Nå åpner Tesla ny V3 Supercharger-stasjon i Aksdal

Artikkel
3. september 2020

Av: Roger Kolbu

‘- For å få stadig flere til å velge en elbil som sin neste bil, mener Tesla at ladingen må bli raskere. Derfor har vi videreutviklet Supercharging-teknologien vår, og er nå i gang med europeisk utrulling av tredje generasjon ladestasjoner, kalt V3 Supercharging, sier Tesla Norge i en pressemelding.

Nå åpner Tesla den tredje V3 Supercharging-stasjonen i Norge, i Aksdal. Samtidig varsler vi eiere om viktige kommende endringer knyttet til den eksisterende Supercharger-stasjonen i samme område.

V3 Superchargere har en effekt på opptil 250 kilowatt, som betyr enda kortere ladepauser når man skal på elektrisk langtur i en Tesla. En Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter på en V3 Supercharger, og vi forventer at en typisk ladeøkt vil være på om lag 15 minutter.

Med V3 Supercharging styres kapasiteten mellom ladestolpene intelligent av ett eller flere kabinetter som hver har høy makseffekt. Dermed er det slutt på effektdeling mellom to og to stolper, og kunden trenger ikke lenger å tenke på hvilken ladeplass som bør velges for best mulig effekt.

Tesla har 63 Supercharger-stasjoner med til sammen 856 ladestolper i Norge. For Tesla-kunder som ikke har Supercharging inkludert, koster Supercharging i dag 1,70 kr per kWt på alle våre stasjoner i Norge.

Avvikling av den eksisterende Supercharger-stasjonen i Aksdal
Den eksisterende Supercharger-stasjonen i Aksdal åpnet i desember 2014, og var en av de første Supercharger-stasjonene etablerte i Norge. For å kunne åpne en utvidet stasjon like ved, må Tesla stenge den eksisterende stasjonen innen 15. mars 2021.

Den nye Supercharger-stasjonen ligger altså ikke på samme tomt som den gamle, men like i nærheten (i tilknytning til Shells anlegg på andre siden av E134). Se her for omtrentlig kartposisjon.

Kun CCS-lading på V3-stasjoner
Den eksisterende stasjonen har både Type 2 og CCS-kontakt. V3 Supercharging representerer et stort teknologisk fremskritt, og de europeiske V3-stasjonene vil kun ha CCS-kontakt. Fra 15. mars 2021 vil det dermed bare være mulig å lade i Aksdal for eiere av Tesla-modeller som kan lade via CCS. Den samlede ladekapasiteten i Aksdal vil likevel være høyere.

Alle Model 3 har CCS-kontakt, mens Model S og Model X-eiere vil kunne fortsette å bruke de nye laderne med CCS-adapter.

Ingen planer om avvikling av andre ladestasjoner
Tesla kan ikke utelukke tilsvarende situasjoner andre steder, men vi ønsker å unngå det. Per dags dato er det ingen konkrete planer om stenging av andre Supercharger-stasjoner i Norge. Vi har heller ingen planer om en systematisk utskiftning av V2 Superchargere til V3 Supercharging på eldre stasjoner.

CCS er fremtiden
CCS-adapter har vært standardutstyr for alle Model S og Model X siden mai 2019. Eiere av eldre Model S og Model X må kontakte Tesla Service for å bestille adapter og få utført en enkel oppgradering av laderen i bilen, slik at den blir i stand til å lade over CCS-standarden. Dette gjør det samtidig mulig å lade raskt på hurtigladestasjoner fra tredjeparter, som hovedsakelig bruker CCS-kabler.

Bestilling av time for oppgradering CCS-lading gjør du i Tesla-appen. Kostnad er pr. dags dato kr. 3.550,- inkl. mva. – og prisen inkluderer også selve adapteret.

I de kommende månedene vil vi jobbe med å informere eierne våre gjennom en rekke kanaler, for å sikre at alle som reiser gjennom området er kjent med endringene. Navigasjonssystemet i bilene vil naturligvis også bli oppdatert, og vil fortsette å automatisk planlegge beste reiserute med ladestopp, uavhengig av hvilken Tesla-modell man kjører. Brukervennlighet og enkel reiseplanlegging er sentrale prinsipper i utviklingen av Supercharger-nettverket, og vi ønsker å etterleve dette også nå som vi er nødt til å stenge en stasjon.

Mer informasjon:

Foto: Roger Kolbu, TOCN