“Dunk”, smeller det på motorveien, og trolig ble det nok en steinsprutskade. Spesielt på travle motorveier skjer det litt for ofte. En bitte liten stein møter en flott elbil i 100 km/t. Enten er det frontruta som får lide, eller så er det utsatte deler som panser, frontspoiler, sidespeil eller området over frontruta som får småskader.
Noen velger å foliere bilen i en fancy farge, mens andre påkoster enda mer, med klar folie – for å la originalfargen vises. Kjøres bilen mye, er det bare å forvente litt småskader.
Rene Andersen er avdelingsleder for MPS Micropaint på Ensjø, og har behandlet mange Tesla Model S og X.
– Det peneste er utvilsomt å lakkere hele panseret, spesielt hvis bilen har mange flekker. Men det koster jo fort 7-8.000 kroner pluss moms. Har du for eksempel 15-20 småmerker, kan vi heller fylle og tette dem. Hvis ikke du lener deg helt ned på panseret, så ser du ikke forskjell! Spesielt godt blir resultatet hvis bilen har en litt mørk farge, forklarer Rene.
Det å rette opp 15-20 “hvite flekker” vil typisk koste 900-1.200 kroner (ekskl. mva). Og hvis du i tillegg tar en god polering etterpå, blir det oftest en god og billig løsning på et flekkete panser.
– Jeg kan ikke love noen pris uten å se bilen din (eller bilder), men vi får ofte gjort en god jobb for et par tusen kroner, forklarer Rene. – Og som medlem av TOCN får du jo litt ekstra rabatt!
Kantkjørt felg?
– Vi har reparert mange kantkjørte Tesla-felger ja, forklarer Rene videre. – Vi håndterer både lakkerte og høyglanspolerte felger. En felg med en 10-12 cm lang skade i kanten vil typisk koste rundt 1.500 (uten moms), sier han. – Mange Tesla-eiere har kostbare, lekre felger – og da er det ekstra ergerlig med kantkjøring. Det skal ikke mye til før skaden er gjort.
Men, TOCN-medlemmer får jo 11% rabatt, så det hjelper jo noe. Er du uheldig, send bilde av felgen din til nærmeste verksted. Da får du raskt svar med en pris. Eventuelt kan du gå inn her for å laste opp beskrivelse og tekst, så får du et tilbud raskt tilbake.
Liten bulk?
– Vi retter opp mange små og store bulker hver eneste dag, forklarer Rene videre. – Vi har mange ulike metoder og verktøy for å rette opp skader. Når det gjelder Tesla har vi dog en større utfordring, siden karosseriet er av aluminium. En del ting klarer vi å fikse, mens andre skader vil vi slite med. Men igjen, send oss et bilde eller stikk innom, så får du et raskt svar!
Jobber mye for Tesla Norge
Petter Hodne Steensland er markedsansvarlig i MPS Micropaint Norge, og kjenner markedet godt. – Vi håndterer mange av de mindre lakkskadene for Tesla i dag. Helt ukjent er det jo ikke at en del Model X kan få avslitt lakk i forbindelse med Falcon Wing-dørene blant annet. Her kan vi utbedre lakkskaden raskt og enkelt.
– Vi er stolte av å ha et godt samarbeid med TOCN også, og håper at alle våre 45 verksteder rundt om i landet kan bidra til å få reparert disse flotte bilene raskt og billig!
Petter og Rene avslutter med å vise noen før og etter-bilder, for å vise hvor bra skader kan utbedres.
Tekst & foto: Terje Førsund