Når elbileiere er på reise, ønsker man under transportetappene at ladingen skal gå så fort som mulig, slik at man raskt kan reise videre. Andre ganger har man bedre tid, og man kan lade sakte.
Her følger noen tips om lading (klikk på lenkene under for å gå direkte til rett kapittel):
Ladetid
Ladehastighet
AC-lading (Hjemmelading, semi-hurtiglading)
DC-lading (Hurtiglading)
Superlading
CHAdeMO-lading
CCS-lading
Mer om AC-lading
Ladetid
Tiden det tar å lade en Tesla kommer an på tre ting:
- Hvor varmt batteriet er ved ladestart
- Er batteriet kaldt, må batteriet varmes før man kan begynne å lade.
- Man vil ikke se noen fremgang på ladingen før batteriet er varmet.
- Skal man etterlate bilen på et kaldt sted noen dager, kan det lønne seg å starte lading mens bilen er varm etter kjøring, fremfor å starte lading rett før man skal kjøre. Ladestart fra kald bil kan fort kan ta litt lenger tid enn først antatt, fordi man da må bruke ekstra energi på å varme batteriet først.
- Hvor fullt batteriet er ved ladestart – jo mindre man har igjen, jo lengre tid tar det å lade opp.
- Hvor mye effekt man kan få ut av punktet man lader fra. Jo kraftigere lader, desto bedre.
Ladehastigheten vil variere ut i fra hvor stor effekt du får ut av ladepunktet du lader fra.
Effekt = Spenning (V) x Strømstyrke (A)
Tabellen under viser ladehastigheten ift. effekt på lading
Type plugg/lader | Standard ved levering | Maks ladehastighet Model S maks tillagt rekkevidde per time | Maks ladehastighet Model X maks tillagt rekkevidde per time | Maks ladehastighet Model 3 maks tillagt rekkevidde per time | Kommentar |
Schuko adapter/Tesla ladekabel | Ja | 3kW /14km | 3kW /14km | 3kW / 18km | |
Blått adapter 16A /Tesla ladekabel | Ja | 3,7kW/17km | 3,7kW/17km | 3,7kW/22km | |
Blått adapter 32A /Tesla ladekabel (gammel type) | Nei | 7,3kW/35km | 7,3kW/35km | ————– | Tidligere Standard på Model S /Model X |
Rødt adapter/Tesla ladekabel (gammel type) | Nei | Tidligere Standard på Model S /Model X | |||
Type-2 | Ja | 16,5(22*)kW/ 82 (110) km |
16,5/69km | 11kW /65km | |
CHAdeMO adapter (DC-lading) | Nei | 43kW/175km | 43kW/175km | ————– | Kan kjøpes hos Tesla. Kompatibel med Model S og X |
V2 Superlader (DC-lading) | Nei | 117kW/ | 117kw/ | 120kW /500km | Kabel henger på lader |
V3 Superlader CCS (DC-lading) |
Nei | Samme som for V2 Standard på biler etter 06/19. Retrofit på eldre biler. |
Samme som for V2 Standard på biler etter 06/19. Retrofit på eldre biler. |
Opptil 145 kW på dagens superladere (V2). Opptil 250 kW på superlader V3. |
Kabel henger på lader |
* Kun på biler med dobbeltlader (pre facelift)
OBS: Må man skru ned strømstyrken på et ladepunkt for å spare en skjør sikringskurs, vil ladeeffekten gå ned også.
AC lading (vekselstrøm)
Når man lader med sin Tesla ladekabel (nødlader) med ulike adapter eller på enkle Type-2 ladestolper/stasjoner, benytter man bilens ombordlader. De ulike modellene kan maks oppnå den ladeeffekten som deres ombordlader er satt opp til å håndtere.
Modell /År levert | Maks ladeeffekt |
Model S (2013 – mid 2016) | 22 kW – Dobbeltlader 11kW – Enkeltlader |
Model S (mid 2016 – 2017) | 16,5 kW – Extended 11 kW – Enkeltlader |
Model X (mid 2016 – 2017) | 16,5 kW – Extended 11 kW – Enkeltlader |
Model S & X (2017–>) | 16,5 kW – Extended |
Model 3 (2019 –>) | 11 kW – Enkeltlader |
PS: Noen av tidspunktene er litt omtrentlige. Extended lader var i begynnelsen off-menu og måtte avtales i tillegg.
Tabellen under viser ladeeffekt og ladefart man kan oppnå ved vanlig AC lading (lading på vanlig vekselstrøm) avhengig av anlegget man benytter ved ulik strømstyrke.
Ampére | Ladeeffekt ved 230V enfase |
Antall km *** ladet per time |
Ladeeffekt ved 230V trefase |
Antall km ladet per time |
Ladeeffekt ved 400V trefase |
Antall km *** ladet per time |
5 A | 1,4 kW | 6 km/h | 1,6 kW | 7 km/h | 4,1 kW | 18 km/h |
8 A | 1,8 kW | 8 km/h | 2,1 kW | 9 km/h | 5,5 kW | 25 km/h |
10 A | 2,3 kW | 10 km/h | 2,7 kW | 12 km/h | 6,9 kW | 33km/h |
13 A | 3 kW | 14 km/h | 3,5 kW | 16 km/h | 8,9 kW | 42 km/h |
16 A | 3,7 kW | 17 km/h | 4,2 kW | 20km/h | 11 kW* | 54 km/h |
20 A | 4,6 kW | 22 km/h | 5,3 kW | 25 km/h | 13,8 kW | 67 km/h |
25 A | 5,8 kW | 28 km/h | 6,6 kW | 31 km/h | 17,7 kW** | 85 km/h |
32 A | 7,3 kW | 35 km/h | 8,5 kW | 41 km/h | 22 kW** | 108 km/h |
* Har bilen bare enkeltlader er dette max effekt
** Biler med dobbeltlader kan få opp til 22kW. Nyere biler med “utvidet lader” vil bare få max 16,5 kW
*** anslag for Model X og S. Model 3 har lenger rekkevidde per kW ladet, men har ikke de samme adaptere tilgjengelig. Model 3 har kun 11kW lader, så vil ikke kunne oppnå høyere ladeeffekt på AC-lading enn dette
Fargeforklaring:
Kan benytte vanlig husholdningskontakt (Schuko) – eller blått adapter |
Krever Blått Adapter |
Krever ladestasjon (Type 2) |
Krever Rødt adapter – eller Type 2 |
DC-lading (likestrøm)/Hurtiglading
DC-lading gir deg mulighet til å lade hurtig med høy effekt. Her vil strømmen gå rett inn på batteriet til bilen. Man benytter ikke bilens egen lader under slik lading.
En Model X og Model S kan enten lades på en superlader, eller på en ladestasjon med CHAdeMO-uttak. En Model 3 lades på superlader med CCS-uttak, eller på rene CCS-ladere.
Lading på superlader
Dette er den hurtigste form for lading av en Tesla.
Superladere ligger med en gjennomsnittlig avstand av 15 mil fra hverandre.
For mer om best mulig utnyttelse av superlader, les mer på siden som beskriver V2 superlading. V3/CCS-lading, – se egen artikkel om dette
CHAdeMO-lading
CHAdeMO er opprinnelig en japansk ladestandard som blant annet benyttes av Nissan. CHAdeMO-uttak finnes på alle offentlige ladestasjoner.
Hos Tesla kan du kjøpe et adapter som gjør at man med en Tesla Model S eller X kan benytte CHAdeMO-ladere. Det vil ta lenger tid å lade med CHAdeMO enn med en superlader, men det går mye fortere enn med en Type-2 (tar 30-90 min avhengig av hva man starter med ++). Maksimal ladestyrke er ca. 44 kW.
På siden for CHAdeMO-lading kan man lære mer om hvordan man bruker adapteret.
Et problem med CHAdeMO er at ladestasjonene er dyre å sette opp, at det som oftest bare er en eller to CHAdeMO-ladere per destinasjon, og at det dermed er sjanse for ladekø. Det er fortsatt en heftig utbygging av ladestasjoner, så det blir stadig bedre muligheter. CCS-standarden er et som vil ta over.
Du kan låne CHAdeMO-adapter av TOCN eller av private flere steder i Norge om du ikke har et adapter selv.
NB: Model 3 kan ikke benytte CHAdeMO-ladere.
CCS er den europeiske ladestandarden for hurtiglading, som nå benyttes til de nyere elbilene, spesielt de tyske. Det er CCS som benyttes på Model 3. Standarden tillater en ladeeffekt opp til 350 kW, men det er i øyeblikket ingen biler som kan benytte seg av så høy ladeeffekt. Mer om CCS lading for Tesla leser du om i artikkelen om V3/CCS-lading
Mer om AC-lading
Lading med Type-2
Som tabellene over viser, kan ladere med Type 2-kontakt ha litt forskjellig effekt, avhengig av infrastrukturen.
Dette er den tredje hurtigste måten å lade en Model-S/Model X på, om man kobler seg opp til en 22 kW-lader og har dobbeltlader. Har man utvidet lader (nyere bil), får man max 16,5 kW ut av ladepunktet. Med enkeltlader i bilen, får man maksimalt 11 kW.
Fordelen med disse laderene, er at de er relativt billige å sette opp.
Ladefondet har satt opp en mengde Type 2-ladere, med støtte fra medlemmer.
Klubben har satt opp en rekke 22 kW ladere i Sverige og Norge – se Ladefondsladere.
For å lese med om Type 2-lading, sjekk veiledning i lading med Type 2.
Lading med blått adapter
Les mer om blått adapter.
Lading med rødt adapter
Les mer om rødt adapter.
Om lading hjemme:
Ved lading hjemme, finnes det ulike muligheter. Alt avhengig av ønsket ladehastighet (se tabell over for oversikt). Det finnes en rekke regler for oppsett av ladeutstyr hjemme. Se denne artikkelen, som tar for seg hjemmelading.
Hafslunds tips til lading av elbil
DSB har en veldig fin veileder også.
Relaterte artikler:
CCS-lading
Chademo lading
Lading med type-2
Utlån av Chademoadapter
Hva er ladefondet?
Hvor er ladefondsladerne?