I denne artikkelen tar vi for oss de større endringene som Model X har vært igjennom siden lansering. Lengre ned i artikkelen kan du lese mer om batteriene og BMS.
Tesla Model X ble presentert i september 2015, og kom til Norge i juni 2016 med X90D. Første måned ble 7 biler utlevert, og så økte det utover året. Totalt 1.432 Model X ble utlevert før nyttår!
| 2015 – september | Lansering i USA, kom til Norge sommeren 2016. X ble først levert i flere varianter, 60D (software-begrenset), 75D og 90D. Kom i 5, 6 og 7-seters versjoner. 
 Motor: Dual  induksjonsmotorer (AWD). | 
| 2016 – august | P100D: 100 kWh, EPA 507 km, 0–100 km/t på 2,9 sek. Autopilot HW2 (som Model S). | 
| 2017 – august | Biler produsert etter august, fikk en oppgradert AutoPilot hardware 2.5, med en Tegra-chip. Dette for å håndtere video. Samme sommer introduserte Tesla begrepet “uncorked”, noe som resulterte i bedre akselerasjon (ned fra 5,6 til 5,2 sek). Det ble også mulig å oppgradere en del eldre modeller. | 
| 2018 – Q1 | Mediakonsollen ble oppgradert med MCU2, som var mye kraftigere enn den gamle MCU1. Nå ble det mulig med avanserte spill samt Netflix, YouTube m.m.. | 
| 2019 – april | Autopilot hardware 3.0 og klargjort for CCS-adapter. Raven-edition: 
 Dual Motor: 
 | 
| 2022 – desember | Plaid: 1020 hk, 0–100 km/t på 2,5 sek., 525 km (20-tommers hjul) eller 483 km (med 22-tommers hjul) EPA, tri-motor, karbonkeramiske bremser (tilvalg). Interiør: Yoke-ratt, som etterhvert ble erstattet av ordinært ratt. Strammere design, med nye lykter m.m.. Tri-motor: 
 | 
| 2025 – juni | Rekkevidde: Long Range økt til 566 km EPA (20-tommers hjul), og 525 km for Plaid med samme hjul. Eksteriør: Litt revidert ytre design, samt frontkamera – som Juniper. Interiør: Stillegående kabin, Active Noise Cancellation, dynamisk ambient belysning. Fjæring: Nye bøssinger, jevnere kjøring. Programvare: Forbedret FSD-visualisering, Dolby Atmos-støtte. Forbedringer: Finjustert hairpin-stator design, redusert energiforbruk ved høye hastigheter. | 
 Tesla batteriteknologi og BMS
Tesla batteriteknologi og BMS
 September 2015: September 2015:- Ombordlader: 16,5 kW (22kW for biler med dobbeltlader)
- Hurtiglader: Maks 135 kW
 
- August 2016:
- P100D: 100 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 95 kWh.
- Lading: Støtte for 150 kW Supercharging.
 
- April 2019:
-  Raven-oppdatering:
- Samme 100 kWh batteri, men permanent magnetmotorer økte effektivitet.
- Long Range+: 523 km EPA pga. bedre termisk styring og lavere rullemotstand.
- V3 Supercharging-støtte (CCS-adapteret begrenser effekten til ca 150 kW).
 
 
-  Raven-oppdatering:
- Desember 2022:
- Plaid:
- 100 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 95 kWh.
- Forbedret batteristyringssystem (BMS) for raskere lading og lengre levetid.
 
- Lading:
- 250 kW peak, 10–80 % på ~22 minutter.
 
 
- Plaid:
- Juni 2025:
- Batteri:
- Oppdatert 100 kWh (NCA, Panasonic, antatt 18650, men rykter om 4680-celler i testing).
- Forbedret energitetthet (~5 % økning) pga. optimalisert NCA-kjemi og BMS.
 
- Lading:
- Fortsatt 250 kW, men forbedret termisk styring reduserer ladetid marginalt (~20 minutter 10–80 %). Vil kunne øke ladehastigheten når de norske v4-laderne klargjøres for dette (trolig rundt 325 kW).
 
 
- Batteri:

Foto: Tesla, Terje Førsund (TOCN)







