En Xenon-pære skal normalt sett vare i mer enn fire år, men når bilen begynner å dra på mer enn fem år, er sjansene store for at en av hovedlyspærene ryker til slutt.
Bilen er gjerne på det tidspunktet utenfor både garanti og reklamasjon, så med mindre du har en utvidet serviceavtale, vil det koste deg ekstra å ta bilen til Tesla.
Det er dog ikke nødvendig, dersom du er litt nevenyttig. Det går fint å bytte hovedlys selv.
Hvordan vite at pæren har gått:
Det er ikke så lett for bilfører selv å se at det har røket et hovedlys, dersom du ikke er observant. Det kommer nemlig ikke opp noe varsel i bilen, slik det gjør når noen har glemt å ta på seg sikkerhetsbeltet.
Den lille “lekebilen” som er i midten av instrumentpanelet under kjøring vil vise lys kun på den siden som har et fungerende hovedlys.
Dette er synlig kun når hovedlysene er tent, og pæra er helt død. Imidlertid, før den dør helt, er lysutbyttet svært lite. Dette får man ingen beskjed om.
Før du begynner bør du ha tilgjengelig:
- Nok tid – sett av en time
- Jekk, sterk nok til å bære en Tesla
- Momentnøkkel, 21 mm
- Hjulkryss for 21 mm
- Lyspære, 25W, 66548 D8S Xenon HID fra Osram
- Flat skrutrekker eller eget jern til å dra ut clips med. Sistnevnte koster ca 40 kr hos Thansen
- Fastnøkkel, nr 10
- Støttebukk, Eks: https://bilxtra.no/stottebukk-1-5t, eller to stk: https://bilxtra.no/2-0-t-fast-stottebukk-par. Biltema har også et sett som klarer 3 tonn
- Plastplugger/clips, D10536 (10 mm lengde), https://www.belmetric.com/honda-toyota-tesla-clips-tesla-c-12_688_1061.html
for 8 mm hull. De er både korte og lange. Vanskelig å få tak i på butikk, men hør på et av Teslas servicesentre. Man trenger ca 11 korte og 4 lange om man skal bytte alle – per hjulbue.
Dersom man er forsiktig, skal man klare å trekke dem ut uten skader - Hansker
- En liten børste eller hageslange med vann
For å kunne bytte frontlyspære må du av med forhjulet for å komme til.
Gjør følgende
Sikre
- Parker bilen på et flatt underlag
- Om om du har luft-støtdempere – sett “Suspension” til “High” og deretter i “Jack Mode” fra bilens meny. La bilen få heve seg ferdig. Bilen vil nå holde seg på samme nivå, og la være med å prøve å utjevne nivåforskjellen når man begynner å jekke den opp.
- Finn jekkepunktet og jekk opp bilen på den siden frontlyset skal byttes på.
- For sikkerhets skyld, sett et støtteben under forstillingen. La bilen såvidt hvile på denne (se bilde). Merk: Dette er kun for sikring av deg selv, bilen vil ikke ha godt av å hvile på denne alene. Dette er IKKE et jekkepunkt.
Demontering
- Ta av pyntekoppene (dersom de har dette) over hjulmutterne – en liten flat skrutrekker fungerer greit til å vippe dem av.
- Ta av hjulet
- Ta av den indre kledningen i hjulbuen ved å fjerne klips og skruer. Bruk en flat skrutrekker eller spesialverktøy for å tvinge pluggene/clips ut. Husk å vippe ut innerkjernen av hver clips før du tar dem helt ut.
- I fremkant av hjulbuen er det et par skruer som må skrues løs. På undersiden mot frunken er det også clips. Det er lurt å notere seg hvor de lange og hvor de korte clipsene skal inn etterpå for at det skal gå lettere. Nederst, inn mot midten av bilen, sitter «den siste», som holder innerskjermen på plass. Det er en skrue, som må ut med fastnøkkel.
- Ta ut innerkledningen, den kommer av i to deler. Den Den siste av dem (av filt), bare vipper du bakover, mot hjulopphenget.
OBS! Beskytt bremseskiven ved å legge et stykke tøy eller plast over den. Dette for å hindre at småstein havner ned i skiven (eller ved bremseskjoldet). Sånt blir det fort mye bråk ut av.
Du vil sannsynligvis finne en del rusk og gjørme også, så det er derfor greit å ha en børste som du kan fjerne dette med, eller spyle med hageslangen (med litt forsiktighet). - Innenfor kledningen over viften (se bilde) finner du et rundt gummilokk. Bak der sitter pæra.
- Åpne gummilokket, og pæren vil være tilgjengelig. Pæren løses ut ved å vri en festering som sitter inn mot lampeholderen. Den vris ca. 1/6 omdreining – mot venstre. Det er ikke så lett å komme til, så små hender er en fordel. Den sitter ganske hardt, så husk at du skal vri ringen mot venstre (mot klokka). Når pæra er løs, tar du den forsiktig ut og kobler fra ledningen.
- Ta av plastringen som sitter rundt lyspæren og ta vare på den. Den må vris forsiktig av.
Montering
- Sett på plastringen rundt den nye pæren, og koble i ledningen igjen. Test gjerne at lyset nå fungerer før du skrur på plass alt igjen (skru på hovedlysene i bilen). Vær obs på at viftene starter å gå idet du åpner døren på bilen, i tilfelle du har noen som hjelper deg, og befinner seg i nærheten av viften der du holder på.
- Plasser alt på plass, slik du fant det, men i omvendt rekkefølge. Fest clipsene før du setter i skruene i innerkledningen.
- Husk å ta bilen ut av Jack Mode før du kjører noe sted. Dette gjør du ved å starte bilen (trykke på bremsepedalen) og deretter velge suspension “Normal”.
Tekst og bilder: Vigdis Asbjørnsen og Roger Kolbu
Takk til Christian Larsen for all praktisk hjelp med pærebytte