Har du bestilt ny bil fra Tesla, enten om det er en Model Y, S, X eller 3, så vil du nå få den levert med Yoke-ratt. Perfekt styring for alle fremtidsrettede Tesla-eiere.
Det har lenge ligget i kortene at Tesla ønsker en ny type «Steering-Wheel», og Yoke-rattet har vært på alles lepper de siste månedene. Nå er ventetiden over, og valgmulighetene borte. Teslaer som settes i produksjon fra dags dato, vil alle komme med Yoke-ratt som standard. Et slikt ratt har vært tillat i både England og Nederland en god stund allerede, og nå har EU godkjent dette for alle fremtidige biler.
– Dette var en spennende nyhet, som jeg ser frem til å se i bruk i virkeligheten. Her er svaret for alle nerder som liker spill som racing og flysimulatorer, der Yoke-rattet er i bruk allerede, sier Satheesh Varadharajan, president i Tesla Owners Club Norway. Formel 1-nerden i ham gleder seg enormt til å se de første Teslaene på norsk jord med slike Yoke-ratt.
Valgfrihet
I Norge er det dog allerede en mulighet for å få et rundt, gammeldags ratt på de nye modellene. Tesla har satt i gang med storstilt produksjon, helt siden slike Yoke-ratt ble tillatt i England. Her i landet blir det faktisk også mulig å få bestilt en såkalt «clip-on» variant, noe som tillater at du selv enkelt kan veksle mellom Yoke og tradisjonelt ratt.
Stiv pris
Men det koster å få rundt ratt i stedet. Det må beregnes 20.000 kroner i tillegg til den ordinære prisen på Teslaene. «Clip-on»-varianten kan bestilles i appen, den dagen disse nye bilene ankommer Norge og står klare for utlevering. En oppdatering i bilen må til for at rattet skal kunne brukes som et rundt ratt, men det ordner Tesla med en softwareoppdatering.
Bli trygg på det nye rattet
Samtidig som Yoke-rattet lanseres i Europa, vil Tesla fylle opp infotainment-delen på skjermen i bilen med flere nye og tilpassede bilspill-apper, slik at man i ro og mak kan øve seg (og bli vant til) praktisk bruk av det nye Yoke-rattet.
Så fatt mot du som allerede har bilen din i bestilling. Og gled deg, du som liker moderne Yoke-styring i verdens mest fremtidsrettede elektriske bil.
Tekst: Frilansjournalist Vigdis Margrethe Løver
Som de fleste hadde fått med seg, var dette TOCNs aprilspøk i 2021.