Espen Limstrand bor i Bodø, og har etter hvert blitt en erfaren elbilist, og da spesielt ekspert på å reise i områder der det ikke finnes så mange Tesla superladere. Det følgende ble skrevet for mer enn to år siden, som et innlegg på facebook, men med noen små enkle modifiseringer er det som står der like aktuelt i dag. Espen forteller følgende:
– Etter 130.000 km i nord, vil jeg komme med en anbefaling til nye Tesla-eiere, noe det heldigvis blir flere av.
Dette er ladeutstyr jeg mener alle som ferdes en del på langtur (på dagsturer over 350 km) utenom Supercharger, bør ha i bilen, og i alle fall om de trekker henger. Jeg har satt dem i rangert rekkefølge, med de viktigste fra venstre på bildet.
|
– Da jeg laget dette innlegget i januar 2016, var jeg akkurat kommet hjem fra en Tesla-dagstur til Hemavan (fra Bodø) sammen med en kompis i en annen Tesla. Det er 650 km (over Saltfjellet og Umbukta) i – 19 til -33 grader utenom Superchargere.
Det fungerte helt fint, men man blir virkelig minnet på hvor dårlige lade-mulighetene er, i alle fall her nord. Det er nå, over 2 år senere blitt betydelig bedre lademulighter, men fortsatt er det en lang vei igjen. Det finnes fortsatt ikke en eneste hurtliglader mellom Nordland og kysten av Sverige. Det er 400 pluss kilometer ødeland, og ja det farter faktisk ganske mange på den ruten.
Rekkevidden er god nok i 33 blå, det er bare infrastrukturen som er så altfor dårlig! Her er det dugnadsarbeid som må til. Meld dere inn i TOCN og vær med på å spleise på ladere. Hadde det ikke vært for TOCN sin lader på Lapponia Hotel i Arvidsjaur, måtte alle bosatt i Nordland overnattet i Arjeplog på enhver tur mellom Norge og Svenskekysten (400 km), eller kjørt en betydelig lengre reise (10 timer mer) via superladernettverket.
Det er bare å komme med forslag på hvor vi kan sette ladebokser. TOCN betaler for utstyr, og brukersted dekker monteringen (Som i Arvidsjaur).
Her finner man alle TOCN sine ladere:
http://www.tocn.no/2015/09/hvor-finner-man-ladefondsladere/
Tekst og bilde: Espen Limstrand