Ladetips før sommer og langtur

Artikkel
21. mai 2018

Av: Vigdis Asbjørnsen

Espen Limstrand bor i Bodø, og har etter hvert blitt en erfaren elbilist, og da spesielt ekspert på å reise i områder der det ikke finnes så mange Tesla superladere. Det følgende ble skrevet for mer enn to år siden, som et innlegg på facebook, men med noen små enkle modifiseringer er det som står der like aktuelt i dag. Espen forteller følgende:

– Etter 130.000 km i nord, vil jeg komme med en anbefaling til nye Tesla-eiere, noe det heldigvis blir flere av.
Dette er ladeutstyr jeg mener alle som ferdes en del på langtur (på dagsturer over 350 km) utenom Supercharger, bør ha i bilen,  og i alle fall om de trekker henger. Jeg har satt dem i rangert rekkefølge, med de viktigste fra venstre på bildet.

  1. Type 2-kabel er nå standard, og må alltid ligge i bilen. Dersom man bruker den i ladeboksen hjemme, bør man ha egen liggende på fast basis i bilen. Kabelen koster kr 2.XXX,- hos Tesla og gir 16-110 kilometer pr. time, avhengig av strømtilførsel – og om du har enkelt eller dobbel lader på bilen. Standard idag er 16,5 kWh noe som gir ca 8 mil pr. time.
  2. Rødt adapter for å lade på 400 volt-kontakter. Koster kr 1.100,- hos Tesla og gir 55 kilometer pr. time på rød industrikontakt (11 kW). Disse er det mange av i Sverige.
  3. CHAdeMO-adapter for å lade på «alle» hurtigladere. Koster kr 4.900,- hos Tesla og gir 170 – 200 kilometer pr. time. Disse laderene popper nå opp overalt, og gjør at man kan lade raskt veldig mange plasser hvor det ikke er superchargere, eller disse ligger utenom ruten din.  – Hvorfor ikke bare lade bilen mens du er inne på butikken og handler til hytteturen.
  4. Overgang fra 3 til 1 fase 230 volt som gjør at man kan bruke det blå adapterte som følger med bilen. Nesten alle disse veggkontaktene stikk er 3 fase og Tesla sitt blå medfølgende adapter er 1 fase. Denne overgangen koster ca kr. 400,- og kan kjøpes hos Jens Kirkebø (Ladespesialisten)

– Da jeg laget dette innlegget i januar 2016, var jeg akkurat kommet hjem fra en Tesla-dagstur til Hemavan (fra Bodø) sammen med en kompis i en annen Tesla. Det er 650 km (over Saltfjellet og Umbukta) i – 19 til -33 grader utenom Superchargere.
Det fungerte helt fint, men man blir virkelig minnet på hvor dårlige lade-mulighetene er, i alle fall her nord. Det er nå, over 2 år senere blitt betydelig bedre lademulighter, men fortsatt er det en lang vei igjen. Det finnes fortsatt ikke en eneste hurtliglader mellom Nordland og kysten av Sverige. Det er 400 pluss kilometer ødeland, og ja det farter faktisk ganske mange på den ruten.

Rekkevidden er god nok i 33 blå, det er bare infrastrukturen som er så altfor dårlig! Her er det dugnadsarbeid som må til. Meld dere inn i TOCN og vær med på å spleise på ladere. Hadde det ikke vært for TOCN sin lader på Lapponia Hotel i Arvidsjaur, måtte alle bosatt i Nordland overnattet i Arjeplog på enhver tur mellom Norge og Svenskekysten (400 km), eller kjørt en betydelig lengre reise (10 timer mer) via superladernettverket.

Det er bare å komme med forslag på hvor vi kan sette ladebokser. TOCN betaler for utstyr, og brukersted dekker monteringen (Som i Arvidsjaur).

Her finner man alle TOCN sine ladere:

http://www.tocn.no/2015/09/hvor-finner-man-ladefondsladere/

Tekst og bilde: Espen Limstrand

Legg igjen den første kommentaren