Hva vil det koste å bytte hovedbatteriet i en Tesla?

Artikkel

Av: Roger Kolbu

Nå som de første leverte Model S i Norge begynner å falle utenfor batterigarantitiden på 8 år, er det nok mange Tesla-eiere som begynner å bli urolige for hvilken kostnad et bytte av hovedbatteriet vil ha. Vi har nå fått svar fra Tesla på dette spørsmålet!

Read this article in English:
What will it cost to replace the main battery in a Tesla?


OBS!
Denne artikkelen er fra 2021. Etter den tid er moms på batterier kommet. Derfor er prisene nedenfor ikke helt korrekte.

Et restaurert/reparert batteri koster nå (våren 2023) ca. kr. 130.000. Et nytt 90kWh-batteri koster ca. kr. 210.000.


Det er ingen enkel øvelse å skulle gi pris pr. batteri, da det finnes flere batterityper, og prisene stadig er under endring.

Merk at følgende priser er eks.moms, da batterier av denne typen selges uten moms i Norge.

Tesla har lagt inn en pant på hver batteripakke, ved at de setter inn en batteripakke (ny eller reparert) – og beholder den gamle batteripakka.

Dagens satser hos Tesla på denne rabatten er:

  • Model 3/Y = 5.000,- USD
  • Model S/X = 10.000,- USD

Det betyr at dersom noen andre enn Tesla ønsker å beholde en batteripakke etter byttet, så frafaller denne rabatten. Verdien på US$5.000/10.000 må da legges til i prisen man må betale for byttet.

Reman er «remanufactured». Disse er noe rimeligere, men Tesla kan på ingen måte garantere å ha dette tilgjengelig for en kunde som ønsker en helt ny batteripakke i bilen sin.

Disse prisene gir et estimat av hva de forskjellige batteriene koster (eksklusiv arbeidskostnad).
For å kunne gi nøyaktige priser, må Tesla ha bilens VIN-nummer, og deretter se omfanget av jobben.
Pant for batteripakke er altså allerede inkludert i disse prisene. Det beregnes heller ikke moms på slike batterier.

Dette er hva du må betale:

  • Model S/X 75kWh
    • Batteri (nytt)      = NOK 159.800,-
    • Batteri (Reman) = NOK 109.600,-
    • +Arbeid S             = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
    • +Arbeid X             = NOK 3.795,00 (4.743,75 inkl. mva)
  • Model S 85kWh
    • Batteri (nytt 90kWh)      = NOK 182.640,-
    • Batteri (Reman 85kWh)  = NOK 136.480,-
    • +Arbeid                             = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
  • Model S/X 90kWh
    • Batteri (nytt)      = NOK 182.640,-
    • +Arbeid S            = NOK 3.217,50 (4.022,00 inkl. mva)
    • +Arbeid X            = NOK 3.795,00 (4.743,75 inkl. mva)

Prising av reparasjon på batterier med 60kWh, 70kWh og 100kWh, gjøres på forespørsel.

Både nytt og reparert batteri (remanufactured) vil ha en garantitid på 4 år / 80.000 km.
For øvrig gjelder også 5 års reklamasjonstid på disse batteriene.

Et bytte av batteri innenfor bilens garantiperiode, utløser ingen ny forlenget garanti.


Hvilke andre muligheter har du?

TOCN har for lengst innledet samarbeid med vår eksisterende samarbeidspartner, Bilexperten Bosch, om reparasjoner av hovedbatterier.

De tilbyr, via sitt nye selskap, EV Hub, reparasjon av disse batteriene, og etter planen vil kundens batteri bli reparert på individuell basis. Altså at du beholder ditt eget batteri.

Dette betyr at omfanget på jobben vil bli vurdert, en pris fastsatt, og kunden vil bli tilbudt en lånebil i hele reparasjonsperioden.

Bilexperten Bosch (EV Hub) har et eget verksted i Oslo for reparasjon av elbil-batterier.

Deres løsning er vesentlig rimeligere enn den Teslas kostnadsoversikt viser. Pr. april 2023 vil de fleste reparasjoner koste mellom 50.000 og 80.000 kroner – avhengig av om det er én eller flere delpakker som er defekte.

EV Services, også en av klubbens samarbeidspartnere, tilbyr reparasjon av både batteri og motor til en Tesla.

Elbilmek (også samarbeidspartner) reparerer batterier.


Hva med bytte av DU/motor på en eldre RWD-utgave?
Vår erfaring, er at det vil koste ca. kr. 65.000 å bytte til en overhalt motor (med din egen defekte motor som innbytte). Mer om det i en egen artikkel.

Vi i TOCN vil selvsagt holde dere løpende oppdatert i saken!

Legg igjen den første kommentaren