Vinter med Tesla Model S og X

Artikkel
17. desember 2015

Av: Vigdis Asbjørnsen

Hvordan “overleve” med en Tesla på vinterføre?

Når kuldegradene kommer krypende, dukker det opp en del nye problemstillinger for en ny eier.  I denne artikkelen vil du finne en del om pleie av bilen, noe om kjente problemer, noe om hvordan å unngå disse, samt noe om funksjoner som som er spesielt nyttige å bruke om vinteren. Artikkelen er skrevet med erfaring fra Model S, men de fleste av punktene vil også gjelde for Model X (og 3).

“Nye” funksjoner

Med den første kuldebølgen eller snøfallet, er det flere “nye” funksjoner som kommer til syne.

Snøkrystall: Får du opp et snøkrystall ved batterisymbolet, er det for å vise at batteriet er kaldt og trenger (eller holder på med) oppvarming. Bilen vil varme opp batteriet før den tillater full regenerering og full effekt ved kjøring.

Tilgjengelig energi i batteriet er lavere så lenge batteriet er kaldt. Rekkevidden kan da se ut til å være mindre, men man får igjen rekkevidden når batteriet blir varmt. Man vil tilsynelatende ikke kunne lade til 100% i kulde. Trykk på batteriet oppe på 17″-skjermen, så ser du dette bedre. Ved småkjøring vil ikke batteriet bli varmt nok til at mer energi blir tilgjengelig. Er det veldig kaldt er det ikke anbefalt å kjøre til batteriet er helt tomt, fordi man kanskje ikke får ut siste rest av energi.

 

IMG_4996
fra bil uten autopilot, regenerering redusert til 30kW på grunn av kaldt batteri

De stiplete gule stripene på “wattmåleren” betyr at bilen har kaldt batteri og begrenser seg til den effekten strekene indikerer.
Ligger det en strek på oversiden av effektmåleren, indikerer det at du ikke kan ta ut mer effekt enn dette ved akselerasjon.

begrensninger_effekt
Max effektuttak begrenset til ca 300kW på grunn av lavt batterinivå. Regen redusert pga kaldt batteri

Dette kommer når det er kaldt (og om batteriet begynner å nærme seg tomt).
Ligger det en stiplete gul strek på nedsiden, betyr det at bilen ikke tillater mer enn det indikerte nivået med regenererende bremsing.

Slik ser det ut på en bil med autopilot
Slik ser det ut på en bil med autopilot når det er kaldt batteri og batteriet samtidig begynner å nærme seg tomt.

Dette kan komme om batteriet er fulladet, men det kan også komme dersom det er kaldt. Felles for begge, er at programvaren i bilen forhindrer ytterligere fylling av batteriet, når batteriet ikke er klar for å ta imot.

Strekene vil flytte seg etter hvert som bilen blir varmere og batteriet tommere, og vil forsvinne etter en stund. Er det virkelig kaldt, vil man kunne oppleve å få opp en feilmelding om at regenererende bremsing er avslått. Denne vil forsvinne igjen når bilen blir litt varmere og/eller har brukt litt av strømmen på batteriet.

Hvordan slippe redusert regenerering/effekt

For å slippe effektbegrensningene er det lurt å sørge for at batteriet er varmt. Dette kan oppnås på flere måter:

  • Ved lading – sørg for at ladingen er ferdig rett før du skal ut og kjøre. Om nødvendig, slå ned ladestyrken slik at ladingen pågår lenge.
  • Ved forvarming – husk å sette Range Mode til “OFF”. Da vil bilen få kraftigst oppvarming. Forvarming kan også slås på fra en mobiltelefon med Tesla-appen.
    Visible Tesla er en applikasjon som kan lastes ned på PC. Med denne applikasjonen på, er det blant annet mulig å legge inn en timer for når varmen skal slåes på.
  • Ikke lade bilen helt opp til 100 prosent. Da kan den genererte strømmen ved regenerering legges inn på batteriet (gitt at batteriet er varmt nok)

Mer om Batterivarming 

Foto: Sondre Sanne
Foto: Sondre Sanne

Under kjøring

Glatt føre
Når det er glatt, kan det være lurt å sette “regenerering” til “Low”. På den måten er du litt tryggere i forhold til å få en ukontrollert oppbremsing i svinger og sleng på bilen om regenerering slår til. I tillegg får man på den måte brukt bremsene litt mer, noe som bare er sunt for bremsene også.

Klimaanlegget
Dugger det mye, og du trenger å få det bort fort, vil et dobbelt trykk på frontrutevarme-“knappen” på venstre side av temperaturvelger gjøre at varmeapparatet går i “High”. All luft blir da kanalisert til rutene, og vifta går for fullt. Et nytt trykk på samme knapp, og alt går tilbake til normalen igjen.

For å unngå akutt dugging av rutene på vinteren, er det best å stille inn luften manuelt. Sett på AC, skru på innluft (ikke auto eller resirkulering) og sett viftene på høyt. Trykker du kun på økt hastighet på viften, vil innstilling med “auto” fort gi deg resirkulasjon av luft, og med det en bil som dugger fort igjen.

Luftdysene stenges ved å skyve spjeldene mot nærmeste vindu. Stenges de to luftdysene midt foran, blir det bedre trykk i de midt bak. Settes viften på 8-11 før du setter på range mode, holder lufthastigheten seg der.

Vindusvisker-varme

Et tips for øvrig, er at man ikke slår på vindusvisker-varme hvis det snør under kjøring. Det er nemlig lett at det klumper seg med halvsmeltet is på vindusviskerbladene. Mange tror det er varme i selve vindusviskerne. Det er det ikke. Varmen er i den sonen av vinduet der vindusviskerne hviler når de ikke er i bruk.

Varmetråder i sidespeilene
Varmetrådene i sidespeilene har ikke noen egen knapp. Man slår dem på ved å skru på varme i bakvinduet. Går man inn på “cold weather”-menyen på skjermen, vil man se at det er en rød strek ved sidespeilene når varmen er på.

IMG_2949
Foto: Vigdis Asbjørnsen

Rekkevidde på batteri

Rekkevidden er kortere på vinteren enn på sommeren av flere grunner:

  1. Det er snø og slaps på veien som gir bilen mer å “jobbe med”.
  2. Det står på mer varme i bilen som forbruker mer strøm.
  3. Kald luft har høyere luftmotstand enn varm luft.

Noen tips for å forlenge rekkevidden kan man også finne i denne artikkelen fra Elbilforeningen.

Vinterpleie av bilen

Snøkost er noe du bør ha for hånden. Denne bør derfor ligge på et egnet sted i bilen, og under førersetet er en god plass. Da kan du måke av det aller nødvendigste av snøen fra venstre bakdør, og så plukke ut kosten.

Vindusspylervæsken kan ikke blandes ut så mye som om sommeren. Når du kjøper ferdigblandet, velg en spylervæske som tåler mange kuldegrader (gjerne -20 frader), så slipper du at dysene fryser.

Poler/voks gjerne bilen før vinteren. Da setter ikke skitt og salt seg så lett. Gode bilpleieprodukter finner du gjennom en av våre mange samarbeidspartnere. Det finnes bilpleieprodukter for enhver lommebok. Enkelte velger også å lakkforsegle bilen. Her finnes det ulike tilbydere som gjør dette for deg.

Rutene kan man behandle med Rain-X, Aqua Peel eller tilsvarende. Vann på ruten lettere glir da lettere av og dermed ikke fester seg i form av is. En innvendig vask av rutene med et godt vaskemiddel, fjerner skitt og støv der det ellers vil være lettere å få dugg.

For at gummi-pakningene skal holde seg bedre og ikke alt skal fryse fast, er det lurt å sette dem inn med en silikonstift. Husk å ha dette på inne i dører, bagasjeluke og frunk-lister, samt takluke, dersom du har det.
Det frarådes å bruke silikonspray, da silikon på lakken vil gjøre det vanskelig å lakkere bilen om dette skulle trenges senere.

IMG_2950Vask av bil

For lakken sin del er det viktig å holde bilen ren, men en vask i minusgrader kan være utfordrende i forhold til om du i det hele tatt kommer deg inn i bilen etterpå.

Etter vask, pass på å tørke godt med håndkle i døråpninger, i forbindelse med ladeluken, i “frunken” og mot bagasjerommet.
Sett på hovedlysene manuelt for en stund for å lufte ut fuktighet.
Sett om mulig bilen i en varm garasje. For de som ikke har en varm garasje hjemme; finn et innendørs parkeringshus der bilen kan stå litt.
Et opphold i et parkeringshus kan være en grei løsning for biler som står mye ute, for å tine opp bilen innimellom.


Dekk

For å få et god grep, er det viktig å ha gode vinterdekk på bilen. Dekkene bør ha god mønsterdybde. Ved valg av vinterdekk, er det lurt å velge dekk som er best på det føret man kjører mest på.
Det kan for øvrig være lurt å rengjøre dekkene med dekkrens av og til. Det hjelper om du skal opp bratte bakker, men det gir også merkbart kortere bremselengde.
Følg med på dekktrykket jevnlig, og juster trykket om nødvendig. Dekktrykket skal typisk være 10% høyere for vinterdekk enn på sommerdekk.
Typisk dekktrykk er:
Model S/X: fra 3,3 bar til 3,5 bar
(48-50 psi) (på kalde dekk).
Model 3/Y: fra 3,1 bar til 3,3 bar (45-48 psi) (på kalde dekk).
Dekktrykket vil variere med temperaturen og være lavere når det er kaldt.

Forebygge ladelukeproblemer
Man kan smøre på litt silikonfett på magneten til ladeluka. Pass på at det ikke er klissete. Noen har med godt hell satt blank teip på magneten til ladeluka. Det kan også være greit å tørke innsiden av ladeluka før man kjører, om denne har blitt våt under lading.

Kjente problem


Ladeluke sitter fast
Ladeluken kan være problematisk å få opp når været er fuktig. Bruk FOB (nøkkel) eller åpner på ladekabel til å åpne ladeluka med, så du kan hjelpe til manuelt i tillegg.
Et annet triks er å gi luka et velrettet lite trykk med neven slik som vist på filmklippet nedenfor. Man skal likevel være litt forsiktig, så man ikke lager sprekk i ladeluka.
Noen lirker opp luken med et kredittkort, men vær forsiktig så kortet ikke knekker.
Å trykke på hengslingssiden av luka i kombinasjon med litt lirking med et kort, er nok den mest skånsomme måten å få opp lokket, dersom det sitter fast.
Har hele ladeluka frosset fast, hold en pose fylt med varmt vann oppå luken for å tine den.

Sidespeil
Når det blir kaldt, kan det være greit å skru av autofold-funksjonen for de innfellbare sidespeilene (slik at de blir stående ute). Et speil som først har frosset og låst seg i innfelt tilstand kan man ikke kjøre med.
Om speilet har frosset, er det et triks å sette på varme i det for å få speilet til å komme ut.


Dørhåndtak
En sjelden gang imellom har dørhåndtakene frosset fast og ikke vil ut. Vanligvis vil det være nok å få vekk litt av isen som er rundt dørhåndtaket, eller varme området litt opp ved å holde en pose med varmtvann rundt området man ønsker å varme opp.

Takluke
Har det blitt for mye is i forbindelse med takluken, kan man høre at det knirker i taket. Beste tipset da, er å finne en varm garasje et sted og tine bilen for deretter å tørke av det som er vått.

Når dørene en umulig å få opp
Når dørene på en Tesla åpnes, trekkes vinduene vanligvis ca tre cm ned for å gå klar av karmen over. Dette fordi dørene ikke har noen ramme i overkant, og det kun er vindu. Har det frosset til med is i overgangen mellom vinduet og dørkanten på bilen, vil ikke vinduet ha mulighet til å trekke seg ned, og det vil da ikke være mulig å åpne døren.

Trikset er igjen å bruke varme. Har man mulighet til det, sett bilen på forvarming på høy temperatur.
En annen løsning, er å hente en frysepose som man fyller med så varmt vann man kan, og holder denne så lenge som mulig på området som skal tines opp.
Et tynt plastkort benyttet langs listen eller en spray med isløsende middel kan også være en løsning.

NB! Spesielt hvis du har dårlig tid – Ikke åpne flere dører enn det som er strengt tatt nødvendig. Det er ikke sikkert at det er så lett å få lukket igjen den frosne døren. Bruk en annen dør, kom deg inn i bilen og kjør til et varmere sted samtidig, som den normale oppvarmingen i bilen vil gjøre sitt.
Tørk deretter av alle våte områder så det ikke så lett fryser til igjen.
Man kan også bruke diverse sprit-baserte produkter eller varmt vann og helle på vinduslisten, men da er det veldig viktig å få vekk fuktigheten etterpå så ikke problemet blir enda verre neste gang.

extendedBagasjeluke
Når den motoriserte bagasjeluken ikke vil åpne seg og bare lukker seg igjen, er det mest sannsynlig fordi luken møtte for mye motstand i tung snø på luken. Kost av mer snø og prøv igjen.
På en Model X kan problemet også oppstå om spoileren bak ikke får lagt seg ned på grunn av at det ligger snø eller is i klem imellom. Her er det best å sette spoileren til “extended” (ikke Auto) for at spoileren skal holde seg oppe.

 

 

IMG_4765Når bilen står ute i snø og uvær

Noen ganger hender det at bilen må stå ute i snøværet. Trikset for klare seg greit selv om bilen står ute hele året, er å bruke forvarming. Starter man forvarming fra mobiltelefonen, vil den gå til du slår den av igjen, eller batteriet har kommet ned på 20 %. Husk å sette den til “HI” for best effekt. Med en halv time forvarming er som oftest rutene isfrie og snømåkingen forholdvis kjapp.

OBS! Vær forsiktig med å bråtine frontruta, dersom det er ekstra kaldt ute, og det ikke ligger snø på ruta. Ikke bruk “HI” i slike situasjoner, da sjansen for at ruta sprekker er ganske stor.

Pass på at bilen er satt med Range Mode = OFF for best varming av batteriet. Les mer om batterivarming.

image
Foto: Roger Syvertsen

Når bilen er vanskelig å nå via mobilapplikasjonen
Det er ikke alltid like lett å få kontakt med bilen via mobilapplikasjonen for å starte forvarming.
Står bilen vanligvis parkert på et sted der den bare såvidt dekkes av husets WiFi, vil forbindelsen til bilen være dårlig, og dermed mer vanskelig å nå.
Opplever man dette ofte, er det bedre å slå av WiFi i bilen, evt “glemme” det aktuelle nettverket. Et alternativ på lengre sikt, er å sørge for at WiFi-signalet er godt og sterkt ute ved bilen også. Er man i et område der det er dårlig forbindelse, vil bilen forsøke å søke seg fram og bytte mellom WiFi og GSM, og dermed ikke være så tilgjengelig om det blir mange bytter frem og tilbake.

Lading på hyttefjellet

Skal bilen stå noen dager på fjellet og du trenger å lade for å komme deg hjem, kan det være lurt å starte lading i god tid før avreise. Er det ordentlig kaldt, vil det ta tid å få varmet opp batteriet nok til at det blir noe lading. Må man i tillegg lade på lav ampere for å skåne skjøre sikringskurser, er det best å sette på lading med en gang man kommer frem til hytta mens bilen fortsatt er varm.
Les mer om lading i ladeveiledningen også.

Når bilen må slepes ut, berging

Har du har klart å sette deg fast i en snøfonn og må ha hjelp til å komme deg ut, kan det være greit å vite at det bak nosecone (eldre Model S) er mulig å feste en slepekrok. Slepekroken ligger i frunken, under teppet i forkant mot låsen. Du må ta av nosecone for å feste den – se filmen under hvordan du gjør det.

På Model X og Model S med facelift (liknende front som på model X) er slepekrokfestet bak et lite deksel (se tegning under).
Må man trekke ut bilen med bakenden først, fester man tauet i bærebroene som illustrert under på samme tegning.

NB: Husk å sette bilen i TOW-mode. Dette gjøres via hovedskjermen i bilen. Bilen bør da helst stå på et flatt underlag slik at bilen ikke triller sin vei på egenhånd.

Snøkjettinger
Tesla selger også snøkjettinger til deres ulike modeller. Du finner dem her: https://shop.tesla.com/no_no/category/kj_ret_ytilbeh_r.

taue_tesla


Tekst: Sondre Sanne, Vigdis Asbjørnsen
Foto: Vigdis Asbjørnsen, Roger Syvertsen, Sondre Sanne
Film: Odd Bakken, Espen Limstrand

 

Legg igjen den første kommentaren