Kun en følelse eller reelt?
TOCN og andre har tidligere skrevet mye om hva som kan være årsaken til at ladehastighet blir lavere enn forventet når man hurtiglader på en Tesla superlader. Tidligere i år ble det fra mange hold rapportert at det tok mye lenger tid å lade enn det har gjort tidligere. Vi har, basert på disse rapportene, gjort noen egne undersøkelser.
Disse undersøkelsene ble utført i sommer, over to dager, på en sentralt plassert superlader. Også på en rolig tid av døgnet, uten så mange andre reisende. Dermed kunne samtlige biler lade på eget ladepar, med potensiell full ladehastighet.
Noen målinger er blitt foretatt i etterkant også. Med data fra mer enn 30 biler, ser vi en klar trend på at noe har skjedd med ladekurven i løpet av de siste månedene.
Vi har i de følgende målingene gjort følgende:
Forberedelser før test
Utvalget av biler: Mest av alt biler med 85kWh batterier, men vi testet også noen med 75, 90 og 100kWh.
Lav SOC: Vi ba alle deltakere om å komme til superladeren med en gjenstående SoC (State of Charge – gjenværende batterinivå) på bilen som var så lav som mulig, gjerne under 10 %.
Varm bil/batteri: De fleste hadde før ankomst kjørt bilene gode og varme.
Ulike softwareversjoner: Bilene som var inne for test, hadde til sammen et utvalg av SW-versjoner installert. Variasjonen lå mellom 2019.12.1.1 og 2019.28.2 (se detaljer i grafene).
Diagnoseverktøy ble koblet på hver enkelt bil før man startet superlading. Verdier ble deretter manuelt lest av fra skjerm hver 5. % ladet , samtidig med at ladeprosessen ble logget via kommunikasjonsporten på en PC.
Alene på ladeparet: Alle bilene som ble målt, sto alene på ladeparet under ladingen.
Mye/lite superlading: Vi fikk alle til å anslå hvor ofte de superladet.
Litt om grafene
Langs X-aksen vises SoC i %.
Langs Y-aksen vises det i alle grafer ladehastighet i kW, slik som vist på skjermen i bilen når man lader.
For grafen med begrenset 85-batteri, representerer X aksen kWh Remaining = energi på batteriet.
I noen grafer er det en ekstra Y-akse med tilhørende kurve til høyre som enten viser avlest batteritemperatur under ladeøkten eller maksimal batterispenning.
I tillegg til de avleste bilene, har vi fått tilgang noen eldre målinger å sammenlikne med. To fra Model S, og en fra en Model X.
Noen første konklusjoner
- Ladeeffekten på 85kWh-biler er lavere i dag enn i 2015. Sammenliknet med 2015, ligger ladefarten 15-20kW lavere i den første delen av ladingen, altså der SoC er lav.
- Det har skjedd en vesentlig endring i ladekurven med de siste software-versjonene (fom. SW 2019.16.1), der ladefarten synker allerede etter noen få minutter.
- Noen biler ser ut til å være strupet, slik at de får enda lavere ladehastighet enn de øvrige. Dette er biler som har benyttet mye superlading.
- For 90kWh-bilene kan det se ut til at ladeeffekten nå går vesentlig ned ved 50 % i forhold til i fjor.
- Noen 85kWh-biler er begrenset slik at de, når de er ferdig ladet på “100 %”, har en nominell gjenværende batterikapasitet som er vesentlig lavere enn før, faktisk så mye som 7 – 10kWh lavere.
Ladekurver
85 kWh batteri – forskjell mellom software-versjoner:
Begrenset – 85kWh
Det finnes biler som har fått begrenset lading. For disse går ladehastigheten brått ned idet bilen når en maksimal batterispenning på 4,075V, som er lavere enn normalen som nå er på 4,198V (var tidligere 4,2V)
Når siste battericelle kommer til den satte verdien (her 4,075V), anser bilen seg som ferdig ladet (100 %). Som vist i grafen under, har de to dårligste bilene en tilsynelatende nominell gjenværende batterikapasitet på 64 – 66 kWh, der normale biler (85) har rundt 76kWh.
90kWh-batteriet har vi ikke mange målingene på, men også her ser det ut til å ha forandret seg en hel del.
Den røde grafen viser en P90D Model X – målt i september 2018.
Den grønne synkende grafen viser ladeeffekten for en bil med SW 2019.24.4. Den stigende grønne grafen viser batteritemperaturen til den samme bilen i løpet av ladeøkten.
På det verste, er forskjellen på tidligere og nåværende ladekurve på hele 20kW i lavere ladeeffekt nå enn tidligere.
Kaldt batteri (85 Model S)
Flere SW versjoner – sammenlikning (85 Model S)
Dette er bare noe av tallmaterialet vi har så langt. Nå er det enda en ny SW-versjon ut; 2019.28.3.1.
Det blir spennende å se hvordan denne evt. endrer ladekurven. Vi har for øvrig sett et par biler der bilen har vært mye hurtigladet. De har en enda lavere ladehastighet enn de vi har vist frem i grafene så langt.
Noen bilder fra ladetesten:
Magnus kom hele veien fra Göteborg for å delta på testen
Tekst og bilder: Roger Kolbu og Vigdis Asbjørnsen
Datagrunnlag: Sigurd Ingvaldsen