Hva er en Tesla Service Bulletin?

Artikkel
10. september 2022

Av: Roger Kolbu

Tesla utferdiger nå og da det vi kjenner som Service Bulletins. Mange tenker at dette dreier seg om utfordringer ved bilene, som da påkaller en “recall”. Fullt så enkelt er det dog ikke. Her går vi nærmere inn på de ulike graderingene av Service Bulletiner. I tillegg kan du sjekke om din bil har noen utestående innkallinger.


Ja, det er ulike benevninger og alvorlighets-graderinger for slike dokumenter. Alt fra helt enle instruksjoner, ment for teknikerne – til de mest alvorlige, der bilene aktivt kalles inn for utbedring.

Vi starter med de engelske forklaringene til disse bulletinene:

Recalls apply to all affected vehicles at no cost to the customer, no matter the warranty status, but Service Bulletins are just diagnosis and repair instructions for specific known problems. With a few rare exceptions that are usually mentioned in the Service Bulletin introduction, the repair is billed the same as if the technician diagnosed the problem and devised the solution themselves. Theoretically, the charge should be less than it would be otherwise because the technician doesn’t have to spend as much time diagnosing and figuring out the parts to replace–the Service Bulletin shortcuts that process.

The Service Bulletins that say “Classification: Campaign Bulletin” in the header are to be performed on any affected car that comes into the Service Center for any reason (assuming the car is covered by a warranty; otherwise they should be recommended to the customer as a customer-pay repair). The ones that say “Classification: Repair Bulletin” are to be performed only if the technician thinks it’s appropriate based on their diagnosis or the customer’s complaint.


Altså gjelder følgende:

– Recall Bulletin: Aktiv tilbakekalling for reparasjoner og bytte av deler. Alle kostnader ifm. dette dekkes av Tesla.
Kostnader dekkes av Tesla, også dersom bilen er utenfor garanti.

Service Bulletins:
– Campaign Bulletin: Kjente problemer som aktivt skal sjekkes av Tesla, dersom bilen er inne for service.
Garanti, eller også betalbar – dersom bilen er utenfor garanti.

– Repair Bulletin: Er kun instruksjoner for teknikerne, slik at de bedre vet hva årsaken er, og at du som kunde i stor grad kan slippe diagnosekostnader, forbundet med problemet.
Deler byttes kun dersom tekniker mener det er fornuftig, eller eier klager på komponent/funksjon.
Som regel en betalbar tjeneste.


Sjekk din bil for utestående tilbakekallinger:

Først henter du din egen bils VIN.
Deretter sjekker du her for eventuelle utestående tilbakekallinger.

4 kommentarer

  • hei,
    Takk for raskt svar – og JA som du sier er det ikke så vanskelig å finne frem når man bare klikker litt i vilden sky.
    Grunnen til at jeg fikk null treff er at den aktuelle SB ikke er en RECALL, men bare en advisory replacement for de kundene som påpeker det/ber om det – hmm ganske så passivt fra Tesla sin side. Dette er ikke info som jeg har fått “gratis”, jeg har spurt og garvet og pratet nesten en time mer Markus på K100 – veldig hyggelig fyr!
    Det pussige er jo at Tesla byttet gratis ut et par nedre kontrollarmer som var satt inn i fjor sommer – hos Snap drive – med T-Pro deler… jaja.

    Klarte å finne en komplett (?) liste over SB’er for TMX 2015-2020: https://service.tesla.com/en-US/documents?modelCode=X

    Videre en komplett prats catalog: https://epc.tesla.com/no-NO/catalogs/bee8d2ba-c2cf-4c81-8a58-ff9391ae7432
    og service manual: https://service.tesla.com/docs/ModelX/ServiceManual/en-us/

    Dette er jo glimrende! Ser at det fleste deler er billigere hos T-Pro – takket være signatur rabatten med dem ❤️. Men: skruer og bolter er vesentlig billigere hos Tesla, T-Pro skulle ha 260 +250 i porto for 6 stk Kaliper bolter, men jeg betalte 42 kr for de samme hos Tesla 🙂

    Takk for hjelpen! dere gjør en 🥚cellent jobb 🙂

    • A

      Takk for det 🙂

      En smule pussig – og interessant – at de byttet ut tredjeparts-deler, ja.

      Ja, det er ikke uvanlig at deler koster mindre hos Tesla.

  • hei, fant nylig en SB for min TMX 2018 her – SB-25-31-002, som jeg i ettertid ser omhandler deler som har blitt byttet på min bil 3 eller 4 ganger. Det er jo rart at dette har pågått i alle disse årene og at de først nå i februar 2025 kommer en SB på det? Men det er vel Tesla sin versjon av trump taktikk: deny everything – never admit defeat?

    nuvel – det jeg lurer på er om det finnes flere SB’er der ute som omhandler en eller flere issues som kan treffe min bil?
    Jeg gjorde søket hos nhtsa.gov som dere refererer til, men litt usikker på om den “virker” ettersom den ikke fikk opp SB-25-31-002? Jeg har fått det utbedret av Tesla, men sender de tilbakemelding til nhtsa.gov om at det er utbedret – jeg ville trodd at den dukket opp?

    Er det noe “arkiv” noe sted der man kan lese seg opp på tidligere SB’er? Mekaniker på Tesla K100 tipset meg om at det muligens fantes en SB på motorfester foran? Er dette noe dere kjenner til?

    • A

      Hei igjen!

      Noen ganger er det TTT-regelen som gjelder. Ikke minst for Tesla sin del.
      Service-bulletiner er noe vi som klubb har ekstra stort fokus på, og som du ser i artikkelen over, er disse bulletinene separert i flere varianter – med sine konsekvenser for videre håndtering.

      nhtsa.gov henter data fra et verdensomspennende register, så ja – det blir oppdatert -også der. Dersom du ikke finner noen utestående bulletiner i dette registreret, skal dette indikere at alle bulletiner er behandlet for din bil.

      Det finnes gode registre på de løpende bulletinene Tesla kommer med, så det skal ikke være vabskelig å finne dem.

      Anbefaler deg for øvrig å registrere deg hos nhtsa.gov. Da vil du motta en e-post, straks en bulletin (som KAN omfatte din bil) blir oppført i deres system.
      Svært praktisk, og du blir dermed svært tidlig gjort oppmerksom på at den erkommet ut 🙂

Legg igjen din kommentar