DIY – Hvordan bytte hovedlys på en Model S med Xenon-pærer

Artikkel
19. august 2019

Av: Vigdis Asbjørnsen

En Xenon-pære skal normalt sett vare i mer enn fire år, men når bilen begynner å dra på mer enn fem år, er sjansene store for at en av hovedlyspærene ryker til slutt.
Bilen er gjerne på det tidspunktet utenfor både garanti og reklamasjon, så med mindre du har en utvidet serviceavtale, vil det koste deg ekstra å ta bilen til Tesla.
Det er dog ikke nødvendig, dersom du er litt nevenyttig. Det går fint å bytte hovedlys selv.

Hvordan vite at pæren har gått:

Det er ikke så lett for bilfører selv å se at det har røket et hovedlys, dersom du ikke er observant. Det kommer nemlig ikke opp noe varsel i bilen, slik det gjør når noen har glemt å ta på seg sikkerhetsbeltet.
Den lille “lekebilen” som er i midten av instrumentpanelet under kjøring vil vise lys kun på den siden som har et fungerende hovedlys.
Dette er synlig kun når hovedlysene er tent, og pæra er helt død. Imidlertid, før den dør helt, er lysutbyttet svært lite. Dette får man ingen beskjed om.

Før du begynner bør du ha tilgjengelig:

For å kunne bytte frontlyspære må du av med forhjulet for å komme til.

Gjør følgende

Sikre

  1. Parker bilen på et flatt underlag
  2. Om om du har luft-støtdempere – sett “Suspension” til “High” og deretter i “Jack Mode” fra bilens meny. La bilen få heve seg ferdig. Bilen vil nå holde seg på samme nivå, og la være med å prøve å utjevne nivåforskjellen når man begynner å jekke den opp.
  3. Finn jekkepunktet og jekk opp bilen på den siden frontlyset skal byttes på.
  4. For sikkerhets skyld, sett et støtteben under forstillingen. La bilen såvidt hvile på denne (se bilde). Merk: Dette er kun for sikring av deg selv, bilen vil ikke ha godt av å hvile på denne alene. Dette er IKKE et jekkepunkt.
NB: Støttebenet er satt opp som sikring – vi lot bilen aldri hvile ordentlig på denne, dette er ikke et jekkepunkt. Dette er som en ekstra forsikring i tilfelle det skulle skje noe med jekken ift. eventuell klemfare.

 Demontering

  1. Ta av pyntekoppene (dersom de har dette) over hjulmutterne – en liten flat skrutrekker fungerer greit til å vippe dem av.
  2. Ta av hjulet
  3. Ta av den indre kledningen i hjulbuen ved å fjerne klips og skruer. Bruk en flat skrutrekker eller spesialverktøy for å tvinge pluggene/clips ut. Husk å vippe ut innerkjernen av hver clips før du tar dem helt ut.
    Ta av clipsene med en flat skrutrekker eller aller best med verktøy spesielt egnet til dette.

    Clips knekker lett når man tar dem ut. Skal man bytte alle, trenger man 10-11 korte clips og fire lange.
  4. I fremkant av hjulbuen er det et par skruer som må skrues løs. På undersiden mot frunken er det også clips. Det er lurt å notere seg hvor de lange og hvor de korte clipsene skal inn etterpå for at det skal gå lettere. Nederst, inn mot midten av bilen, sitter «den siste», som holder innerskjermen på plass. Det er en skrue, som må ut med fastnøkkel.
  5. Ta ut innerkledningen, den kommer av i to deler. Den Den siste av dem (av filt), bare vipper du bakover, mot hjulopphenget.
    OBS! Beskytt bremseskiven ved å legge et stykke tøy eller plast over den. Dette for å hindre at småstein havner ned i skiven (eller ved bremseskjoldet). Sånt blir det fort mye bråk ut av.
    Du vil sannsynligvis finne en del rusk og gjørme også, så det er derfor greit å ha en børste som du kan fjerne dette med, eller spyle med hageslangen (med litt forsiktighet).
  6. Innenfor kledningen over viften (se bilde) finner du et rundt gummilokk. Bak der sitter pæra.
  7. Åpne gummilokket, og pæren vil være tilgjengelig. Pæren løses ut ved å vri en festering som sitter inn mot lampeholderen. Den vris ca. 1/6 omdreining – mot venstre. Det er ikke så lett å komme til, så små hender er en fordel. Den sitter ganske hardt, så husk at du skal vri ringen mot venstre (mot klokka). Når pæra er løs, tar du den forsiktig ut og kobler fra ledningen.
    Pæra sitter trangt til. Ikke vri på selve pæra (det kvadratiske bakstykket), men monteringsringen innenfor.

  8. Ta av plastringen som sitter rundt lyspæren og ta vare på den. Den må vris forsiktig av.
    Slik skal plastringen sitte på pæren til vanlig

    Ringen vris av og settes på den nye pæra

Montering

  1. Sett på plastringen rundt den nye pæren, og koble i ledningen igjen. Test gjerne at lyset nå fungerer før du skrur på plass alt igjen (skru på hovedlysene i bilen). Vær obs på at viftene starter å gå idet du åpner døren på bilen, i tilfelle du har noen som hjelper deg, og befinner seg i nærheten av viften der du holder på.
  2. Plasser alt på plass, slik du fant det, men i omvendt rekkefølge. Fest clipsene før du setter i skruene i innerkledningen.
  3. Husk å ta bilen ut av Jack Mode før du kjører noe sted. Dette gjør du ved å starte bilen (trykke på bremsepedalen) og deretter velge suspension “Normal”.

Tekst og bilder: Vigdis Asbjørnsen og Roger Kolbu

Takk til Christian Larsen for all praktisk hjelp med pærebytte

Legg igjen den første kommentaren