44 meget interesserte og spente TOCN-medlemmer stilte opp i samlet flokk foran portene til Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg fredag 4. august. Nøyaktig klokken 15:00 slapp én og én inn portene, og den store guidede turen i fabrikken kunne starte.
Mange tok bilen nedover mot Berlin
– Denne fabrikken var enorm, mye større enn det vi hadde forestilt oss på forhånd, fortalte Monica Melby Malmhaug fra Skien. Hun hadde kjørt nedover sammen med ektemannen i deres Model 3, og brukte to dager på å komme seg ned til Berlin. Overnattingen var i bilen på rasteplass ved grensen til Tyskland, i det ekteparet kaller Hotel Elon, rom nr 3.
– Egentlig var jeg kun med for turen sin skyld, for jeg hadde ikke fått plass blant de heldige som fikk komme inn i fabrikken. Men, fordi det ble en ledig plass pga. av at en av de påmeldte likevel i siste liten ikke kunne komme, kom jeg inn jeg også, forteller Monica.
Imponert
Hun følte seg superheldig, og storkoste seg på rundturen innendørs. Hun hadde på forhånd sett på filmer på YouTube fra fabrikkene til Tesla, men å oppleve dem på nært hold i virkeligheten, det var en enorm opplevelse, syntes hun.
Det som imponerte mest var de mega store pressene som forvandlet flate aluminiumsplater til bildeler i 3D-format. En annen imponerende opplevelse var de røde robot-armene, som kunne strekke seg like høyt som et vanlig norsk hus. Disse robotene svingte seg lekende lett ned mot små pressede aluminiumsdeler, som til slutt ble samlet sammen til en ny Model Y. Alt nøye overvåket av de vel 10.000 ansatte som jobber der – fordelt på 3 skift. Hvert 45. sekund trillet en ny Tesla ut av tunnelen etter en siste inspeksjon, før de ble sendt ut på landeveien og til ventende kunder.
Andreas Kraft fra Drøbak var en annen av de heldige som fikk rundtur i giga-fabrikken. Han hadde vært en svingom innom fabrikken i oktober 2022 da den var under bygging, og syntes det var helt utrolig hvor store forandringer det var skjedd på området, bare i løpet av 9 måneder.
Guidet omvisning
Han likte godt måten den guidede turen innendørs var lagt opp på, hvor vi ble delt opp i tre mindre grupper med hver vår guide. Med fulladede mobiler og øreplugger var det greit å høre alt guiden sa, til tross for stedvis høyt støynivå i produksjonen. Alle deltakerne ble også av klubben utstyrt med spesiallaget grå t-skjorte, samt oransje vest og hvit hjelm fra Tesla.
Det var varmt og godt inne i fabrikken, og smale oppmerkede veier å gå på. Lange «tog» med vogner fullastede med ferdigpressede bildeler og trucker i stor fart, føk forbi på kryss og tvers i de brede veiene mellom alle maskinene som jobbet for fullt. Fabrikken opplevdes som en eneste stor maurtue i rødt og hvitt, hvor alle visste hvor de skulle til enhver tid.
Stort og effektivt
– At denne fabrikken allerede er Berlins største arbeidsplass, sier jo sitt om størrelsen. Og at det å produsere en ny Tesla tar en tredel av tiden VW bruker på sin produksjon pr. bil, tilsier at Tesla har en meget effektiv fabrikk. 10 timer pr. bil er formidabelt, mener Andreas Kraft. Han har interessert seg for Tesla siden de første Model S-ene kom til Norge for ti år siden, men sin egen Tesla, en Model Y, hentet han først ut i 2021, etter to års ventetid.
Det ble også god tid til det sosiale på denne giga-turen. Felles møteplasser, felles lunsj, felles måltider, felles restaurantbesøk på fredagskvelden – mens det hele tiden var Tesla som var hovedtemaet i alle samtalene. At middagen fredag kveld ble avbrutt av en brannalarm, hvor alle gjestene raskt ble loset ut, gjorde ingen ting. Det var en kjøkkenvifte i en tilstøtende restaurant som hadde utløst alarmen, så middagen kunne fortsette etter en halvtimes tid utendørs.
En fantastisk tur, som kun klubbene i Europa foreløpig har mulighet til å oppleve.
– Hvorfor det er kun dere som får komme inn i fabrikken? Jo, fordi dere er dedikerte klubber som er meget verdifulle for oss i Tesla, sa guidene.
Til neste år har TOCN forhåpentligvis muligheten til et nytt besøk på Gigafactory i Berlin, så da er det kanskje din tur. Følg med på klubbsidene!
Tekst: Vigdis Margrethe Løver
Foto: Terje Førsund og Roger Kolbu