Tesla har nylig utstedt en servicebulletin som omhandler et problem med den bakre nedre kontrollarmen på Model S (2012-2021) og Model X (2015-2021) i Norge. Dette har skapt oppmerksomhet blant eiere, spesielt på grunn av de tøffe norske vinterforholdene som kan forsterke problemet.
I denne artikkelen vil vi gå teknisk til verks for å forklare hva problemet innebærer, hvordan Tesla håndterer det, og hvilken betydning dette har for eiere av Tesla Model S og X.
Hva er den bakre nedre kontrollarmen?
Den bakre nedre kontrollarmen er en essensiell del av et kjøretøys fjæringssystem. Den forbinder hjulnavet med bilens chassis og sikrer stabilitet, styrepresisjon og kjørekomfort. Kontrollarmen absorberer ujevnheter i veibanen og holder hjulene i riktig posisjon under kjøring. I Tesla Model S og Model X er denne komponenten spesielt utsatt i områder med krevende veiforhold og mye salting, som i Norge.
Problemet Tesla har identifisert, dreier seg om vanninntrengning i denne kontrollarmen. Når vann trenger inn, kan det føre til korrosjon, og i verste fall sprekker i metallet. Dette kan igjen påvirke både kjøreegenskaper og sikkerhet.
Se klubbens tidligere (men fortsatt aktive) undersøkelse vedr. dette problemet
Problemet forklart i detalj
Ifølge Teslas servicebulletin SB-25-31-002, kan vann trenge inn i den bakre nedre kontrollarmen. Dette skjer gjennom plugger som skal beskytte mot fuktighet, men som i noen tilfeller ikke tetter tilstrekkelig. I Norge forverres situasjonen av veisalt, som brukes om vinteren for å hindre isdannelse. Kombinasjonen av salt og vann, skaper et aggressivt miljø som fremskynder korrosjon i kontrollarmen.
Les vår artikkel: Hva er en Service Bulletin?
Når korrosjon oppstår, kan følgende problemer dukke opp:
- Støy: Knirking eller banking fra fjæringssystemet.
- Feiljustering: Hjulene kan bli feiljustert, noe som fører til ujevn dekkslitasje og redusert stabilitet.
- Kjørekomfort: Fjæringens evne til å dempe ujevnheter svekkes.
- Sikkerhet: I ekstreme tilfeller kan en sprekk føre til full svikt i kontrollarmen, noe som potensielt kan medføre tap av kontroll over kjøretøyet. I nesten alle tilfeller vil dette skje i sakte fart, ved store utslag på rattet. Typsik når man skal rygge inn et sted og vrir kraftig på rattet.
Tesla og det norske vegvesenet (NPRA) har vurdert risikoen for alvorlige hendelser som lav, men problemet krever likevel oppmerksomhet for å unngå fremtidige komplikasjoner.
Teslas respons
Tesla har valgt å utstede en servicebulletin, fremfor en full tilbakekalling. Dette skjedde etter en utredning fra Statens Vegvesen, som fant at antallet rapporterte tilfeller var begrenset sammenlignet med det totale antallet Model S og Model X i Norge.
Servicebulletinen gir serviceteknikere følgende instruksjoner:
- Inspeksjon: Teknikerne løfter kjøretøyet og undersøker plugghullene på kontrollarmen for tegn på vann, saltavleiringer eller rust.
- Dersom det avdekkes ingen, eller mindre skade: Hvis det er ingen eller mindre avleiringer, uten betydelig korrosjon, tettes hullene med forbedrede gummiplugger.
- Dersom det avdekkes større skade: Ved korrosjon/rust eller vannskader, byttes begge bakre nedre kontrollarmer ut med oppgraderte versjoner.
Denne tilnærmingen viser at Tesla endelig tar problemet på alvor, men ønsker å håndtere det gjennom målrettede reparasjoner, i stedet for en omfattende tilbakekalling.
OBS!
Inspeksjonen er gratis for eierne å få gjennomført, og bestilles i appen.
Man får først et automatisk prisestimat på kr. 2250, men dette endres etter hvert til kr. 0.
Hva betyr dette for eiere av Tesla Model S?
For eiere av Tesla Model S og X i Norge, er dette en sak det er greit å kjenne til:
- Alle S og X produsert fram til og med 2021, kan potensielt ha dette problemet.
- Tesla skal utføre inspeksjonen kostnadsfritt, og hvis resultatet påviser slike feil som bildene over viser, skal et bytte av komponenter gjennomføres kostnadsfritt. Dersom det ikke avdekkes et problem, blir kun gummipluggene erstattet med de nye og forbedrede pluggene.
- Være observant: Lytt etter unormale lyder fra bakhjulene, og se etter tegn som ujevn dekkslitasje – eller at bilen trekker til siden.
- Hvis du har bilen på verkstedet for en annen sak, kan du høre med dem om de kan undersøke pluggene. Referer til Teslas Service Bulletin SB-25-31-002.
For eiere utenfor Norge, spesielt i områder med lignende forhold (f.eks. Sverige, Danmark, eller andre steder med veisalt), kan det være nyttig å følge med på symptomer. Selv om problemet primært er rapportert i Norge, kan lignende klimaforhold andre steder føre til samme type korrosjon over tid.
Sammenligning med lignende problemer
Korrosjon i fjæringskomponenter, er ikke unikt for Tesla. Andre bilprodusenter, som Volvo og Audi, har hatt tilbakekallinger for lignende problemer i Norden. Teslas valg om å bruke en servicebulletin i stedet for en tilbakekalling, kan sees som en pragmatisk løsning, men det reiser spørsmål om hvorvidt alle berørte biler vil bli inspisert i tide. Tidligere har Tesla også håndtert kvalitetsutfordringer, som løse tak og batteriproblemer, noe som kan påvirke tilliten til merket hvis slike saker hoper seg opp.
Konklusjon og anbefalinger
Teslas servicebulletin er en påminnelse om at selv avanserte biler som Model S og X kan påvirkes av miljøfaktorer som salt og fuktighet. For eiere i Norge, er det viktig å ta grep for å sikre bilens sikkerhet og ytelse. Utenfor Norge, bør eiere være oppmerksomme, selv om problemet foreløpig er mest relevant i norsk kontekst.
Anbefalinger til eiere:
- Vær oppmerksom på tegn, som støy eller endringer i kjøreegenskaper, spesielt i forbindelse med kjøring der det oppstår en kraftig sideveis kraft.
- Skal du ha bilen på service, minn dem på den nevnte Service Bulletin (SB-25-31-002).
- Hvis du ønsker å få inspeksjonen gjennomført utenom annen service, kan du legge inn en forespørsel via appen. Evt. kan du vente litt, slik at ikke alle henvendelser om dette kommer samtidig.

Her kan du laste ned den aktuelle Service Bulletin.
Foto: 2 illustrasjoner fra Tesla sin SB, samt et bilde tatt av Terje Førsund.