6. juni i år ble det innført automatisk kameraregistrering av biler som kjørte inn på Liertoppen Senter sine parkeringsområder. Noen dager senere begynte det å ramle inn betalingsgebyrer for parkering ifm. lading på Teslas Supercharger-område. Dette var det ingen som var forberedt på. Ikke en gang Tesla, skulle det vise seg.
Drøy kostnad
En rekke av klubbens medlemmer postet raskt innlegg i TOCNs Facebook-grupper, med bilde av fakturaen de hadde mottatt fra Apcoa parking. Disse fakturaene viste at det kostet eierne 20 kroner pr. påbegynte halvtime + et “Park & Go”-gebyr på kr. 39 + faktureringsgebyr på kr. 10. Benytter du “Apcoa FloW”-appen, vil tjenesten “Park & Go” koste deg kr. 29 + parkeringsavgiften. En ganske drøy totalkostnad for å lade på en Supercharger.
Betaling utenfor senterets åpningstid
Tar man en titt på senterets hjemmesider, vil man se at utenfor senterets åpningstid, begynner den betalte parkeringstiden å tikke. I Apcoas Parking sin app, Apcoa Flow, står det oppgitt at man kan stå parkert i opptil 2 timer i tidsrommet 05:00 – 23:00 på hverdager, og kl. 07:00 – 23:00 i helgen.
Hva mente Tesla om parkeringsgebyrene?
TOCN tok raskt kontakt med Teslas Superladerteam, som i sin tur reagerte med å umiddelbart kontakte Apcoa for et hastemøte om ordningen. Allerede neste arbeidsdag, mandag 17. juni, satte de seg ned for å komme til enighet om parkeringsvilkårene.
Nå ligger svaret klart; Liertoppen Senter og Apcoa Parking justerer på ordningen, og tillater nå minst 1 times gratis parkering på laderne i tidsrommet utenfor senterets åpningstid, dvs. kl. 23:00 – 05:00 (07:00 i helgen). I åpningstiden er det fortsatt 2 timers gratis parkering.
Hva med dem som har fått betalingsvarsel?
Tesla opplyser TOCN om at alle som er blitt belastet for parkering ifm. lading, kan kontakte Apcoa for refusjon. De vil gjennomgå og refundere automatisk, men for å være helt sikker på å få pengene tilbake, bør man kontakte Apcoa.
Tekst: Roger Kolbu, TOCN
Skjermdumper: Roger Kolbu
Ingressfoto: Tesla Norge