Tesla har lansert en rekke forskjellige batteripakker, både i form av kapasitet, og ny/eldre teknologi for batteriene. Det er derfor til tider stor forskjell på hvilken hastighet man kan oppnå å lade med på superchargere.
Forutsetninger for rask lading
Det er hovedsaklig 3 forutsetninger for å få maksimal hastighet på supercharger:
- Du må passe på å ikke dele et ladepar
- Hvert ladepar er delt i A og B som deler én strømforsynings totaleffekt på 135kW. Lader du f.eks på 2A, så må 2B være ledig for å få best fart.
- Batteriet må være varmt nok
- Batteripakken må være litt over 30 grader celcius for å få maks ladehastighet. Å kjøre minst 15 mil før man stopper for å lade, er et godt utgangpunkt på vinterstid. Men også om sommeren må man gjerne kjøre et godt stykke for å oppnå høy nok temperatur.
- Du må starte ladingen med lav SoC (State of Charge)
- Hva som er lav SoC varierer med batteripakkene, men når man har “for mye” strøm på batteriet, blir ladehastigheten justert ned.
Hastighet for batteripakkene
- Nyere modell 60 og 75 (etter ca. juni 2016) har en batteripakke på 350V, og dette medfører at de sjelden får mer enn ca 98kW på supercharger.
- De fleste andre modeller har batteripakke på 400V, og kan under gode forhold oppnå ca 118kW i praksis på supercharger.
Det er derimot flere unntak:
- De første 60-modellene hadde 400V batteripakke, men kunne ikke oppgraderes til 75, da batteripakken ikke hadde mer brutto kapasitet.
- Enkelte 75-modeller levert ca sommeren 2017, ble levert med 85kWh batteripakker som var softwarebegrenset til 75kW.
Er man i tvil, kan man legge seg ned på bakken og se under bilen ved høyre forhjul. Det finner man batteripakkens merkelapp med informasjon om dets kapasitet. I dette tilfellet er batteripakken på 75 kWh og har 350V spenning.
Hva er “lav SoC” for min bil?
Man må ha lite strøm på batteripakken for å få høyest mulig effekt på supercharging. Men hvor lite er “lite nok” for å få dette? Dette er veldig vanskelig å svare på da det varierer mye fra modell til modell. Her er to konkrete eksempler:
Tesla Model S 85 (2013) lader her på ca 117kW frem til ca 22% SoC og så begynner effekten å dale.
Tesla Model X 75 (2017) lader på 90kW ved ca 14% SoC og det øker sakte helt opp til 99kW ved ca 46% SoC, så begynner effekten å dale. Denne bilen har altså lavere topp-effekt, men til gjengjeld varer toppen helt til nesten 50% SoC.
Merk at dette er bare to eksempler på hvordan ladehastighet endres med SoC, og at det er forskjeller mellom batteripakker og gammel/ny bil. Dette er på ingen måte en fasit, og det er helt naturlig at andre batteripakker har et litt annet mønster på tilsvarende grafer.
Tekst og foto: Per-Torben Sørensen
Hovedbilde: Steven Ridgeway Esser