Bli med på Track Day Familiedag på Vålerbanen 24. september 2022

Artikkel
14. september 2022

Av: Roger Kolbu

Har du lyst til å prøve banekjøring med egen elbil? I samarbeid med KNA Hedmark, arrangeres det Track Day i trygge og sikre omgivelser på Vålerbanen. Denne gang med et visst familepreg over flere av aktivitetene.

Via vårt klubbmedlemskap i KNA, kan vi invitere alle som ønsker å kjøre på bane, til dette populære arrangementet. Plassene forsvinner raskt, så meld deg på med en gang!

Arrangementet er åpent for alle som er interesserte i å melde seg på!

Du vil få mulighet til å prøve ut din egen bil på bane, samt ferdighetskjøring (autoslalom) på Gocart-banen. Kjøring på begge baner er inkludert i påmeldingsavgiften.

Det tilbys også gratis veiledning med en av KNAs etablerte motorsportførere.

Også denne gang rulleres de ulike heatene gjennom hele dagen, og våre Teslaer får derfor kjøre i egne regelmessige heat fra kl. 09:00 til 14:00.

Elbil-heatene er satt opp som nr. 3 hver time, noe som betyr at første heat for elbiler starter kl. 09:40. Deretter ytterligere fire ganger til (kl. 10:40, 11:40, 12:40 og 13:40).
Dette gir oss god nok tid til pauser og ladetid mellom de heatene man selv velger å kjøre i.

Se artikkel og bilder fra tidligere Track Day-arrangement her:
https://www.tocn.no/2020/12/store-smil-og-mye-kjoretid-track-day-pa-valerbanen

https://www.tocn.no/2021/05/med-solskinn-og-elbil-pa-trackday


Les alt om arrangementet her:
https://www.knatrackday.no/praktiskinformasjon


Lademuligheter:

Det finnes to stk. “Type 2”-uttak på 32A, samt en god del røde industrikontakter ved banen. Blått adapter er også mulig.
Husk derfor å ta med deg “Type 2”-kabel og/eller passende adapter for din UMC, dersom du må lade i løpet av dagen.
Alternativt kjører du en tur til Teslas Supercharger ved Elverum (Basthjørnet/Elgstua).

Pris:

  • Deltakeravgift er denne gang kr. 600,-  inkludert fri kjøring (på begge baner).
    Normalpris for slik banekjøring er kr. 2.000 for ikke-medlemmer, og kr. 1.500,- for KNA-medlemmer.
  • Assosiert klubbmedlemskap i KNA må ikke tegnes denne gang (normalt kr. 200,-)
  • Engangslisens kommer i tillegg (se nedenfor).

KNA-medlemskap:

Hovedmedlemskap i KNA er denne gang ikke obligatorisk, men koster normalt kr. 580,- og løper i 12 måneder fra kjøpsdato.
Se link, dersom du likevel ønsker å bli fullverdig KNA-medlem: https://kna.no/bli-medlem

Assosiert klubbmedlemskap i KNA koster kr. 200, men dette må altså ikke tegnes denne gang.
Dette er et rabattert medlemskap, basert på at TOCN er tilknyttet KNA.
Se mer om dette, nederst på denne siden: https://www.tocn.no/kna-kongelig-norsk-automobilklub

Lisens og forsikring:

Engangslisens dekker ikke skader på bil, men er en kollektiv ulykkesforsikring i samarbeid med IF. Denne dekker invaliditet, dødsfall og behandlingsutgifter.
Pris er kr. 200 for hver fører, og kr. 100 for hver passasjer. Skal to personer føre bilen, må det også betales for to deltakere.
Engangslisensen finner du informasjon om og betaler her: https://www.knatrackday.no/praktiskinformasjon

Bilforsikring og eventuell personforsikring dekkes normalt ikke ved banekjøring. Informasjon om dette finner du i dine forsikringsvilkår.

Påmelding:

Registrering skjer via skjemaet du finner her: https://www.knatrackday.no/event-details. Der velger du “KNA medlem“, og legger inn rabattkoden KNAVB2022. Deretter betaler man for påmeldingen.
NB! Husk også å betale engangs-lisensen.

Ekstra registrering via TOCN
Da alle påmeldinger denne gang gjøres uten TOCNs hjelp, er det fint om du kan gi oss beskjed om at du deltar, ved å raskt fylle ut skjemaet nedenfor. Medlemmer av TOCNs styre satser på å være til stede under aktivitetene, og i den forbindelse er det fint å få vite hvor mange av våre medlemmer som melder seg på.
Se registreringsskjema helt nederst i artikkelen.

Sted:

Vålerbanen ligger ca. 2 timer unna Oslo sentrum (169 km).
Adresse: Damvegen 90, 2435 Braskereidfoss
Se kart her

Ved spørsmål vedr. gjennomføring av arrangementet; kontakt KNA på post@knatrackday.no.

Dagsplan:

  • Kl. 08:00 – 09:00: Oppmøte med innsjekk (husk å betale deltakeravgift og engangslisens på forhånd, og ta med kvitteringer. Husk førerkort).
  • Teknisk kontroll fra kl. 08:00. Se retningslinjer her.
  • Informasjon om førermøte blir sendt ut på forhånd, og gjennomgått ved teknisk kontroll. Se informasjonsskrivet her. Førermøte vil i tillegg gjennomføres fysisk før kjøring på banen.
  • Kl. 09:00 – 14:00: Banekjøring i puljer
    (Elbiler: kl. 09:40, 10:40, 11:40, 12:40 og 13:40).
  • Kl. 10:00 – 12:00: Gokartkjøring, med mulighet for tidtaking på Gocart-banen (kun gate – og elbil).
  • Kl 12:00 – 17:00: Autoslalom/ferdighetskjøring. Kun 1 bil på banen av gangen gjør dette til en trygg treningsarena. Dette er både gøy og lærerikt enten du er nybegynner eller erfaren fører.
  • Kl. 14:00 – 14:30: Aktiviteter, utstiller/utøvere.
  • Kl. 14:30 – 19:00: Banekjøring for lisensierte biler.
  • Banedagen avsluttes kl. 19:00.
  • Les hele programmet her.

Sikkerhet:

Normalt vil det være brannvesen til stede, og de har også forsterkning på funksjoner mtp. potensiell brann i elektriske biler.

Elbiler må kjøre i egne heat og ikke blandes med fossile kjøretøy. Maks 10 elbiler på banen samtidig.

Vålerbanen har ikke slokkeutstyr eller bergingsmateriell for el biler, hvis det skulle oppstå uhell på banen.
De fakturerer normalt ikke for skader på baneanlegget, men hvis det skulle oppstå en elbil-brann, vil de fakturere for de skadene dette vil påføre anlegget.

Hjelm er påbudt. Mange kjører med MC-hjelm. De har slike på Biltema, og slike holder fint. Hvis man vil ha en ordentlig kjørehjelm, kan man søke på Sparco. Det finnes flere forhandlere i Norge.

OBS! Tauekrok må monteres før kjøring.

Når det gjelder bekledning er det anbefalt ikke brennbart materiale. Mange har derfor kjøredress.

TOCN vil normalt stille til disposisjon spesialutstyr for brannslukking av elbilbatterier (skumslukkere og brannteppe).

Vi oppfordrer den enkelte til å vurdere å anskaffe seg et mobilt brannslukningsapparat (ikke et krav), som da må festes til dedikert brakett i bilen.


Foto: Roger Kolbu (TOCN)