Fremtidens tjenester – steinsprutfix på mobil service med Hurtigruta Carglass

Artikkel, Nyttig informasjon
1. desember 2025

Av: Vigdis Asbjørnsen

Trivielle ting kan skje med bilen, og det skjer gjerne på et tidspunkt du egentlig ikke har tid til å utbedre problemet. Noen har skjønt akkurat dette, og funnet et forbedringspotensiale for sine forbrukertjenester. Her har du et eksempel på én av dem!

Da jeg var på langtur nylig, smalt det godt i frontruten en sen kveldstime. Det er en uggen følelse når det kommer et eller annet flyvende, noe som ikke er invitert! Og der satt den… Joda, roser er koselig å få, men ikke i bilvinduet.

Jeg tenkte med gru på at det er noe forbasket styr å komme seg innom noen som kan fikse opp steinsprut, – en har liksom aldri egentlig tid. En må ta seg fri, sitte og vente på venterommet eller surre rundt på den nærmeste butikken mens en venter.

Det gikk noen dager etter at jeg kom hjem, og så gikk det noen dager til.

Timebestilling via mobilen.

Så, en dag da jeg skulle kjørte datteren til skolen, passerte jeg Hurtigruta Carglass i Sandvika, og tenkte at “-nå skal jeg jammen stoppe innom og få det fikset.” Men da jeg klikket meg inn på timebestilling på nett, var det selvfølgelig ikke tilgjengelig noen timer før den påfølgende dagen. Da droppet jeg bare det hele, og reiste bare videre – uten at noen rute var fikset eller time bestilt.

Noen dager senere, da jeg sent på kvelden kikket gjennom sosiale medier, fikk jeg opp en annonse fra Hurtigruta Carglass, der de reklamerte med mobil service. Her var løsningen! Jeg kunne booke fix av steinsprut, og kunne sitte og jobbe mens ruten ble fikset. Det så jo veldig spennende ut syntes jeg, og klikket meg videre inn.

Jeg oppdaget da raskt at det også var mulig å booke for flere biler samtidig, og det var jo helt perfekt! Vi har nemlig en bil til i garasjen i reserve som ikke som er så mye ute og kjører, men som jeg også visste det hadde kommet steinsprut på for en tid tilbake, og som jeg – i alle fall ikke i hverdagen – har tatt meg tid til å kjøre på fix. Denne slang jeg da med i samme bestillingen.

En mulig kompliserende faktor var at bilene står på på to ulike eiere i familien, og i to ulike forsikringsselskaper, men grensesnittet på websiden hos Hurtigruta håndterte dette elegant, uten noen som helst problemer. Etter utfylling av nødvendige data, kom det en kvittering på SMS med beskjed om at time var bestilt.

Den påfølgende morgenen fikk jeg en SMS der jeg ble bedt om å levere skademelding for begge bilene. Dette var også enkelt og greit å legge inn. Det vanskeligste var å måtte gå ut i garasjen og vri om nøkkelen for å sjekke kilometerstand på den litt eldre bilen vår, for å deretter estimere kjørelengden den hadde da skaden skjedde.

Ved å følge lenken jeg fikk tilsendt, kunne jeg så få opp mer detaljert informasjon om hvordan fremdriften i saksflyten for rutefix var, og jeg fikk også en SMS med mer detaljer om forventet ankomst. En ny SMS tikket inn den morgenen reparatøren skulle komme.

 

Jørgen fra Hurtigruta ankom på den forespeilede tiden, og hadde da altså to biler å se på, den ene på gårdsplassen, og den andre i garasjen. Etter at begge var kikket på, viste det seg at det på Teslaen kun var en overflateskade, og at det ikke var noe de kunne gjøre med den. Men den i garasjen var det nødvendig å fikse.

Reparatøren fra Hurtigruta var på plass til avtalt tid.
Når maskinen er satt på over skadestedet, gjør den all jobben med å rense steinspruten, legge på fyllemiddel i hullet, og så herde reparasjonen. Speilet på innsiden av ruten hjelper reparatøren med å se at alt går riktig for seg.
To biler som venter på steinsprut-sjekk.
Det var litt trangt i garasjen, men det var ikke stort behov for plass heller.

Om steinsprut:
Når en er ute og kjører om vinteren med stein og grus på veien, er steinsprut dessverre noe man kan risikere å få. Du kan slippe unna mye ved å holde god avstand til forankjørende – og særlig ved påkjøringsramper der biler akselerer, men det er mange situasjoner der det likevel kan skje at grus i veibanen – eller fra dekkene til andre kjøretøy, løsner og kommer flyvende. Det er et onde vi må leve med.

Det er nå, idet vintersesongen setter inn, særlig viktig å få steinsprutskader fikset så snart som mulig. Du kan nemlig risikere at ruten sprekker opp, og at du da ender opp med å måtte bytte hele frontruten. Når vannet får legge seg i steinspruten og fryser, utvider det seg og presser på skaden, slik at glasset kan sprekke. Med en liten steinsprut på feil sted, eksempelvis der man på en Tesla setter på forvarming en kald morgen, øker også dette faren for sprukket rute.

Om Hurtigrutas tilbud:
Mobil fiks av steinsprut, utført der bilen står parkert på dagtid, er et prøveprosjekt som Hurtigruta begynte med nå i begynnelsen av oktober. Tilbudet er foreløpig geografisk begrenset til Asker og Bærum, men de tar oppdrag hele veien mot Drammen. På siden for mobil service kan du se om din ønskede adresse er dekket i øyeblikket.

Tilbakemeldingene har så langt vært gode, kan Hurtigruta fortelle. En forutsetning, i tillegg til å befinne seg i et geografisk område som er innenfor, er at reparatøren må ha mulighet til å kunne stå inne, dersom vær og temperatur ikke skulle være god nok. Det er større risiko for sprekt rute med store temperaturforskjeller.

I vårt tilfelle var vi godt på plussiden, selv om garasjen ikke er oppvarmet, men jeg ser for meg at det ikke hadde vært noe problem å fikse steinspruten på Teslaen utenfor i høstværet – dersom det hadde vært nødvendig. Men fremover er det nok godt å ha en garasje.

Siden utstyret Hurtigruta har med seg går på batterier, trenger faktisk ikke bilen å stå hjemme heller. Den kan teknisk sett stå på en offentlig parkeringsplass – eksempelvis under tak ved arbeidsstedet, dersom du ikke har slikt ifm. ditt hjemmekontor.

Konklusjon
Brukeropplevelsen – fra start til slutt – var veldig god. Det var enkelt å bestille, og jeg fikk velge time når det passet meg. Responsen fra Hurtigruta var kjapp, time var tilgjengelig på ett døgns varsel, servicemann Jørgen fikk sjekket to biler samtidig, og viktigst for meg; jeg slapp å ta meg fri fra jobben to ganger for å få sjekket begge bilene.

Det hadde jo faktisk til og med vært bomtur, dersom jeg hadde kommet med Teslaen først – på ordinært verksted. Og da hadde jeg nok måttet vente – og ikke fått tatt den andre bilen, før neste gang jeg hadde mulighet til å bruke tid på bilvedlikehold.

Jeg kan med andre ord varmt anbefale mobil service for fiks av steinsprut, og håper at dette er en tjeneste Hurtigruta ser at de kan utvide til nye områder i landet!

Det var forsikringen som betalte for gildet denne gangen, men Hurtigruta er en av klubbens tilknyttede samarbeidspartnere, og vi har – som betalende medlemmer hos dem – rabatt ved rutebytte, dersom det skulle bli nødvendig. De leverer også en del andre tilleggstjenester tilknyttet ruter.

Hurtigruta er for øvrig landsdekkende. Du kan finne mer informasjon om tjenestene de tilbyr på deres egen side hos oss. Er du pålogget som medlem, får du også presentert en gyldig rabattkode.