Midt i koronatiden kom det en telefon, fra et ukjent nummer, til Pål Fredrik Berg fra Tønsberg. Overraskelsen var stor da han skjønte hvem som ringte.
Fornøyd Tesla-eier
I fem år har Pål Fredrik Berg vært en fornøyd Tesla-eier, og han kjører rundt i en titan-farget Model S fra 2016, med beige interiør. Noen spesielt store problemer har han aldri hatt som Tesla-eier, kun litt småtteri. Slik som dørhåndtak som slutter å virke, samt en bakluke som ikke ville åpne seg, men slike ting har alltid blitt fikset på et Tesla servicesenter i løpet av et døgn.
Derfor var det heller ikke så vanskelig å framsnakke Tesla til både familie og venner. Så mye snakk har det blitt etter hvert, at hans overmåte skeptiske foreldre investerte i en Model 3 når den endelig kom på markedet. At det en dag i mai plutselig skulle bli enda bedre å være Tesla-eier for Pål Fredrik, kom som lyn fra klar himmel.
Ga bort sin kode
– En venn av meg på treningssenteret jeg går på, snakket lenge om å kjøpe seg en elektrisk bil, og han lurte på å kjøpe seg en Nissan Leaf. Men da måtte jeg bare fortelle ham at en Nissan Leaf faktisk kostet det samme som en bakhjulsdrevet Model 3, forteller Pål Fredrik.
Etter litt snakk frem og tilbake, fikk han Pål Fredriks egen Tesla henvisningskode, med 1500 km fri superlading til begge to, dersom han brukte den.
Ubeleilig telefon?
– Neste 16 måneder gikk, og jeg tenkte ikke mer på dette i det hele tatt. Men i mai måned, mens jeg satt midt i et møte på jobben, ringte telefonen – fra et for ham ukjent telefonnummer. Det er sikkert en selger fra ett eller annet firma, tenkte jeg, forteller Pål Fredrik. Han sjekket telefonnummeret på nettet, og så at det var et nummer som mange hadde googlet tidligere.
Tre kvarter senere ringte det igjen fra samme nummeret, og da svarer Pål Fredrik, litt skarpt: «Det er Fredrik!». Telefonselgere er jo ikke alltid like beleilig å høre fra midt i arbeidstiden. Men dette var visst ingen telefonselger, men en svensk, lavmælt stemme som spurte. «Er det Pål Fredrik Berg jeg snakker med? Jeg ringer fra Tesla Norge. Har du lest dine mail det siste døgnet?». Jeg tenkte med en gang at dette var en «recall» på et eller annet fra Tesla, men mannen fra Tesla fortsatte: «Du har vunnet en Tesla Model Y!».
Overrasket
– Jeg trodde nesten ikke mine egne ører, da jeg hørte det som ble sagt videre. Jeg hadde vunnet Model Y i forbindelse med henvisningsprogrammet, og måtte vente meg fordelsbeskatning av premien, forteller han. Pål Fredrik satte på høyttalerfunksjonen på telefonen, og ropte ut til kollegaene på jobben: «Gutter, hør på dette da!!». Etter fem-seks minutter var telefonsamtalen over, og jeg sjekket mailen fra Tesla. En forseggjort mail fra Tesla Norge kunngjorde at han hadde vunnet. Underskrifter og alt var i orden. Leveringen skulle foregå den dagen bilen var tilgjengelig i Pål Fredriks marked.
Jubel, glede og ventetid
– Dette var ingen tulle-mail. Dette var skikkelig vinnermail! Jubelen ble god, og litt champagne-feiring ble det senere på kvelden, forteller han, og innrømmer at han er litt over middels teknisk interessert. Nå gleder han seg til å ta med familien på tur for å hente en splitter ny Tesla Model Y, når den en dag blir klar for levering. Ventetiden kan kanskje virke lang, for han kunne godt tenkt seg en Tesla Model Y allerede nå.
TOCN stiller seg i køen av gratulanter og ønsker ham lykke til med en ny, Model Y!
Tekst: Vigdis Margrethe Løver
Foto: Privat