Tesla Cybertruck på verdensturné

Artikkel, Treff og åpninger
28. august 2025

Av: Vigdis Margrethe Løver

Spenningen var stor da to representanter fra TOCN-styret, samt noen nysgjerrige, ventet på at en kjempestor Tesla Cybertruck skulle ankomme Nebbenes Superlader, søndag ettermiddag. Et lite ladestopp og snakk med de fremmøtte, var alt de rakk, før de kjørte videre – med Lofoten i sikte. Lars Aage Haaland Christiansen og Alan Wurman er to eventyrere på tur.

Tesla Cybertruck er på Norgesbesøk og ankom Larvik sist uke hvor, den ble behørig fotografert. En liten avstikker innom Sandefjord ble det, for å ta med mor til Lars, Reidun Haaland. Deretter gikk turen oppover – med en liten ladepause på Nebbenes. Bilen og prosjektet har fått navnet Cyberlocos (kan følges på Instagram), og har ansiktene til Lars og Alan på panseret.

To sveisne kamerater på verdensturné måtte jo ha bilde av seg selv på panseret. Cybertrucken er registrert i USA, og er på besøk og på langtur. Da har de full rett til å kjøre på amerikanske skilter fra Idaho (Foto: Vigdis M. Løver, TOCN)

Privatkjøpt Cybertruck
– Denne bilen er bare helt fantastisk å kjøre. Jeg kjøpte bilen i USA, og Alan og jeg startet på vår tur i januar i år. Planen er å kjøre hele verden rundt på halvannet år. Da skal over 60 land være besøkt – og 100 tusen kilometer tilbakelagt i verdens beste bil å kjøre på langtur, forteller Lars Aage Haaland Christiansen. Han har hele livet drømt om å reise verden rundt, og da han leste om Cybertruck for fire år siden, så var han sikker i sin sak; Cybertruck var den eneste bilen som kunne klare alle mulige og umulige kjøreforhold, og det har blitt noen utfordringer etter hvert.


TOCN møtte dem på Nebbenes (Eidsvoll Verk) Supercharger
(videoen er laget i 4K):


Dødsveien og ørkentur
– Vi krysset USA, hvor alt det tekniske i bilen fungerte helt perfekt. Så fraktet vi den med containerskip i 9 uker ned til Lima i Peru. Der kjørte vi gjennom Peru, Bolivia og videre helt til sør i Chile. Vi kjørte den aller farligste veien i Bolivia, nemlig den som er kjent som «Death Road». Her er det mange som har kjørt inn i døden tidligere, men vi klarte det helt fint i vår Cybertruck. På veien derfra, kjørte vi oss litt vill – og havnet i en ørken. Da kjørte vi non stop i 45 minutter – i et jevnt sig, for ikke å sette oss fast. Turen gikk videre til Argentina, Uruguay og Brasil, en tur som tok 51 dager.

For et par uker siden ankom bilen Rotterdam, etter 9 uker på containerskip. Herfra kjørte vi en rundtur i det sentrale Europa, ned til Spania, San Marino, Italia – og så strake veien til Hirtshals og Larvik, forteller Lars meget entusiastisk.

Folk som var på Nebbenes kikket og spurte om mange ting i forhold til Cybertruck. Lars Aage Haaland Christiansen hadde gode svar på alt de spurte om, og stilte velvillig opp til fotografering (Foto: Terje Førsund, TOCN)

Tre mål med turen
Gutta har tre mål med verdensturneen:
– For det første ønsker de å vise frem denne doningen og underholde folk, skape glede og entusiasme over alt hvor de stanser.
– For det andre ønsker de å vise at det er fullt mulig å kjøre verden rundt med en elektrisk bil som Cybertruck.
– For det tredje så tenker de at det hadde vært utrolig gøy å kommet med i boken til Guinness World Records – som den første Cybertruck som besøker alle verdens kontinenter.

Nysgjerrige folk overalt
– Vi treffer jo enormt mange nysgjerrige folk på turen. Barna vet faktisk masse om bilen, ofte mer enn det de voksne kan. Og det blir tatt utrolig mange bilder av bilen og oss, og alle synes det er stor stas å kunne ta og føle på en slik spesiell bil, sier Lars.

Bratt læringskurve
Guttene har lært utrolig mye forskjellig om bilen, mens de har kjørt rundt. En av finurlighetene er blant annet at om du trykker eller tapper 5 ganger på den store infoskjermen, så «knuser» skjermen slik den gjorde på den aller første visningen i USA, da en stålball ble kastet på ruta. Når skjermen så har fått denne samme «knusingen», så høres røsten til Elon Musk over høyttalerne i bilen: «O, it didn’t go through».

Ladeproblemer løses på mange kreative måter. I Bolivia måtte de opp til en strømkontakt som befant seg på badet i tredje etasje. Kabelen ble strukket ned med jordingsplugg. Det fungerte – og de fikk ladet.

Tesla Cybertruck ladet opp bilen med eget adapter, tilpasset den norske ladepistolen (Foto: Terje Førsund, TOCN)

Kjempebil
– Denne bilen veier 3 tonn, den har 500 kilometer rekkevidde – og akselererer fra 0 til 100 på 4 sekunder. Vi merker kreftene veldig godt, når pedalen trykkes ordentlig ned. Det kiler voldsomt i magen da. Men vi tester ikke dette så ofte, for vi har jo med fullt av baggasje bak i bilen. I Norge fungerer nettilgangen og WiFi veldig bra i bilen, forteller Lars.

Kameraten Alan Wurman mener også at dette er verdens beste bil på langtur; komfortabel og med masse gøy på skjermen.

Karaoke-moro
– Vi synger karaoke for full hals – og har det veldig morsomt, mens vi kjører. Vi bruker bilen til å skape kontakt der vi kommer, og folk er like nysgjerrige over alt. Noen mener at dette er Batman sin bil. Vi føler oss veldig trygge i denne, for den er jo skuddsikker. Cybertruck er en god kombinasjon av å være en enormt tøff bil – og nydelig  å kjøre, mener Alan. Kameratene skifter på å sitte bak rattet, og mor Reidun har også kjørt lange strekninger.

Verden venter
Nå skal de videre gjennom Finland – og ned til Helsinki. Der avslutter mor Reidun turen med sin sønn og hans kamerat, og de to eventyrerne kjører videre nedover Øst-Europa – helt til Dubai, i løpet av de neste tre månedene. Da skal bilen igjen skal skipes, for å kjøre rundt i østen.

Gode tips er velkomment
De vil ta kontakt med Rafael de Mestre, som har kjørt verden rundt flere ganger i sin gamle Tesla Roadster og Model S. TOCN har skrevet om Rafael tidligere, da han besøkte oss på Oslo Motor Show i Nova Spektrum sist år. Rafael har mange gode tips å komme med. Tips som er nyttige på turen videre, som blant annet går til Kina. Vi andre i Norge kan bare ønske kameratene lykke til på ferden. Det var utrolig moro å hilse på dem.


Tekst: Vigdis Margrethe Løver
Bilder: Terje Choi Førsund og Vigdis Margrethe Løver