Jeg har sett en del på hvordan kjøp og utbredelse av elbil i Norge henger sammen med den teknologiske utviklingen av elbiler. Vi har nå nettopp nådd 100.000 elbiler i Norge. Det er ikke lenge siden tallet var 50.000. Elbilincentivene har gjort mye for å sette i gang prosessen med overgang til elektriske biler, men det ser ut til å være andre årsaker også.
Elbilene har gått fra å være små og med kort rekkevidde til å være biler man kan kjøre langtur i og ha plass til en stor familie med bagasje. For hver nye modell som har blitt introdusert underveis, har det skjedd mange trinn med forbedringer som har gjort elbil interessant for stadig nye brukergrupper.
Slik det ser ut, er det tre hovedgrunner til at stadig flere kjøper seg elbil.
- Elbilen selges for en grei pris
- Bilen har tilstrekkelig rekkevidde og/eller kan hurtig lades opp
- Bilen dekker de behov man har til bruk av en bil
For å lettere forstå hvordan det ser ut til å henge sammen, kan man ta utgangspunkt i denne oversikten som viser antallet nyregistrerte biler måned for måned siden 2010(klikk på figurene for større bilde);
På 2000-tallet kjørte Bellona rundt i en liten elbil for å forsøke å endre myndighetenes syn på elbiler og synliggjøre viktigheten av å redusere forurensningen fra personbiler. Etter mye arbeid fra flere aktører ble elbilincentivene slik vi kjenner dem i dag gradvis innført: – fritak i bompengeringen, momsfritak, tilgang til kollektivfeltet, gratis parkering ++ – alt for å få flere til å velge elbil. Dagens incentiver var stort sett på plass allerede i 2009, men det var ikke så mange elbiler tilgjengelige om man ville kjøpe en.
Think var den første populære elbilen. Bilen kostet omtrent det samme å lage som den ble solgt for. Think slet dessverre med både finansiering og formelle godkjenninger for å kunne utvikle seg videre. Planen var å lage en større bil med bedre plass. De var derfor avhengige av støtte for å kunne videreutvikle seg. Det fikk de ikke i tilstrekkelig grad. Uten å gå for nærme inn på historien til Think, slo de seg selv konkurs i juni 2011.
I forbindelse med at Think måtte gi seg, var det stor interesse for å få hjem de bilene som var blitt sendt over til USA slik at disse kunne selges i Norge i stedet for å hugges opp. Mange av disse bilene kom tilbake.
I Januar 2011 kom de første I-Miev fra Mitsubishi og de gikk straks opp på salgstoppen for elbiler. I-Miev hadde fire seter, og hadde en rekkevidde på 150km, så den appellerte til en ny brukergruppe.
Senere samme år kom også Citroen og Peugout med samme bil i egen innpakning. Tilsammen solgte “trillingene” veldig godt i en periode.
Ut på høsten 2011 kom Nissan med sin første versjon av Leaf. Leaf kom med en rekkevidde på ca 199km i tillegg til å være en femseter. I-Miev’en ble da naturlig nok ikke fullt så interessant lenger.
Nissan Leaf slo alle gamle rekorder og var enkelte måneder den mestselgende bilen i Norge. Den lå på salgstoppen for elbiler helt frem til Tesla Model S kom i begynnelsen av August 2013.
I september 2013 gikk Tesla Model S forbi.
I de følgende månedene etter at Model S ble levert i Norge, kom det flere nye elbiler på markedet: Først en helelektrisk BMWi3, deretter kom Volkswagen med småbilen e-Up!
Det var nok ikke helt tilfeldig at disse bilene kom nesten samtidig med at Tesla leverte de de første bilene til Europa. Rekkevidden på disse nye småbilene kunne fortsatt ikke slå Nissan Leaf, så Leaf forble en salgsvinner videre fremover.
Som man kan se av stolpene etter september 2013, ble det fra da av solgt mer enn 1000 elbiler hver eneste måned.
Det har etter dette kommet mange flere merker på markedet: Kia Soul, Renault Zoe med flere.
Da VW til slutt kom med e-Golf, ble den veldig populær. Golf har vært en bestselger i fossil utgave lenge, og appellerte nok derfor ekstra til enda en ny gruppe kjøpere som følte at de trygt kunne handle et kjent merke.
I Mars 2015 kom de aller første Model S med «All wheel drive», – dvs P85D og 85D, noe man tydelig kan se på salgsstatistikken for den måneden med 1151 registrerte Model S mot ganske få registrerte i månedene før. Annonseringen var tidlig i oktober 2014. Det er tydelig å se at mange har ventet på firehjulstrekk.
I august og september 2016 kom de første Model X til Norge. Her var det ordentlig sitteplass til syv personer, lang rekkevidde, mulighet for hengerfeste og med en hengervekt på over 2 tonn. Dette ga enda en gruppe kjøpere mulighet til å kjøpe elbil.
I august 2016 kom også BMW i3 med større batteripakke og lenger rekkevidde. Bilene med 33 kWh har toppet salgsstatistikken for elbiler deretter.
I disse dager lanseres småbilen Opel Ampera som har en annonsert rekkevidde på 500km. Bilen kommer til å selge veldig godt om den holder hva den lover. Spørsmålet er når de første bilene faktisk leveres.Ryktene forteller om nedjustert produksjonstakt i forhold til tidligere løfter fra GM. Forøvrig er det mange leverandører som sier de har en bil på gang, – noe de er blitt nødt til etter Teslas annonsering av Model 3 og det enorme antall reservasjoner som ble gjort. Selv Toyota virker å ha tonet ned satsningen på hydrogenbil og har nå annonsert at de vil komme med elbil.
Utdrag av elbilnyheter i kronologisk rekkefølge
# | Dato | Nyhet | lenke | rekkevidde |
1 | 8.Nov 2010 | Mitsubishi i-miev “kommer snart” til Norge | Testkjort-mitsubishi-i-miev-klar-for-kundene | 160km (NEDC) 75 – 150 km |
2 | 18.Okt.2011 | I3 lansert som “kommer” | Bmw-i3-og-i8 | — |
3 | Jan 2011 | Mitsubishi i-miev kommer til Norge | Fire seters bil, går rett opp på elbil bestselgerlisten. | 160 km (NEDC) |
4 | Jun 2011 | Think konkurs | — | |
5 | 14.Sept.2011 | Første Nissan Leaf registrert – Fem seter | 199km (NEDC) | |
6 | Aug 2013 | Første Model S utlevert | Stort elbilsalg Tv2: Model-s markedsandel |
|
7 | 25. Nov. 2013 | Første BMWi3 | Dinside: Testet-bmw-i3 | 190 (NEDC) |
8 | Nov. 2013 | eUp på veien | http://www.tv2.no/a/4150148 | 160 (NEDC) |
9 | Mars 2014 | Første store salgstopp på Model S | — | |
10 | Juli 2014 | e-NV200 på veien, syvseter/varebil | 170 km(NEDC) | |
11 | 17. juli 2014 | Første e-Golf på veien | 190 km (NEDC) | |
11 | 22 Aug 2014 | Første Kia Soul på veien | 212 km (NEDC) | |
11 | Okt 2014 | Lansering av Model S Dual motor og autopilot | https://www.youtube.com/watch?v=FZ6lZJWL_Xk&t=156s | |
12 | Mars 2015 | Første Tesla P85D og 85D utlevert (firehjulsdrift), ny Tesla salgstopp. | ||
13 | 9 April 2015 | model S 70D lansert | Dinside: Tesla Model s 70d: Færre hester gir supergunstig pris | 422 km (NEDC) |
14 | 27 mai 2015 | første 70D utlevert | 422 km(NEDC) | |
15 | Jan. 2016 | Ny Nissan Leaf med 30 kWh batteri utlevert | 250 km(NEDC) 150-200 km |
|
16 | 31 Mars 2016 | Forhåndsbestilling av model 3 åpner | TOCN: Tesla model 3 lansering | — |
17 | August 2016 | Første Model X utlevert til kunder i Norge | TOCN: Endelig er dagen her! Tesla Model X utleveres til en håndfull heldige eiere. | 495 km(NEDC – for 90D) 542 km(NEDC for P100D |
18 | August 2016 | Første oppgraderte BMWi3 (30kWh) utlevert | ny oppgradert bmwi3 forventet å selge 3500 biler i år Dinside: Vaksinert-mot-rekkeviddeangst |
33kWh 300 km (NEDC) |
19 | 25 November 2016 | Opel Ampera vist frem på elbilmesse (zerokonferansen) | DN: Forste-steg-mot-nullutslipp | 500 km(NEDC) |
20 | 29 November 2016 | Hyundai Ionic kåret til årets bil | http://www.dinside.no/motor/ionisk-ikon/65381442 | 280 km |
Avgifter
Når det gjelder spørsmålet om avgift eller fritak og om dette har noen innvirkning på hva slags biler folk kjøper, er det nok i en kombinasjon med tilbud/etterspørsel. Nissan Leaf var på banen allerede i 2011, men det var ikke før Tesla Model S kom med sin lange rekkevidde at det dukket opp flere aktører og salget virkelig tok av.
Ser man på følgene av avgiftsendringen som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2016 er det en tydelig endring:
Hybridbiler får nå reduserte avgifter sammenlignet med tidligere. Ser man på oversikten fra elbilforeningen under, er det ganske tydelig selv om det er litt igjen av 2016 at ladbare hybridbiler har solgt dobbelt så bra som i fjor.
Så langt ser det ut som om det har blitt solgt færre elbiler i år enn det ble solgt i fjor til fordel for ladbare hybridbiler.
Figuren over er hentet fra Statistikken i Elbilforeningens oversikt som viser det totale antall elbiler og hybridbiler hvert år.
For å finne det årlige salget må man trekke tallene fra hverandre. Her er tallene per oktober 2016.
År | Antall elbiler | Økning siden året før | Antall hybridbiler | Økning siden året før |
Pr 31/12-2013 | 19.678 | 10.113 | 691 | 351 |
Pr 31/12-2014 | 42.356 | 22.678 | 2.413 | 1.722 |
Pr 31/12-2015 | 75.312 | 32.950 | 12.136 | 9.723 |
Pr 31/10-2016 | 95.746 | 20.434 | 31.059 | 18.923 |
Konklusjon
Gjennom tallene for solgte biler ser det helt klart ut som at nye elektriske biler skaper en interesse og at stadig nye grupper kjøper elbil så snart en bilmodell dukker opp som passer til en ny kjøpergruppe. Avgifter ser ut til å spille en rolle. Det kan man se ved at reduserte avgifter for hybridbiler ga en lavere økning i solgte elbiler og en økning i hybridsalget.
Tesla har gjort ting litt annerledes enn de øvrige produsentene. Tanken har siden starten vært å akselerere verdens transport over på mer miljøvennlig fremdrift ved å få folk til å ha lyst på en fin bil som “tilfeldigvis” også er miljøvennlig. De har satset på lang rekkevidde, god plass, pent design og sportslige ytelser. Dessverre har de ulike Teslavariantene blitt dyrere og dyrere, blant annet som følge av dollarkursen som på tre år har gått fra 6 til 8,5 kr. Dette har klart bremset salget. Vi får se om utflatingen i salget av Model S vil bli kompensert med salget av Model X.
På tross av at alt dette har skjedd gjennom de siste årene, er det dessverre langt igjen før bilparken i Norge virkelig vil endre seg. Det blir fortsatt solgt mange bensin og dieselbiler. I tabellen under teller hybridbilene i enten diesel- eller bensin kategorien avhengig av drivstofftypen i forbrenningsmotoren. Det blir fortsatt solgt flere fossile personbiler enn elektriske hvert år, så man kan nok ikke si at jobben er fullført riktig enda.
Lese/lære mer
For å lese mer om den eldre norske elbilhistorien, anbefales boken “elbil på norsk”.
Her står det mye om både Think og Buddy, og det forklares også at i-Miev faktisk var en bestilling fra et norsk selskap.
Kuriosa derfra, er at en av Tesla-grunnleggerene i 2006 var i Norge for å snakke om samarbeide med Think i forhold til et felles servicenettverk for begges biler, men at de hos Think ikke helt trodde på konseptet med luksusbiler…
Boken kan kjøpes hos Elbilforeningen, på Vegmuseet, eller ved å gå på websiden Elbilpaanorsk.no
Mer detaljer om registrerte elbiler i Norge de siste årene kan man finne her: http://www.itanywhere.no/Month.php.
Dette er data fra Veivesenets oversikt over registrerte biler i Norge, tilrettelagt av Lasse Edvardsen. Klikker man på søylene, vil man kunne se hvilken bil som var salgsvinner den spesifikke måneden.
Statistisk sentralbyrå har satt opp en del oversikter over fordelingen av kjøretøy i Norge
tekst: Vigdis Asbjørnsen