Det er på tide å kjøre en ny runde med superladertester. Nå er høsten/vinteren kommet, og med det er det vanligvis mange som opplever lavere ladehastighet under superlading enn det man oppnår på sommeren.
Dette er også første vinter etter at superladerhastigheten ble endret for de fleste Model S og Model X, og vi er nysgjerrige på hvordan den nye ladekurven nå er, med både lavere temperatur og med enda nyere software.
Fokus er to ting på én gang: Gi de eierne som er med en mulighet til å bli bedre kjent med hvor mye forvarming/kjøring som skal til for å oppnå optimal ladehastighet i øyeblikket. Dernest få lest ut litt om batterihelsen til bilen. I tillegg bidrar alle de målte bilene i felleskap til at vi i TOCN får tegnet et bilde av hvilke modeller/batteristørrelser som lader med hvilken hastighet på den nåværende softwareversjonen. Vi aner at noen modeller har fått bedre ladekurve, mens andre har mer eller mindre uendret kurve.
Målingene utføres fredag 15. og lørdag 16. november på Teslas superlader i Holmestrand
Superladertest
Antall biler som vi kan teste superladerhastighet på samtidig, er begrenset. Dersom du ønsker å få testet din bil, er det viktig at du melder deg på. Skriv inn hvilke tidspunkter det passer for deg å komme.
En superladertest vil ta i overkant av én time (tiden bilen din trenger på å lades til 100 %). Blir det flere som ønsker å delta på testen enn vi har kapasitet til, satser vi på å sette opp flere muligheter senere.
Batterihelse
Avlesing av batterihelse vil kunne foregå i parallell med de andre testene. En slik test tar ikke mer enn ca 10 minutter.
I skjemaet nedenfor velger du hvilket tidspunkt som passer for deg. Velg gjerne flere, så er sjansen større for at vi kan finne ledig tid for din bil.
OBS! Vi vil deretter kontakte deg for tildeling av et tidspunkt hvor vi kan teste din bils ladehastighet eller batterihelse.
**********************************************************************
Påmelding
**********************************************************************
Hvordan tester vi
Vi vil koble til en måler på bilen før du setter bilen på lading. Denne måleren vil lese av en rekke verdier, blant annet batteritemperatur og ladehastighet. Under superladetesten vil man lade batteriet fra 10 % (eller så nære 0 % som mulig) og opp til 100 %. Det er derfor fint om du ankommer med mindre enn 10 %, slik at du slipper å bli sendt ut på en ekstra kjøretur.
Hvordan vet jeg om bilen min har lav ladehastighet?
En normal lading på en superlader varierer fra modell til modell, men den vil for de fleste være på sitt hurtigste om batteriprosenten er lav (typisk 10 %). Ladehastigheten/effekten vil deretter gå sakte men sikkert ned, og vil fra ca 80 % være lav.
Har du lav ladehastighet på superlader, har du ganske sikkert merket det selv, at lading tar en del lenger tid enn det gjorde før. Maks ladehastighet/ladeeffekt for en eldre Model S var tidligere omtrent på 117 kW ved lav % på batteriet(SOC), og vil gå nedover etter hvert som batteriet blir mer og mer fullt. I følge nyere målinger, er den oppe i 126kW, men det er den ikke lenge. Kun i et kort øyeblikk, dersom SoC ligger på 0-1 %.
Mer detaljer om hvordan forrige test i juli foregikk