Det finnes noen få registrerte Cybertrucker i Norge, men de er ikke solgt av Tesla Norge. Vi har derfor fra AMCAR fått bistand til å få klarhet i hvordan det er mulig å innføre en Tesla Cybertruck til Norge – og få den registrert.
I Norge har vi noen spesialregler for import av brukte biler, som gjør en import mulig, på individuell basis. Nedenfor finner du en oppskrift på hvordan å gjennomføre en bruktimport av Cybertruck, der Teknisk hos AMCAR har sjekket opp reglene for import av bilen.
På Oslo Motor Show i oktober 2024, signerte vi et samarbeid med AMCAR Norge – og ble med det klubbmedlem i AMCAR. Klubbmedlemskapet gir oss enda et ben å stå på, med mulighet for nye klubbverktøy, og til å benytte deres kunnskap om ulike emner. I tillegg gir det våre medlemmer adgang til å bli personlig medlem av AMCAR, til redusert pris – første året. Du finner lenke til fordelene, nederst på denne siden.
Steg-for-steg beskrivelse for hvordan å bruktimportere Tesla Cybertruck
AMCAR ble for en tid tilbake forespurt om å utarbeide en beskrivelse for import og registrering av Tesla Cybertruck. AMCAR har god kjennskap til gjeldende regelverk, og regelverket setter i utgangspunktet ingen stopper for godkjenning og registrering av Cybertruck, så lenge den har gått på utenlandske skilter i minst 6 måneder.
Men Cybertruck er på flere områder en spesiell bil, der dette eksempelvis går på kjøretøyets egenvekt og tillatt totalvekt, i tillegg til at Cybertruck egentlig har et design og en utforming i frontpartiet, som gjør at kjøretøyet ikke tilfredsstiller europeiske krav når det kommer til fotgjengervennlig utforming. AMCAR har derfor vært noe avventende med å ferdigstille en guide, da de ønsket å skaffe seg full oversikt over eventuelle problemer, før ferdigstillelse av steg-for-steg beskrivelsen.

I skrivende stund har allerede bruktimportert Cybertruck blitt godkjent og registrert i Norge, og AMCAR har bl.a. benyttet den første bilen for å innhente informasjon når det gjelder potensielle problemområder ifm. godkjenningen.
Ved godkjenning og registrering i Norge, vil en Tesla Cybertruck i utgangspunktet følge de krav som framgår av Bilforskriften § 5-4. Godkjenning av bruktimportert kjøretøy i gruppe M2 og M3, N2 og N3 som oppfyller tredjelands nasjonale krav.
Alternativt Bilforskriften § 5-3. Godkjenning av bruktimportert kjøretøy i gruppe M1 og N1 som oppfyller tredjelands nasjonale krav. For sistnevnte vil i tillegg Bilforskriften § 1-2, punkt 1.3 gjøres gjeldende, dersom kjøretøyet skal ned-registreres og registreres som varebil klasse 1 med, to seterader.

Steg-for-steg guide:
|
Ovenforstående føringer er generelle regler for godkjenning og registrering av bruktimporter kjøretøy, som da også vil gjelde Tesla Cybertruck. AMCAR kan bistå med råd og veiledning, også Carfax-rapport, i de tilfeller der et medlem vurderer kjøp av en bestemt bil.
Oppsummert kan man si at en Tesla Cybertruck som registreres uten korrigering av tillatt totalvekt, må registreres etter Bilforskriften § 5-4, da som N2 lastebil (tillatt totalvekt over 3.500 kg, men maks 12.000 kg), med 2 seterader (personbil avgift, Elbil). Denne registreringsformen, eller rettere sagt kjøretøyklassen, vil da kreve førerkortklasse C1.
Det er også viktig å merke seg at bil i gruppe N2 er underlagt krav om hastighetsbegrenser, der kjøretøyets hastighet begrenses til 90 km/t. I tillegg kan det komme krav om fartsskriver, dersom kjøretøyet benyttes i næring.
Dersom man ønsker en registreringsform (kjøretøyklasse) som muliggjør kjøring med førerkortklasse B, så kan dette gjøres ved at bilens tillatte totalvekt nedjusteres fra for eksempel opprinnelige 4.159 kg, til 3.500 kg. Cybertruck kan da registreres etter Bilforskriften § 5-3 som N1 varebil, Klasse 1, med to seterader (personbil avgift, Elbil). Det er da viktig å merke seg at denne registreringsformen også vil gå på bekostning av kjøretøyets passasjerantall. Dette reguleres av Bilforskriften § 1-2, punkt 1.3.
Tesla Cybertruck har en egenvekt (uten fører) på i overkant av 3.000 kg. Dersom kjøretøyets tillatte totalvekt ifm. registrering settes til 3.500 kg, vil tilgjengelig nyttelast være redusert til mindre enn 500 kg. For kjøretøy som registreres som varebil, i dette tilfelle N1, setter Bilforskriften krav til tilgjengelig nyttelast i tillegg til den teoretiske vekten som antall registrerte passasjerer representerer.

Bilforskriften § 1-2, punkt 1.3 sier følgende:
Største nyttelast, fratrukket vekt av fører og vekt av de passasjerer som bilen er godkjent for (vekt av hver person settes til 75 kg), skal være minst 150 kg – og dessuten minst halvparten av bilens tillatte nyttelast. Dersom vi benytter vekter som er relevante for Cybertruck, vil antall passasjerer beregnes på følgende måte:
- Tillatt totalvekt: 3.500 kg
- Kjøretøyets egenvekt: 3.020 kg
- Tilgjengelig nyttelast: 480 kg
Som det framgår av punkt 1.3, må tilgjengelig nyttelast, ut over passasjerenes vekt, i gjeldende tilfelle være 480 kg : 2 = 240 kg. Da vekt av hver person settes til 75 kg, vil antall personer kjøretøyet kan registreres for i gjeldende eksempel, begrenses til 240 kg : 75 kg = 3,2. En Cybertruck med egenvekt 3.020 kg, som registreres som N1 varebil klasse 1 med tillatt totalvekt 3.500 kg, kan da registres for totalt tre passasjerer; to foran og én i baksetet.
Regneeksempel viser at registrering som N1 varebil, med nedjustert tillatt totalvekt, vil gi en kritisk lav nyttelast. Dette er noe man som kjøper må ta spesielt hensyn til, dersom det er avgjørende for kjøper at kjøretøyet beholder baksete – og at kjøretøyet kan registreres for mer en to passasjerer.
Kjøretøyets faktiske egenvekt kan variere, avhengig av utstyrsnivå og eksempelvis batteripakke. Variasjoner i kjøretøyets faktiske egenvekt, basert på utstyrsnivå, kan være vanskelig å få tilstrekkelig oversikt over ifm. kjøp av brukt bil.
Når det gjelder Cybertruck, er marginene små i forhold til om kjøretøyet kan registreres som en tre-seter eller om kjøretøyet må registreres som en to-seter. Dersom kjøretøyets faktiske egenvekt viser seg å være 3.060 kg så medfører dette at kjøretøyet har tilgjengelig nyttelast til kun 2,9 passasjerer og kjøretøyet må da registreres som en to-seter.
Mer om AMCAR Norge (og personlig medlemskap) finner du på AMCAR Norges fordelsside her på TOCN.

Utfordringer med en amerikansk Cybertruck i NorgeDu bør, i tillegg til det som er nevnt over her fra AMCAR, være klar over følgende, før du importerer en Tesla Cybertruck:
Godkjenning og registrering Pr. i dag er ikke Cybertruck godkjent for salg i Norge, og det innebærer visse begrensninger.
Tilkobling og internett
Navigasjon og Autopilot
Lading og ladeporter
Oppsummering |

Ingressfoto: Vigdis Margrethe Løver (TOCN)
Øvrige bilder: Roger Kolbu, TOCN