Torsdag 12. mars var det store planer om feiring av Nordens første V3-superlader på Liertoppen. Dessverre gikk det ikke som planlagt, da dette var dagen det for alvor var klart at vi var på vei inn i en Corona-pandemi i Norge, og det hele i siste liten ble avlyst. Det kunne ha blitt veldig stort, da det var mange som hadde meldt sin interesse for å delta.
Siste sjekk, kvelden før åpning
Som utskremt medarbeider for tocn.no, var undertegnede allerede kvelden i forveien en tur innom laderen for å se om Tesla ville rekke å bli ferdig i tide. Jeg ble da vitne til de siste forberedelsene, der det i aller siste liten ankom ytterligere to ladestolper.
Det lå nemlig først an til at det kun skulle være åtte ladepunkter tilgjengelig ved åpningen, men da de siste to ankom på lastebil sent denne kvelden før, var det mulig å sette opp enda et sett med fire ladepunkter, slik at det til sammen ble 12 ladepunkter.
Åpningsdagen
Når en har inviterer til fest, og så må avlyse i siste liten, er det greit å titte bortom for å se at alt går greit for seg den dagen festen egentlig var planlagt at skulle være. Man blir jo også litt nysgjerrig på om de nye laderne som nettopp er blitt strømsatt, og faktisk virker som de skal.
Det viste seg nokså fort den kvelden at det var flere nysgjerrige på plass. Ganske snart etter klokken 18, hadde ladestasjonen sin aller første ladekø, bestående av to biler. Det løste seg ganske kjapt heldigvis.
Man holder sånn passelig avstand, og prater om dagens ladehastighet og annet.
Noen fakta om nye Liertoppen Supercharger
- Dette er i øyeblikket Europas største V3-supercharger, med 12 ladepunkter (i London har de kun 8).
- Denne ladestasjonen har status som “i prøvedrift”, og vil nok være det en liten stund fremover. Dette for å høste erfaring før den kan endelig godkjennes og utvides, slik at andre tilsvarende anlegg kan bygges i Norge.
- Fullt utbygget, vil denne ladestasjonen ha 40 ladepunkter, og der samtlige er kun CCS.
Høy ladeeffekt
- I et V3-laderoppsett, er det fire ladestolper som hører sammen (eksempelvis 1A, 1B, 1C, 1D). Dette i motsetning til tidligere superladere, der det kun er to stolper på hvert oppsett. Det er heller ikke fordeling av effekten mellom et stolpesett. Dermed er du sikret høyere effekt, selv om det er flere som lader på samme ladersett.
- Er et 4-er sett med ladere fulle, og det er ledig kapasitet andre steder på ladestasjonen, vil DC-kraften fra det settet med ledig kapasitet kunne fordele seg mellom kabinettene med høyere belastning slik at det ikke skal bli skjevbelastning.
- Ladepunktene skal hver for seg kunne gi opp mot 250kW effekt til en Model 3, dersom bilen klarer å ta imot så mye. Så høy effekt vil kun være mulig, dersom batteriet har veldig lavt ladenivå (SoC), og batteriet har en fornuftig og optimal arbeidstemperatur.
- For Model S og X med CCS-adapter under tilsvarende forhold, vet man ikke helt ennå hva max ladeeffekt vil være. 150kW har blitt observert på V2. Ikke alle eldre biler (med 85kWh-pakke) vil gå så høyt heller.
- Det er likevel en stor fordel for alle med den nye typen V3-ladere, også for dem med Model S og X; Grovt sett kan man si at en Model S og X, på en V3-superlader, vil få samme ladeeffekt som om man befant seg alene på et ladepar på en V2-superlader.
Funfacts:
- Alle ledningene på en V3-superlader er vannkjølte.
- Ladepistolen har et nytt design, for at den skal være enklere å håndtere. Den skal (som sin forgjenger) vippes litt opp, for å løses ut av holderen på ladestolpen.
NB til Model S- og X-eiere:
- For å kunne lade på Liertoppen og på andre tilsvarende V3-ladere som vil komme fremover, trenger man en ombygging av bilen hos Tesla. Denne består av en ekstra modul (og kabler) som settes på bilens ombordlader, en endring i bilens firmware/software, samt et CCS-adapter. Dette kan utføres på verksted, men det er en såpass enkel operasjon at den også kan installeres av Mobile Service.
- Biler som ble levert på sensommeren 2019, skal ha alt klart allerede. Som eier vil man da ha mottatt adapteret allerede ved utlevering av bilen.
- Forsøker man seg med adapter, uten å ha fått bilen ombygget, vil ikke lading fungere.
Tekst og bilder: Vigdis Asbjørnsen