Model X: Utviklingen fra 2015 – fram til nå. Se endringene, år for år

Artikkel, Nyttig informasjon
5. august 2025

Av: Terje Choi Førsund

I denne artikkelen tar vi for oss de større endringene som Model X har vært igjennom siden lansering. Lengre ned i artikkelen kan du lese mer om batteriene og BMS.

Tesla Model X ble presentert i september 2015, og kom til Norge i juni 2016 med X90D. Første måned ble 7 biler utlevert, og så økte det utover året. Totalt 1.432 Model X ble utlevert før nyttår!


2015 –
september
Lansering i USA, kom til Norge sommeren 2016. X ble først levert i flere varianter, 60D (software-begrenset), 75D og 90D. Kom i 5, 6 og 7-seters versjoner.


  • 60D: EPA 322 km, 0-100 km/t 6,2 sek
  • 75D: EPA 382 km, 0-100 km/t 6,2 sek
  • 90D: EPA 413 km, 0-100 km/t 5,6 sek
  • P90: 0-100 km/t på 3,8 sek

Motor: Dual  induksjonsmotorer (AWD).
AutoPilot hardware 1.0.

2016 –
august
P100D: 100 kWh, EPA 507 km, 0–100 km/t på 2,9 sek.
Autopilot HW2 (som Model S).
2017 –
august
Biler produsert etter august, fikk en oppgradert AutoPilot hardware 2.5, med en Tegra-chip. Dette for å håndtere video.

Samme sommer introduserte Tesla begrepet “uncorked”, noe som resulterte i bedre akselerasjon (ned fra 5,6 til 5,2 sek). Det ble også mulig å oppgradere en del eldre modeller.

2018 –
Q1
Mediakonsollen ble oppgradert med MCU2, som var mye kraftigere enn den gamle MCU1. Nå ble det mulig med avanserte spill samt Netflix, YouTube m.m..
2019 –
april
Autopilot hardware 3.0 og klargjort for CCS-adapter.


Raven-edition:

  • Permanent magnetmotor (fra Model 3) – lengre rekkevidde og raskere akselerasjon.
  • Long Range+: 523 km EPA.
  • Adaptiv luftfjæring.
  • Modellnavn: Standard Range, Long Range, Performance.

Dual Motor:

  • Foran: Permanent magnet synkronmotor (PMSM, inspirert av Model 3).
  • Bak: Induksjonsmotor (bevart for høyeffektsytelse).
  • Long Range+: ~450 kW (600 hk), 523 km EPA pga. ~5 % bedre effektivitet.
  • Performance: 0–100 km/t på 2,6 sek..
  • Fordeler: PMSM foran økte effektiviteten (~93–95 %), reduserte energiforbruket ved lav belastning.
2022 –
desember
Plaid: 1020 hk, 0–100 km/t på 2,5 sek., 525 km (20-tommers hjul) eller 483 km (med 22-tommers hjul) EPA, tri-motor, karbonkeramiske bremser (tilvalg).
Interiør: Yoke-ratt, som etterhvert ble erstattet av ordinært ratt.
Strammere design, med nye lykter m.m..


Tri-motor:

  • To PMSM bak, én PMSM foran.
  • Total effekt: 760 kW (1020 hk).
  • Hairpin-stator design i alle motorer, øker effekttetthet (~10 % bedre enn Raven).
  • Karbonomspunnet rotor, for høyere turtall og holdbarhet.
2025 –
juni
Rekkevidde: Long Range økt til 566 km EPA (20-tommers hjul), og 525 km for Plaid med samme hjul.
Eksteriør: Litt revidert ytre design, samt frontkamera – som Juniper.
Interiør: Stillegående kabin, Active Noise Cancellation, dynamisk ambient belysning.
Fjæring: Nye bøssinger, jevnere kjøring.
Programvare: Forbedret FSD-visualisering, Dolby Atmos-støtte.


Forbedringer: Finjustert hairpin-stator design, redusert energiforbruk ved høye hastigheter.

Tesla batteriteknologi og BMS

  • September 2015:
    • Ombordlader: 16,5 kW (22kW for biler med dobbeltlader)
    • Hurtiglader: Maks 135 kW
  • August 2016:
    • P100D: 100 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 95 kWh.
    • Lading: Støtte for 150 kW Supercharging.
  • April 2019:
    • Raven-oppdatering:
      • Samme 100 kWh batteri, men permanent magnetmotorer økte effektivitet.
      • Long Range+: 523 km EPA pga. bedre termisk styring og lavere rullemotstand.
      • V3 Supercharging-støtte (CCS-adapteret begrenser effekten til ca 150 kW).
  • Desember 2022:
    • Plaid:
      • 100 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 95 kWh.
      • Forbedret batteristyringssystem (BMS) for raskere lading og lengre levetid.
    • Lading:
      • 250 kW peak, 10–80 % på ~22 minutter.
  • Juni 2025:
    • Batteri:
      • Oppdatert 100 kWh (NCA, Panasonic, antatt 18650, men rykter om 4680-celler i testing).
      • Forbedret energitetthet (~5 % økning) pga. optimalisert NCA-kjemi og BMS.
    • Lading:
      • Fortsatt 250 kW, men forbedret termisk styring reduserer ladetid marginalt (~20 minutter 10–80 %). Vil kunne øke ladehastigheten når de norske v4-laderne klargjøres for dette (trolig rundt 325 kW).


Foto: Tesla, Terje Førsund (TOCN)