Denne siden er tenkt som en veileder. Du kan, som ambassadør, oppleve å få mange spørsmål om alt mulig.
Mange av svarene finnes på tocn.no, men det er ikke alltid like lett å vite hva som er de rette svarene. Her er derfor en samleside med diverse nyttige ressurser og tips.
Som ambassadør er du en del av TOCNs ansikt utad.
Som ambassadør kan du:
- Ha hovedansvar, eller være med å arrangere, treff i ditt nærområde
- Bidra med innspill til – og ha dialog – med lokale samarbeidspartnere
- Bidra til at TOCN får tips til steder for montering av flere ladefondsladere
- Være med i arrangørstaben til spesifikke TOCN-arrangementer
- Være en av TOCNs representanter ved offisielle tilstelninger, der TOCN er spurt om å delta
Som ambassadør vil du få:
- Muligheten til å bidra litt tettere til driften av TOCN, enn det de ordinære medlemmene kan
- Tilgang til egne ambassadør-samlinger (i første runde de virtuelle)
- En dedikert TOCN-trøye og ID-kort til bruk ved arrangementer
- Mulighet til å delta på spesielle events, der vi kun har et begrenset antall plasser
Lokale treff:
- Vil kunne reklameres for i alle kanaler på TOCN, også via nyhetsbrev
- Vil kunne settes opp i klubbens arrangementskalender på tocn.no
- Mulighet for treff på Teslas showrooms/butikker ved lanseringer av nye modeller (eksempelvis)
- Mulighet for treff/temakveld hos samarbeidspartnere (husk at enkelte partnere er landsdekkende)
- Med litt planlegging, vil vi ha mulighet til å støtte arrangement med deltakelse fra styremedlemmer eller ansatte
- TOCN vil kunne sponse litt boller, brus og kaffe – dersom ikke vertskapet for treffet stiller med slikt (noe de ofte gjør)
Vår eventkoordinator, Daniel, vil være nærmeste kontaktpunkt for tips og hjelp, om ikke andre fra styret er engasjert: daniel.kind@tocn.no.
TOCN medlemsfordeler
Ny side er laget for medlemsfordeler, der man nå kan søke fram medlemsfordeler – basert på bransje og fylke: https://tocn.no/medlemsfordeler.
Dere vil kanskje legge merke til at det i enkelte landsdeler ikke er tilgjengelige partnere for alle tilbud. Her er håpet at ambassadørene kan komme med innspill til solide firmaer som har et godt rykte på seg, og som leverer kvalitet – og som vi kan gå god for. Det er viktig at firmaene har en god økonomi – og ikke minst garanti på arbeidet/produktet, fremfor å være det aller billigste alternativet (som kanskje ikke lever så lenge).
I tillegg har vi nå og da, for medlemmer, eksklusive treff – med trekning, der Signaturmedlemmer er favorisert med flest tilgjengelige plasser.
Vi har én gang i året tilgang til et gruppebesøk på fabrikken Giga Berlin – med max 45 deltakere (arrangører inkludert).
Medlemmer får også en rabattert pris på baneavgiften på det årlige Vintertreffet på Golsfjellet.
TOCN forsikring
Vi har god pris på forsikring av nyere biler. Det er erfaringsmessig ingen andre selskaper som kan slå TOCN Forsikring på poliser på nye biler.
Det er ikke fullt så god polisepris på eldre Model S og X, og særlig ikke på eldre Performance-modeller, men selv der er alle biler med en viss AP-funksjon, greie i pris på forsikring.
MiniGuiden
Klubbens tipshefte, som vi i forbindelse med treff og pop-ups på superladere deler ut til dem som vil ha, er et tipshefte med diverse “best practice”-oppsett i bilen – samlet over årene, fra erfarne eiere. Den har i siste versjon fått innholdsfortegnelse, blitt delt mer tematisk opp en tidligere, og har QR-koder som fører til sider der man kan lese mer om emnet, blant annet i Tesla sine instruksjonsbøker. Det er mange som ikke kjenner bilen sin fullt så godt som de tror, og mange som setter pris på noe de kan bla i. Tesla har for øvrig selv kommet med innspill til denne siste utgaven.
MiniGuiden kan du (som ambassadør) få tilsendt en bunke av – til utdeling ved treff og liknende, men den kan også henvises til på web: https://link.tocn.no/miniguide.
TOCN har ved enkelte Tesla servicesentre og andre samarbeidspartnere fått lagt ut et større antall av MiniGuiden, og vi har også fått lov til å dele ut disse på enkelte av de store utleveringsrushene til Tesla, spesielt på Lillestrøm.
Ladefondet
Ladefondet var en av hovedårsakene til klubbens oppstart, men det har gjennom årene vekslet litt hva som er hovedfokus. Ladefondet har sponset “Type 2”-ladere, men har tidligere også handlet inn CHAdeMO-adaptere for utlån til Model S/X-eiere.
Nå er fokus på nytt “Type 2”-ladere, men kravet til 22kW har falt litt bort, nå som det kun er de eldste bilene som støtter dette – og det er større tetthet av superladere.
Vi har handlet inn en del siste generasjons Tesla veggladere (Gen 3), og er i dialog med Tesla for drift av disse med deres betalingsløsning. Nettopp dette har vært én av grunnene til at noen av de eldre ladere har blitt flyttet eller koblet ned, altså det faktum at de har manglet betalingsløsning, og at laderne har blitt altfor populære blant “hjemmeladere”, som da gjerne opptar laderene mye av tiden.
Prosessen for en potensiell TOCN-lader, er at stedet sender en begrunnet søknad til post@tocn.no. Styret vil så i sitt påfølgende styremøte gå gjennom søknaden, for å beslutte om det er en god lokasjon eller ikke, og om forutsetningene oppfylles på denne lokasjonen.
Omtale av ladefondet og hvilke type lokasjoner vi ser etter, finner du her: Ladefondet– med tips-skjema.
Eksisterende ladefondsladere: TOCN Ladelokasjoner, der det kontinuerlig legges til nye lokasjoner.
Lånesiden for CHAdeMO-ladere: Utlån av CHAdeMO-adapter, selv om de neppe lånes ut like mye som tidligere.
Samarbeid med Tesla og andre Tesla-klubber
Service
Vi har i TOCN de nødvendige kontaktene innad i Tesla for å kunne eskalere de fleste problemsaker som vi blir presentert for fra medlemmer. De tar oss seriøst når vi kommer med noe, og er det en konkret enkeltsak, der det er helt klart at kunden har rett, ordner situasjonen seg som oftest. I noen saker, der bildet er mer komplekst enn det vi har fått presentert fra den som vil eskalere, er det ikke alltid det går som eieren håper. Det er en balansegang å ikke eskalere hva som helst av saker, og være sikker på at vi har så mye fakta som mulig om saken først.
I de mer generelle sakene, der det er en større og/eller mer gjennomgående feil, er tilnærmingen noe annerledes. Typiske saker vi har plukket på, og gjentatte ganger også “mast” om, er tilgang på deler, ventetider for service samt eMMC-bytte fremfor fullt skjermbytte for kundens regning. Spesielt også levetid, priser og tilgang på hovedbatterier, feilende bærearmer, diverse bugs i software, autopilot/selvkjøring osv.
Vi har hvert kvartal, sammen med alle de andre europeiske klubbene, et møte med Tesla på europeisk nivå, og vi har internt mellom klubbene også jevnlig kontakt for å i felleskap eskalere større saker.
Salgs og marketingavdelingen
har vi jevnlig og god kontakt med. De vil gjerne samarbeide med styret, ansatte og dere ambassadører mtp. å gjøre events sammen, med utgangspunkt i deres butikker rundt om i Norge, samt ved åpning av nye Supercharger-stasjoner.
Her håper vi å kunne få flere invitasjoner til Teslas “ny eier”-samlinger, der vi kan fortelle om klubben og også komme med tips og triks til ferske elbileiere, og da gjerne med MiniGuiden til utdeling. Vi har mye ikke fullt utnyttet potensialet i kontakt med de lokale avdelingene, og det har hos disse uten unntak vært en tydelig glede over å motta MiniGuider til utdeling. Og da spesielt til de kundene som stadig kommer tilbake og spør om noe som MiniGuiden gjerne kan gi svar på.
Ladeteamet har vi også god kontakt med. Vi har her tilgjengelig to skjemaer på tocn.no, der vi ved registrering av feil, sørger for at rapporteringen går direkte til Tesla sitt ladeteam i Norge.
De to skjemaene er: Skjema om teknisk feil på en lader, samt skjema for rapportering av blokkerte ladere, også kalt uheldig parkering. Vi har selvfølgelig, i tillegg til de nevnte skjemaer, også uformelle kontaktpunkter for mer spesifikke diskusjoner rundt superlading.
Intern kommunikasjon med styret, ansatte og ambassadører
TOCN har etablert en felles Spond-gruppe med spesifikke undergrupper, der en av kanalene er “TOCN-ambassadører”. Der foregår kommunikasjonen mellom alle ambassadører og styret. Her finner du lenke til gruppen.
Etter hvert som det kommer flere ambassadører, vil de bli lagt til i denne gruppen. Har dere hjelpere i nærområdet som også bidrar mye, kan vi invitere inn også disse, og eventuelt sette opp nye undergrupper. Noen grupper er allerede satt opp på landsdelsnivå, men det er så langt ikke lagt opp til aktivitet der ennå.
Er det noe du ønsker å dele i sosiale medier i forbindelse med et arrangement, send gjerne en e-post til some@tocn.no.
Tillstedeværelse i sosiale medier
Klubben har i øyeblikket kanaler på følgende plattformer:
- TikTok: https://www.tiktok.com/@teslaownersnorway
- Facebook-side: https://www.facebook.com/TeslaOwnersClubNorway
- Facebook-grupper: https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway (for alle Tesla-interesserte) samt https://www.facebook.com/groups/TOCNMedlemmer (kun for betalende medlemmer. Er en mindre gruppe, der man som medlem kan poste uten forutgående sensurering)
- Instagram: https://www.instagram.com/teslaklubben, samt https://www.instagram.com/teslaownersclubnorway (der siste ikke er fullt så mye brukt)
- LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/tesla-owners-club-norway
- X/Twitter: https://x.com/teslaclubnorway
- YouTube: https://www.youtube.com/@TeslaOwnersClubNorway/featured
Mer om TOCN
Vedtekter: https://tocn.no/annet/vedtekter-tesla-owners-club-norway
Klubbens historie (med lenker til eldre årsberetninger): https://tocn.no/historien-om-tesla-owners-club-norway
Nåværende styre: https://tocn.no/historikk/2024-2025
Kontaktskjema for henvendelser: https://tocn.no/kontakt-oss
Code of Conduct: https://tocn.no/wp-content/uploads/Code-of-Conduct-TOCNv4.pdf
Er det noe som mangler, eller som du fortsatt lurer på; ta kontakt med Roger på post@tocn.no eller på telefon 45 119 119