Den store klimatesten

Artikkel
17. november 2015

Av: Vigdis Asbjørnsen

Det har vært noen diskusjoner i norske forum om det faktisk er kaldere på beina med versjon 7.0 av software enn tidligere.

Nylig var vi en gruppe teslaeiere som ville finne ut av dette. Med tre innkjøpte eksterne termometre gikk vi til verks.

Oppsettet vi testet ut var følgende:

Vi hadde eksterne termometer med synkroniserte klokker (- fikk litt Olsenbanden-vibber idet vi synkroniserte klokkene..)

Tre model S

  1. Bil 1(Odd) Mars 2014
    SW: 6.2
    Range mode: off
  2. Bil 2(Vigdis) Aug. 2013
    SW: 7.0 (2.7.77)
    Range mode: on
  3. Bil 3(Bjørn L) Nov 2013
    SW: 7.0(2.7.77)
    Range mode: off

Alle AC og klimainstillinger i bilen satt til AUTO

Vi hang opp det eksterne termometeret i en snor rundt nakkestøtten, og festet sensoren for utetemperatur med tape til wattpedalen.
Deretter luftet vi godt ut av bilene, slik at bilen holdt samme temperatur som ute, dvs 13C.
Idet testbilene hadde stabilisert seg, startet vi testen…

Vi satte i gang klimaanlegget via mobilapplikasjonen på 25C og tok deretter bilde og screenshot fra mobilapp med jevne mellomrom mens temperaturen i bilene gikk oppover.

Resultatet var litt overraskende:

Bil2 med Range mode = on fikk hurtig beinvarme der det var iskaldt i bil 1 med 6.2 Sw og bil 3 med 7.0 Sw og range mode off.

Under er grafene for de tre bilene etter ca 50 minutter test.
bil 1 = blå, bil2 = rød, bil3= grønn
Stjerne =hodetemperatur, prikk = fottemperatur

alle sammen_klima

 

Fottemperatur:
På bil2 med 7.0 og range mode on(Vigdis), var fottemperaturen hurtig oppe i veldig høye temperaturer (25 – 31C) og holdt seg der før den gikk litt ned etterhvert
På bil3 med 7.0 og range mode off(Bjørn), var fottemperaturen ganske kjapt oppe på ca 22C, før den flatet ut men jobbet seg sakte opp derfra.
På bil1 med 6.2 og range mode off (Odd) var fottemperaturen hurtigere oppe enn for Bjørn sin bil – og den fortsatte å øke sakte oppover frem til hodetemperaturen nådde ca 25C

Hodetemperatur:
Hodetemperaturen for alle tre biler gikk sakte oppover, men etter en ca 15 minutter flatet temperaturen av for de to bilene med 7.0 på ca 23C
Bilen på 6.2 SW hadde en jevn økning i temperatur og hadde etter ca 15 min 3-4 C høyere temperatur ved hodet enn de to bilene på 7.0 SW. Temperaturen stabiliserte seg ikke før på 26C

Temperatur på Appen
Bilens innvendige temperatursensor sitter etter det vi har hørt i nærheten av speilet, så hodetemperaturen burde kunne være nokså lik til enhver tid. Dette stemte fint på 6.2-bilen, men ikke så godt på den ene 7.0-bilen. Dessverre hadde vi ikke nok data fra appen på den siste bilen å sammenligne med. (klikk på bildene for å se større bilde)
temp_hode_odd_klima vigdis_app_hode_klima

En observasjon underveis, var at viftene på de to 7.0-bilene ikke kjørte på så veldig høy hastighet. Det kan virke som viftene er mindre aktive nå enn de har vært i 6.2.

Ny test av bil2

For å sjekke litt mer, ble bil 2 (den med høy fottemperatur) testet på nytt igjen.
Denne gangen med samme innstillinger, bortsett fra at range mode denne gangen bla satt til AV. Her kan man se at fottemperatur og temperatur i følge appen er veldig like, mens hodetemperaturen aldri nådde 25C på den halvtimen det ble testet. Det bør forøvrig nevnes at starttemperaturen ute ved denne testen var på 7C

vigdis_retest

Nå er det ny versjon av 7.0 på vei ut i disse dager – det skal bli spennende å se hvordan denne oppfører seg.
Det er forøvrig bare å bli med og teste – hiv ut noen termometer i bilen og mål ! 🙂