Fantombremsing

Artikkel
2. april 2020

Av: Vigdis Asbjørnsen

Biler med nyeste hardware for selvkjøring (også kalt AP2 og nyere (Autopilot generasjon 2/2,5/3), samt tilfeller av AP1), får stadig ny og forbedret software, etter hvert som bilene «erfarer» nye ting. De styrer selv, holder avstand til forankjørende, følger med i blindsonen og kan også på enkelte strekninger bytte fil eller ta av fra hovedveien på egenhånd.

Men, det er enkelte ganger bilen har bremset opp, uten noen som helst fornuftig forklaring. Dette kan sette en støkk i både fører og passasjer, men viktigst av alt; det kan komme veldig overraskende på trafikanter bak, som da må bråbremse.

Slik brå oppbremsing, uten noen tilsynelatende forklaring, er det som på folkemunne kalles fantombremsing. Typiske problemområder er tunneler og under broer, men plutselig bremsing på grunn av andre trafikanter, forekommer også.

For å hjelpe Tesla å forbedre kjøreegenskapene på problemstrekninger, er det nå mulig gjennom følgende skjema å rapportere inn steder der du som fører har erfart at fantombremsing forekommer. Jo mer eksakt du kan angi tidspunkt og sted, jo bedre.


Er du nysgjerrig på hvordan Tesla jobber med videreutvikling av sin autopilot, er dette følgende foredraget veldig spennende:
https://slideslive.com/38917690/multitask-learning-in-the-wilderness?locale=en

Foto: Simon Taranger

8 kommentarer

Legg igjen din kommentar