Flere norske Supercharger-stasjoner er nå åpnet for alle andre elbiler

Artikkel
31. januar 2022

Av: Roger Kolbu

15 av Norges 88 Tesla Supercharger-stasjoner er nå gjort tilgjengelig for alle andre biler som kan benytte CCS-ladere. Tesla opplyser at dette et testprosjekt, på lik linje med det Tesla også for tiden gjennomfører i Nederland og Frankrike.

Read this article in English:
Several Norwegian Supercharger stations are now open to all other electric cars


Fra i dag, mandag 31. januar 2022, kl. 14:30, kan alle biler som lader via CCS, og som ønsker å benytte en Tesla Supercharger, klikke seg inn på “Lade ikke-Tesla” på deres nettsider – og opprette en egen brukerprofil.

Der legger man inn et kredittkort på sin ladekonto. Man kan også laste ned Tesla-appen, og opprette en fullverdig profil direkte der.

Kun norskregistrerte mobiltelefoner kan laste ned den norske versjonen av appen. Det er kun denne versjonen som gir tilgang til registrering og lading av ikke-Teslaer.

Alt ordnes i appen
I appen får man opp et navigasjonskart. Der velger du den aktuelle ladestasjonen, og så hvilken stolpe/bås man ønsker å benytte.

Man får også vist “live” opp i appen hvor mange kW man lader med, og etter ladingen ser man kostnaden for ladeøkten.

Et stykke ned i denne artikkelen kan du rapportere inn din erfaring ved lading på en av de 15 stasjonene (eller klikk her).

Ser du en bil som har parkert feil?
Her finner du et skjema
du kan fylle ut, dersom du ser en uheldig parkering (grunnet bilmerkets plassering av ladeporten). Der kan du også laste opp bilde av situasjonen.

Feil på en Supercharger? Meld inn problemet i skjemaet du finner her.

Tesla påpeker at Tesla-eieres lading av sine biler er en høyt prioritert oppgave, og at antall nye ladelokasjoner vil bli vurdert fortløpende.

Sperre-avgift
Tesla kan også (via appen) sende ut push-varsler til brukeren, slik at beskjed om sperre-avgift mottas. Sperre-avgift er en kostnad (maksimalt 10 kroner pr. minutt) man blir ilagt, dersom bilen blir stående tilkoblet på laderen i mer enn 5 minutter etter ferdigladet, og stasjonen er mer enn halvfull.

Abonnere eller lade tilfeldig?
Man kan velge å abonnere på ladetjenesten, ved å inngå en fast månedlig avtale. Denne vil koste kr. 129 pr. måned. Da lader man med samme kWh-pris som Tesla-eiere.
Dersom man velger tilfeldig, eller “ad hoc”-lading, vil prisen pr. kWh være en del høyere enn stasjonens ordinære pris for lading av Teslaer. Prisopplysning for den aktuelle ladestasjonen ser du i appen.

Berkåk lengst nord
Tesla konsentrerer seg i første omgang om stasjoner beliggende ved hovedfartsårer og de større byene. De 15 utvalgte Superchargerne i Teslas testprosjekt ligger derfor i Berkåk og sørover.

Disse stasjonenes bruksmønster er med på å raskere samle inn nyttig informasjon ift. bruken fra andre bilmerker. Årets vinterferie blir en viktig testperiode for dette prosjektet.

Nederst i artikkelen ser du en oversikt over hvor ladeporten er plassert på en rekke andre elbiler.

De 15 stasjonene som nå er åpnet for andre bilmerker, er:

  1. Aksdal South (18 stolper)
  2. Arna (20 stolper)
  3. Aurland (6 stolper)
  4. Berkåk (20 stolper)
  5. Eidsvoll Verk – Nebbenes (44 stolper)
  6. Fokserød (16 stolper)
  7. Leira (16 stolper)
  8. Lillehammer – Strandtorget (16 stolper)
  9. Lyngdal Handelspark (36 stolper)
  10. Lærdal (16 stolper)
  11. Nes i Ådal – Valdresporten (20 stolper)
  12. Notodden (12 stolper)
  13. Oslo Central – Sentrum (18 stolper)
  14. Rygge (42 stolper)
  15. Skien (9 stolper)

Samtlige ladestolper på hver av disse lokasjonene er åpne for andre bilmerker. De er også merket med informasjon om hvordan man registrerer seg for å kunne gjennomføre lading.

Her kan du se kartet på Teslas nettsider.

Tilbakemelding ved lading på de 15 åpne stasjonene


Plassering av ladeporten på andre elbil-merker

Oversikt over hvor ladeporten er plassert på en rekke andre elbiler. Kompilasjon: Odd Bakken