Vi fikk nylig på plass en ny samarbeidspartner, Bjarne Ruyter, som driver Ruyters Premium Car Care i Rogaland. Han kommer her med noen tips til hvordan vaske bilen på den mest skånsomme måten.
– Dette innlegget vil forhåpentligvis hjelpe deg med vedlikeholdet av den tynne California-lakken på Teslaen din. Vi tar for oss en vanlig prosess, som jeg selv ville utført på min egen bil, steg for steg.
Først og fremst bør du sørge for at du har planlagt hva du har tenkt å gjøre med bilen. I den forstand kan det være både tidsbesparende og mer effektivt å klargjøre produktene du vil bruke, samt utstyret du har tenkt å anvende. Jeg kommer til å navngi alle produktene i denne veiledningen og sette opp en liste nederst med lenker, slik at du enkelt kan søke deg opp.
Forberedelse:
– Et par latexhansker
– Mobilen slått av
– 2-3 mikrofiberkluter
– 2-3 vaskehansker
– 2 bøtter (en med Grit Guard. Grit Guard er en rist som legges i bunnen av bøtten som fanger opp smuss hver gang du dypper vaskehansken)
– Kost for felgevask
– Bland en av bøttene med 1:500 Carpro Reset (bilshampo)
– Fyll den andre bøtten (den med Grit Guard) med vann
– Finn fram:
– Avfetting (Prickbort)
– Metallpartikkelfjerner (Carpro Iron-X)
– Klargjør skum-kanon (bruk gjerne Carpro Reset her også, ellers finnes det hundrevis av gode bilshampoer, egnet for skumkanoner. Bare sørg for at den er PH-nøytral)
– Trafikkfilmfjerner blandet ferdig 1:20 (Surfex HD)
– Produkt for vinduer: Swissvax Crystal
Vask:
FELGER (én og én)
– Spray Iron-X på felg. Vent til det danner seg et lilla belegg på felgen. Dette kalles “å blø felgene”. Husk også å spraye både horisontalt som vertikalt slik at du får lagt produktet både oppå og under strukturen. Se bilde under.
– Spyl felgen
Bilen:
– Sørg for at bilen er tørr, og spray på Prickbort. Ikke overdriv, det skal ikke renne. Prøv også å holde deg på “ned-siden” av bilen. La virke i 3-5 minutter. Unngå å spraye direkte på dekkene da dette vil legge igjen brune flekker på gummien.
– Det er heller ikke farlig at bilen er våt rundt hjulene etter felgvask.
– Når du ser at avfettingen begynner å tørke litt, legger du et tykt lag med skum, ved hjelp av skumkanonen. Skummet skal på nedenfra og opp. Ta ett panel om gangen.
– Her vil du se hvor skitten bilen kan bli mens skummet drar med seg smuss nedover panelene
– Etter 8-10 minutter kan du spyle av såpen
– Legg så på Iron-X på bilen. La virke 3-5 minutter. Hvit lakk vil ha mest synlighet her ettersom produktet blir lilla som på felgene tidligere (illustrert i bilde nedenfor).
– Spray trafikkfilmfjerner på frontrute. La virke 6-10 minutter.
– Spyl godt av
Ingen vedlikeholdsvask kan regnes som grundig uten berøring, uansett hvor mye man bruker av et produkt. Dersom man unnlater berøringsvask, vil man enkelt se et hvitt/grått belegg på sideskjørtene på bilen.
– Ta fram begge bøttene og begge vaskehanskene. Dynk vaskehanskene godt i såpevannet. Du skal ha mest mulig såpe på lakken. Dette er glidemiddel for bilen.
– Begynn fra toppen og vask nedover til midtdelen av bilen. Her hopper du over bakdelen av bilen, nedre panelområder og frontfanger. Disse tar vi senere.
– Hver gang du skal hente ny såpe skyller du hansken i bøtten som bare inneholder vann. Dette for å forhindre at partikler, støv og annet skal bygge seg opp i såpeblandingen din. Når du er ferdig med vasken, kan du fjerne Grit Guard-risten for å se hvor mye som faktisk ble fanget opp.
– Etter at øverste del er ferdig, kan du bytte til ny hanske og ta nedre del av bilen. Grunnen til at vi tar nedre del i andre omgang er lik som ovenfor. De nederste delene er som regel mest utsatt for vegstøv og metallpartikler. Vi skal helst unngå å la dette godgjøre seg i såpebøtten.
– Berøringsvasken må også strekke seg til felgene. Bruk børster som er spesielt egnet for felger. For best finish, kan du bruke en tredje vaskehanske her.
– Når hele bilen er ferdig, skyller du over med vanlig hageslange (alternativt med høytrykkspyleren på lav effekt).
– Nå som bilen er godt vasket, er det viktig å tørke over. Personlig bruker jeg Carpro Boa håndkle, men gode alternativ er fuktige mikrofiberkluter.
– Vask så vinduene. Her er det viktig å bruke minst 2 kluter. Én for å smøre ut produktet, og én for å tørke over. Jeg foretrekker å bruke en tredje klut her, bare for å sikre meg at alt av produktet er fjernet. Et annet tips er at det kan lønne seg å bruke mikrofiberkluter egnet for vindusvask. Disse er som regel vaffelformet.
Det aller siste steget er egnet for fremtidig beskyttelse av lakken. Her har man flere alternativer:
– Latmannsvoks (minst effektiv, men ikke ubrukelig) (kort holdbarhet som bør gjentas en gang i måneden)
– Vanlig voks (wax on, wax off) (2-6 måneder holdbarhet)
– Keramisk forsegling (avansert) (2-3 år holdbarhet)
– Glassforsegling (enda mer avansert) (3-6 år holdbarhet med vedlikehold)
– Modesta Paul Dalton forsegling (mest avansert) (opp til 10 års holdbarhet med vedlikehold)
– Folie (selvhelbredende egenskaper)
Alle produkter henvist her kan hentes hos:
ConLogo: https://www.conlogo.no/
Ruyters Premium Car Care: http://www.ruyters.no/
Har du spørsmål? Bare ta kontakt med oss!
Mvh
Ruyters Premium Car Care
tlf.: 95269216