Hvordan registrere en Cybertruck i Norge

Artikkel, Nyttig informasjon
4. august 2025

Av: Vigdis Asbjørnsen

Det finnes noen få registrerte Cybertrucker i Norge, men de er ikke solgt av Tesla Norge. Vi har derfor fra AMCAR fått bistand til å få klarhet i hvordan det er mulig å innføre en Tesla Cybertruck til Norge – og få den registrert.

I Norge har vi noen spesialregler for import av brukte biler, som gjør en import mulig, på individuell basis. Nedenfor finner du en oppskrift på hvordan å gjennomføre en bruktimport av Cybertruck, der Teknisk hos AMCAR har sjekket opp reglene for import av bilen.

På Oslo Motor Show i oktober 2024, signerte vi et samarbeid med AMCAR Norge – og ble med det klubbmedlem i AMCAR. Klubbmedlemskapet gir oss enda et ben å stå på, med mulighet for nye klubbverktøy, og til å benytte deres kunnskap om ulike emner. I tillegg gir det våre medlemmer adgang til å bli personlig medlem av AMCAR, til redusert pris – første året. Du finner lenke til fordelene, nederst på denne siden.


Steg-for-steg beskrivelse for hvordan å bruktimportere Tesla Cybertruck
AMCAR ble for en tid tilbake forespurt om å utarbeide en beskrivelse for import og registrering av Tesla Cybertruck. AMCAR har god kjennskap til gjeldende regelverk, og regelverket setter i utgangspunktet ingen stopper for godkjenning og registrering av Cybertruck, så lenge den har gått på utenlandske skilter i minst 6 måneder.

Men Cybertruck er på flere områder en spesiell bil, der dette eksempelvis går på kjøretøyets egenvekt og tillatt totalvekt, i tillegg til at Cybertruck egentlig har et design og en utforming i frontpartiet, som gjør at kjøretøyet ikke tilfredsstiller europeiske krav når det kommer til fotgjengervennlig utforming. AMCAR har derfor vært noe avventende med å ferdigstille en guide, da de ønsket å skaffe seg full oversikt over eventuelle problemer, før ferdigstillelse av steg-for-steg beskrivelsen.

Skarpe kanter er en utfordring for Teslas import og godkjenning av bilen. Privatimport derimot, setter ikke samme krav (Foto: Roger Kolbu, TOCN)

I skrivende stund har allerede bruktimportert Cybertruck blitt godkjent og registrert i Norge, og AMCAR har bl.a. benyttet den første bilen for å innhente informasjon når det gjelder potensielle problemområder ifm. godkjenningen.

Ved godkjenning og registrering i Norge, vil en Tesla Cybertruck i utgangspunktet følge de krav som framgår av Bilforskriften § 5-4. Godkjenning av bruktimportert kjøretøy i gruppe M2 og M3, N2 og N3 som oppfyller tredjelands nasjonale krav.

Alternativt Bilforskriften § 5-3. Godkjenning av bruktimportert kjøretøy i gruppe M1 og N1 som oppfyller tredjelands nasjonale krav. For sistnevnte vil i tillegg Bilforskriften § 1-2, punkt 1.3 gjøres gjeldende, dersom kjøretøyet skal ned-registreres og registreres som varebil klasse 1 med, to seterader.

God plass i Cybertruckens frunk (Foto: Roger Kolbu, TOCN)

Steg-for-steg guide:

  1. Bilforskriften §§ 5-3 og 5-4 gjelder bruktimporterte kjøretøy som tilfredsstiller tredjelands nasjonale krav: I denne sammenheng vil Cybertruck som importeres fra USA eller Canada, være aktuelle, da disse tilfredsstiller FMVSS-krav (USA) eller CMVSS-krav (Canada) jf. de føringer som framgår av unntaksordningen.
  2. Bilforskriften §§ 5-3 og 5-4 gjelder godkjenning og registrering av bruktimporterte kjøretøy: Definisjon på et brukt kjøretøy er et kjøretøy som har vært registrert i 6 måneder eller mer. Det er derfor viktig at det kjøretøyet man kjøper, har vært ordinært registrert i minimum 6 måneder, før eksporttidspunktet.
  3. Opprinnelig dato for førstegangsregistrering vil framgå av Title (vognkort), dersom det er snakk om et kjøretøy som kun har hatt én tidligere eier. Dersom kjøretøyet har byttet eier, må man dokumentere opprinnelig dato for førstegangs registrering, ved å bestille en Carfax-rapport.
  4. Kjøretøy som har såkalt Salvage Title e.l. (kondemnert kjøretøy), kan ikke godkjennes etter unntaksreglene. En Carfax-rapport vil også kunne gi opplysninger om tidligere skader, også eventuell Salvage Title. AMCAR anbefaler derfor at man som hovedregel kjøper en Carfax-rapport i forkant av et bilkjøp, uansett!

Ovenforstående føringer er generelle regler for godkjenning og registrering av bruktimporter kjøretøy, som da også vil gjelde Tesla Cybertruck. AMCAR kan bistå med råd og veiledning, også Carfax-rapport, i de tilfeller der et medlem vurderer kjøp av en bestemt bil.

Oppsummert kan man si at en Tesla Cybertruck som registreres uten korrigering av tillatt totalvekt, må registreres etter Bilforskriften § 5-4, da som N2 lastebil (tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 12.000 kg), med 2 seterader (personbil avgift, Elbil). Denne registreringsformen, eller rettere sagt kjøretøyklassen, vil da kreve førerkortklasse C1.

Det er også viktig å merke seg at bil i gruppe N2 er underlagt krav om hastighetsbegrenser, der kjøretøyets hastighet begrenses til 90 km/t. I tillegg kan det komme krav om fartsskriver, dersom kjøretøyet benyttes i næring.

Dersom man ønsker en registreringsform (kjøretøyklasse) som muliggjør kjøring med førerkortklasse B, så kan dette gjøres ved at bilens tillatte totalvekt nedjusteres fra for eksempel opprinnelige 4.159 kg, til 3.500 kg. Cybertruck kan da registreres etter Bilforskriften § 5-3 som N1 varebil, Klasse 1, med to seterader (personbil avgift, Elbil). Det er da viktig å merke seg at denne registreringsformen også vil gå på bekostning av kjøretøyets passasjerantall. Dette reguleres av Bilforskriften § 1-2, punkt 1.3.

Tesla Cybertruck har en egenvekt (uten fører) på i overkant av 3.000 kg. Dersom kjøretøyets tillatte totalvekt ifm. registrering settes til 3.500 kg, vil tilgjengelig nyttelast være redusert til mindre enn 500 kg. For kjøretøy som registreres som varebil, i dette tilfelle N1, setter Bilforskriften krav til tilgjengelig nyttelast i tillegg til den teoretiske vekten som antall registrerte passasjerer representerer.

Førerplassen i en Cybertruck (Foto: Roger Kolbu, TOCN)

Bilforskriften § 1-2, punkt 1.3 sier følgende:
Største nyttelast, fratrukket vekt av fører og vekt av de passasjerer som bilen er godkjent for (vekt av hver person settes til 75 kg), skal være minst 150 kg – og dessuten minst halvparten av bilens tillatte nyttelast. Dersom vi benytter vekter som er relevante for Cybertruck, vil antall passasjerer beregnes på følgende måte:

  • Tillatt totalvekt: 3.500 kg
  • Kjøretøyets egenvekt: 3.020 kg
  • Tilgjengelig nyttelast: 480 kg

Som det framgår av punkt 1.3, må tilgjengelig nyttelast, ut over passasjerenes vekt, i gjeldende tilfelle være 480 kg : 2 = 240 kg. Da vekt av hver person settes til 75 kg, vil antall personer kjøretøyet kan registreres for i gjeldende eksempel, begrenses til 240 kg : 75 kg = 3,2. En Cybertruck med egenvekt 3.020 kg, som registreres som N1 varebil klasse 1 med tillatt totalvekt 3.500 kg, kan da registres for totalt tre passasjerer; to foran og én i baksetet.

Regneeksempel viser at registrering som N1 varebil, med nedjustert tillatt totalvekt, vil gi en kritisk lav nyttelast. Dette er noe man som kjøper må ta spesielt hensyn til, dersom det er avgjørende for kjøper at kjøretøyet beholder baksete – og at kjøretøyet kan registreres for mer en to passasjerer.

Kjøretøyets faktiske egenvekt kan variere, avhengig av utstyrsnivå og eksempelvis batteripakke. Variasjoner i kjøretøyets faktiske egenvekt, basert på utstyrsnivå, kan være vanskelig å få tilstrekkelig oversikt over ifm. kjøp av brukt bil.

Når det gjelder Cybertruck, er marginene små i forhold til om kjøretøyet kan registreres som en tre-seter eller om kjøretøyet må registreres som en to-seter. Dersom kjøretøyets faktiske egenvekt viser seg å være 3.060 kg så medfører dette at kjøretøyet har tilgjengelig nyttelast til kun 2,9 passasjerer og kjøretøyet må da registreres som en to-seter.

Mer om AMCAR Norge (og personlig medlemskap) finner du på AMCAR Norges fordelsside her på TOCN.

Stort og praktisk lasteplan, og som i tillegg har motorisert overtrekk (Foto: Roger Kolbu, TOCN)

Utfordringer med en amerikansk Cybertruck i Norge

Du bør, i tillegg til det som er nevnt over her fra AMCAR, være klar over følgende, før du importerer en Tesla Cybertruck:

 

Godkjenning og registrering

Pr. i dag er ikke Cybertruck godkjent for salg i Norge, og det innebærer visse begrensninger.
– Kjøretøyet må importeres fra USA, noe som kan by på utfordringer knyttet til registrering, forsikring og teknisk tilpasning til norske krav.
– I tillegg selges Cybertruck helt uten garanti fra både Tesla og norske forhandlere, ettersom det dreier seg om en gråimportert bil. Det betyr at eventuelle feil eller skader ikke dekkes av produsenten, noe som utgjør en betydelig risiko for eieren.
– Deler er vanskelige å få tak i i Norge, og det kan være utfordrende å finne verksteder som er i stand til å utføre reparasjoner på bilen.

 

Tilkobling og internett
Cybertruck benytter eSIM-teknologi for internettforbindelse, men det er usikkert om det amerikanske eSIM-et automatisk skifter region (båndbredde) ved ankomst til Norge. Dette kan føre til begrenset nettverkstilkobling. Heldigvis finnes det en løsning: føreren kan dele mobildata via mobilens hotspot, for å sikre at bilen har nettilgang.

 

Navigasjon og Autopilot
Når det gjelder navigasjonssystemet, fungerer kartet i den forstand at bilen kan vise sin posisjon. Derimot fungerer ikke selve navigasjonsfunksjonen, noe som også påvirker bilens avanserte førerassistentsystemer. Spesielt gjelder dette «Full Self-Driving» (FSD) og «Navigate on Autopilot», som ikke er operative i den norske versjonen foreløpig. Den vanlige Autopilot-funksjonen fungerer imidlertid som normalt.

 

Lading og ladeporter
En annen praktisk utfordring gjelder lading. De norske Tesla Supercharger-stasjonene støtter i utgangspunktet ikke Cybertruck, ettersom den amerikanske modellen benytter en annen type ladeport. Det finnes imidlertid adaptere som gjør det mulig å koble Cybertruck til norske Superchargere, og disse adapterne ser ut til å fungere etter hensikten.

 

Oppsummering
Selv om det er mulig å kjøre Cybertruck i Norge, krever det en del tilpasninger og alternative løsninger. Importerte biler kan ha begrenset funksjonalitet, særlig når det gjelder navigasjon, FSD og lading. I tillegg kommer fraværet av garanti og begrenset tilgang til deler og verkstedtjenester. Med tid – og eventuell offisiell godkjenning fra norske myndigheter, vil flere av disse utfordringene trolig kunne løses, men inntil videre må eiere være forberedt på ekstra kostnader og usikkerhet.


Ladeporten på en Cybertruck har ikke samme standard som Teslas norske Superchargere (Foto: Roger Kolbu, TOCN)

Ingressfoto: Vigdis Margrethe Løver (TOCN)
Øvrige bilder: Roger Kolbu, TOCN