Vintertreffet 2019

Artikkel, Fotoalbum
20. mars 2019

Av: Vigdis Asbjørnsen

Vintertreffet ble arrangert for tredje år på rad denne gangen, og som i fjor ble det ny rekord i antall biler på isen. Det ble 16 biler på fredag og 37 biler på lørdag.

Over 50 sjåfører fikk i løpet av de to dagene lære mer om hvordan egen bil oppfører seg under ulike vinterforhold, og hvordan å håndtere ulike utfordringer under glatte forhold.

Spesielt i år var det at det også kom deltakere fra England og  Sverige.

Adrian med sin bakhjulsdrevne S koste seg med bred kjøring.

I tillegg til isbanen ble det også tid til noe spinning på egen bane. Både sjåfører og passasjerer fikk kjenne sentrifugalkraften ta skikkelig tak. Det ble også mange runder med kjøring på den 3 km lange opparbeidede banen for å teste bilens egenskaper i form av å holde seg på plass i løypa. Instruksen på førermøtet var klinkende klar; teste grepet men holde seg til reglene på banen.

Øyekroken for slep var det viktig å ha festet på forhånd, da dette gjorde det enklere å bli trukket ut om man endte opp med å sitte fast. I år var vi selvhjulpne med uttrekk av utkjørte biler, der et par Model X bisto med å trekke ut enkelte uheldige bilister. Som forventet var det de to bilene fra Storbritannia som fant snøkanten flest ganger, men med myk fin snø i fonnene, var det ingen skader å melde.

Denne gangen satt de skikkelig fast. 2 x X måtte til…
Satheesh Varadharajan blir intervjuet av Elbil24 om arrangementet.

 

Foto: Magnus Johannson
Dekkbytte-stasjonen til Dekkman var et populært tilbud der mange fikk testet både piggdekk og helt nye piggfrie dekk.
TOCNs samarbeidspartner Dekkmann stilte lørdag velvillig opp med et flere mann stort team for å bytte dekk. Der kunne vi få testet årets nyeste Continental vinterdekk. De jobbet mer eller mindre kontinuerlig med dekkskifte hele lørdagen, så dette var et veldig populært tilbud.

I bremsetesten som ble utført, viste det seg store forskjeller i bremselengde mellom sporvalg (is vs snø), men også i forhold til hvilke dekk som satt på. Nordiske vinterdekk hadde klart kortest bremselengde.
Scroll nedover for en stor mengde bilder og filmklipp:

Torleiv Haukenes i Dekkmann sier følgende om testen:
– Det er litt vanskelig å trekke noen klare konklusjoner, da antallet tester ikke gir et stort nok utvalg. At det er forskjell på premium nordiske vinterdekk og kinadekk, er nok hevet over enhver tvil. Den viktigste læringen er nok tross alt at det er svært viktig å lese underlaget og bremse der det er grep å finne. På vanlig vei betyr det å legge seg litt til høyre for hjulsporene, både for grep til fremdrift og ikke minst bremsing.

Lørdag kveld var det samling med Kahoot-spørsmål på storskjerm. Denne gangen hadde vi også en egen runde for barna. Til slutt ble det en ekstrarunde, som Tesla West Sweden sto for. Vinnerne fikk med seg både t-skjorter og andre Tesla-relaterte effekter.

Etter en deilig middag ble de fleste samlet til sosialt samvær med mye Tesla-prat – og nye vennskap ble knyttet.

  PS: Husk å skru på lyd for best opplevelse

Les også her om vintertreffet:

Tre med Tesla; isbanekjøring på Golsfjellet |tocn.no

På glattisen med Tesla klubben |Elbil24

Sett 16 millioner ganger og likt av Elon Musk  – Med et lengre filmklipp fra isen |Elbil24.no

Se hvordan to tesla Model X måtte berge en Model S |Elbil24.no

Noen filmklipp fra Twitter:

Deltakernes egne bilder:

Tekst: Vigdis Asbjørnsen
Foto: Terje Førsund, Vigdis Asbjørnsen, Vigdis Margrethe Løver, Christian Larsen, Elise Gundersen, Sondre Sanne, Roger Kolbu, Magnus Johannson

Legg igjen den første kommentaren