Litt av en overraskelse!

Artikkel, Nyttig informasjon
24. januar 2025

Av: Vigdis Asbjørnsen

Tesla hviler ikke på sine laurbær lenge av gangen. Det er ikke mer enn en drøy måned siden vi kunne se Cybercab i Oslo, og det er ikke mer enn i underkant av to uker siden de første offisielle bildene av nye Model Y dukket opp på nett.
Brått var det første eksemplaret på plass i Norge, og klubbens utskremte fikk komme og se. En times tid fikk vi med denne nyheten, som altså viste seg å være litt nærmere lansering enn vi trodde den skulle være.


Model Y er en bil som har toppet salgsstatistikken i mange land de siste fem årene, etter at den ble lansert. Den har fått sine oppdateringer underveis, men det har vært få synlige forskjeller.

Når både Model S, X, og også Model 3 nå har fått seg en ordentlig refresh, var det bare Model Y som gjensto. Mange kjøper fortsatt den eksisterende Model Y, men det er også mange som sier de venter på at den kommer i fornyet versjon, før de kjøper.

Og så var den her brått, og for en bil det har blitt!


Så, hva er endret ift. forrige versjon av Model Y? Det er ganske mye, både innvendig og utvendig. Om lag 70 prosent av bilens deler er byttet ut.

Nye Model Y, ofte benevnt som Juniper. Foto: Roger Kolbu

For å begynne utvendig

Lyslist
På den nye Model Y er fronten enda lavere, og er fremhevet av en ny lyslist som har likhet med den vi finner på både Cybertruck og den nylig introduserte Cybercab. Den tredelte lyslisten er konstruert for å være aerodynamisk effektiv.

Den tynne lyslista i fronten, er ny på denne modellen. Foto: Roger Kolbu

Frontfanger
Under lyslisten er det en helt ny frontfanger, med en sterk, horisontal grafikk som skaper en følelse av bredde – og den visuelt planter kjøretøyet til bakken. Den horisontale estetikken fører til utvendige aerodynamiske kanaler som ytterligere forbedrer kjøretøyets effektivitet.

Kamera
Et nytt frontkamera er nå plassert på frontfangeren. Det gir føreren en utvidet visning av omgivelsene på midtskjermen, og kameraet er utstyrt med spylervæske og integrert oppvarming for å forhindre dugg og frost i kalde værforhold.

Det nye frontkameraet er med på å gi bedre oversikt over bilens omgivelser. Foto: Terje Førsund

Lyslist
Bakenden av nye Model Y er definert av en helt ny lyslist og bakluke. Lyslisten er et av verdens første baklys med et indirekte, eksternt reflektert lyssystem som projiserer lyset på en tilpasset applikasjon. Lyslisten bak, på hele 1,6 meter, er en av de lengste lyslistene i bransjen.

Bakenden på Model Y er blitt riktig så lekker. Foto: Roger Kolbu

Ny bakpart
Bakluken, spoileren og bakfangeren er fullstendig redesignet for å få maksimal aerodynamisk effektivitet og høyhastighetsstabilitet. Diffusoren bak er bredere for å forbedre nedkraften, samtidig som den beskytter kjøretøyet bedre ved sammenstøt i lav hastighet. I likhet med frontfangeren, bidrar det til et renere, mer selvsikkert inntrykk, som gjør at bilen ser bredere ut og gir den et mer visuelt plantet holdning. Bilen ligger kun 5 mm lavere enn sin forgjenger, men den ser egentlig enda lavere ut.

Den store bakluka gir rikelig med innlastingsmuligheter. Foto: Terje Førsund

For å matche de øvrige aerodynamiske endringene i eksteriøret, er bilen utstyrt med ny bakspoiler og nye hjul, som begge øker effektiviteten. Den bakre spoileren er laget av avansert termoplast, som gir en optimal aerodynamisk form, og de nye 19’’ standardhjulene sies å være et av de mest effektive hjulene Tesla noen gang har laget.

Hva vi ellers ser når vi går rundt bilen, er at speilhusene har fått et endret design, med en tydelig knekk på panelet.


Interiøret

De to frontsetene er nå ventilerte, og har blitt redesignet for forbedret komfort. Den nye midtkonsollen har skyvedører av aluminium. Under lokket finner vi både koppholdere og ekstra oppbevaringsplass, samt 12V-uttak. Det er også aluminiumsdetaljer på rattet, døren og ved instrumentpanelet.

Infotainmentskjermen er som før, men ellers er det mange nye detaljer i førermiljøet. Foto: Roger Kolbu

Som på den første versjonen av Model Y, inkluderer den nye Model Y både haptiske brytere og fysiske knapper. Ergonomi og brukervennlighet er forbedret, med knapper på rattet som kan tilpasses for rask tilgang til de mest brukte funksjonene.

Det aller viktigste å påpeke, er at blinklyset sitter på sin egen hendel, så her kan alle puste lettet ut! Det er for øvrig egen knapp til vindusvisker på rattet.

En blinklyshendel er på plass – ganske sikkert til glede for mange nye eiere. Foto: Vigdis Asbjørnsen

Innvendig er det som å se nye Model 3, med fargejusterbare lyslister som løper langs hele dashbordet og på kanten av dørene.

Passasjerer i baksetet vil kunne glede seg over en helt ny reiseopplevelse, der det har kommet inn en 8’’ berøringsskjerm bak. Denne har integrert klimakontroll samt underholdningsalternativer, inkludert spill, lyd og videostrømming. Skjermen støtter også tilkobling til to separate Bluetooth-enheter, slik at passasjerer kan velge mellom ulike mediaalternativer. Den inkluderer også et kraftig ladesystem med 65W doble USB-C-uttak, som kan lade to bærbare datamaskiner samtidig.

Også baksetene har perforert materiale (men ikke ventilering), noe som likevel gir komfort på lengre turer. Foto: Terje Førsund

Vigdis: – Det er vanskelig å ikke ha lyst på denne bilen
– Det er ikke lenge siden vi fikk se de første offisielle bildene av denne bilen, så det er litt rart å allerede ha mulighet til å oppleve den live! Jeg synes kanskje bilen så litt rar ut da jeg så de første bildene av den, men det er noe annet når man ser den selv, og kan betrakte den fra flere vinkler.

I fargen Quicksilver, som var den fargen demobilen hadde, er den ganske stilig. Linjene er lekre, og der forrige Model Y har en skarp kant i fronten, er denne nye mer avrundet og elegant. Frontlysene ser litt uvante ut, men de smelter fint inn i linjene. Jeg kjenner igjen detaljer i fronten som kommer fra Cybertruck og Cybercab, men også fra de øvrige modellene.

Klubbens leder, Vigdis Asbjørnsen. Foto: Terje Førsund

Det er gjort en hel del med diffusor bak, som både ser tøft og litt jålete ut, men som jeg skjønner også skal gjøre noe med aerodynamikken. Når jeg ser de to bilene ved siden av hverandre, ser den nye mye lavere og bredere ut, men i realiteten ligger som nevnt ikke bilen mer enn 5 mm lavere.

Sidespeilene er det også gjort noe med. Profilknekken på speilhuset er ganske tøff.

Den designmessige knekken i speilhuset, er en ny detalj på sidespeilene. Foto: Roger Kolbu

Det er fint å se at Tesla har hørt på sine brukere, som har ønsket å beholde blinklyset som en hendel – og ikke som knapp på rattet. Det er også bra å se at vindusviskerne har egen knapp. Jeg har selv en Plaid Model X, med blinklys som knapper på rattet, og det går greit, men der har jeg også et Yoke-ratt med en fasong som gjør det lettere å vite hvilken knapp som er hvilken, selv om rattet er opp-ned. Der er det også et instrumentpanel, som uten et stort ratt og mange hendler i veien, er enklere å se for en sjåfør på 167 cm – som av og til må titte gjennom rattet på vår gamle Model S for å se hva som skjer på skjermen.

Bilens praktiske funksjoner og kjøreopplevelse, får jeg heller beskrive senere – når det blir anledning til å prøvekjøre. Jeg synes så langt at dette ser veldig lovende ut.

En viktig ting jeg oppdaget ved en tilfeldighet, da jeg bladde i menyene, er at det nå er mulig å sette ned regenererende bremsing manuelt, dersom man ønsker dette. Det vet jeg det er mange som har etterlyst (og klaget på) i sine eksisterende biler, særlig på vinterføre.

Regenerering er på plass i den nye Model Y. Foto: Vigdis Asbjørnsen

Interiøret i denne bilen synes jeg er et stort visuelt løft opp fra forgjengeren, med diverse strukturer og tekstiler som gir et økt kvalitetsinntrykk.

Setene både foran og bak er gode å sitte i, så lenge du ikke setter deg i midtsetet bak, men slik er det jo i mange slike biler. I baksetet gjemmer det seg nemlig et nedfellbart armlene, med to koppholdere. Det er mulighet for å sette drikkeflasker i alle sidedørene også, så denne bilen egner seg fint til langkjøring, der en gjerne har med seg litt ekstra.

Koppholdere finner man integrert i ryggdelen av midtsetet. Foto: Vigdis Asbjørnsen

Det er for øvrig en romslig lomme på baksiden av hver av frontsetene, som det sikkert kan være fint å legge en iPad eller blader i, for oppbevaring under kjøring. Som passasjer i baksetet kan man lene setet sitt litt bakover, dersom man ønsker det. Det er fint å kunne ha muligheten til litt variasjon i sittestillingen.

De ventilerte setene i forsetet gir for øvrig mulighet for kjøling av setet, og det fikk vi testet at virket godt! Det satte jeg pris på flere ganger på vår Model X, sist sommer. Det er en funksjon jeg ikke visste at jeg trengte, men som jeg nå setter stor pris på.

Baksetene kan deles opp, slik at man kan velge hvilke deler som skal legges ned. Nedlegging av bakseter er for øvrig elektrisk. Alt fra alle setene, to tredeler, eller en tredel. Man kan også legge ned kun midtsetet, men da manuelt.

Jeg ser for meg at man, med en smart pose festet i bagasjerommet, kan frakte med seg lengre gjenstander på en trygg måte.

Bagasjerommet ser ut til å være bittelitt mindre enn sin forgjengers, men det er jo ganske mye å ta av likevel. Hattehyllen har et nytt design, slik at man kan folde denne bedre vekk enn på forrige modell – for å få enklere innlasting.

Hadde jeg kjøpt en slik bil, dersom jeg var på jakt etter ny bil? Absolutt! Denne bilen var både flott og praktisk. Problemet er at jeg allerede har to andre flotte Teslaer hjemme som jeg også setter pris på!


Terje – Model S er min favoritt, men…

Jeg skal være ærlig å si at helt fra min første Tesla i 2017, er det Model S som har stått mitt hjerte nærmest. Highland gjorde Model 3 til en lekker bil, men med en upraktisk bakluke. Derfor var jeg svært spent, da jeg endelig skulle få se nye Juniper-versjonen av Model Y. Som alle andre hadde jeg sett noen bilder, men var likevel sånn passe begeistret…

Etter å ha ruslet rundt bilen, og tatt nøye innover meg alle design-endringer, vokste bilen på meg. Fronten har et “strammere” preg, og fremstår mer moderne. Jada, mange biler har lyslist. Men den nye formen kler bilen godt.

Klubbens nestleder, Terje Førsund. Foto: DS

Hovedlykten sitter lavt under lyslisten, noe jeg tenker kommer godt med når snøen laver ned – eller tåka ligger lavt. Den markante “vinkelen” på siden av frontfangeren, inneholder hovedlykta øverst, samt en vertikal åpning til hjulet. Kameraet, som nå ligger delvis gjemt i støtfangeren, var noe som raskt dukket opp som et ønske, etter at Tesla valgte å fjerne både radar og ultrasoniske sensorer.

Baksiden preges av fire elementer: Spoiler, lyslist inkludert i baklyktene, en stor flat bakluke og den forbedrede diffuseren. Dette gjør at lasteluken inn til bagasjerommet blir svært tilgjengelig. Den reflekterende lyslisten bak var et spennende, nytt og stilig element.

Den nye lyslista bak, er hele 1,6 meter. Godt synlig på veien. Foto: Roger Kolbu

Inne i bilen har det skjedd enda mer. Som vi forventet – etter å ha sett Highland – har nye Model Y ventilerte seter foran, akustiske glass (for å redusere støy), bedre støtdempere (med variabel hardhet) – og ikke minst: spak til blinklys!

Baksetet har også fått sin oppgradering: Delt baksete, samt nedfellbart midtparti. I tillegg kan seteryggen justeres noe, kjekt for trøtte passasjerer. Egen skjerm, krok over bakdørene til å henge opp klær, stor lomme på hver seterygg, samt 2 raske USB-C lademuligheter, gjør plassen bak komplett.

Alt i alt har nye Y blitt en svært praktisk og lekker bil. Mange små og store oppgraderinger, som løfter bilen til nye høyder. Blir dette verdens mest solgte personbil i 2025 også? Alt ligger til rette for det, men det spørs hvor raskt de får i gang høyvolumproduksjon!

Delikat interiør i Model Y. Foto: Terje Førsund

Roger – Nye Model Y oppleves som mer smakfull enn tidligere

Den nye utgaven fremstår som et resultat av naturlig utvikling. Man erfarer over tid hva som bør endres, og nye designere kommer på banen. Fronten er klart futuristisk, selv om flere andre bilmerker har lansert liknende uttrykk på sine biler. Lykter og lys gir nå et håp om at de kanskje ikke lenger fullt så lett fylles opp av kondens og vann. I tillegg er lysretningen akkurat så snever som den bør være for den enkelte lysfunksjonen.

At panseret har fått en mer tidløs utforming, er lett å overse. Det tidligere runde panseret, er erstattet med en mer klassisk rektangulær plate.

Både blinklys og frontlys er minimalistiske – men også kraftige og målrettede. Foto: Roger Kolbu

De avrundede bakre hjullistene (i hjulbuene både foran og bak) vil nok sørge for at sand og småstein lettere blir kastet lengre utover ift. bilens langside. Det er heller ikke stoff i hjulbuen, hvilket bør medføre enklere snøfjerning i hjulbuene.

Hjulbuene har fått en avrundet ytterkant, noe som gir en rekke fordeler. Foto: Roger Kolbu

Komfortable seter både foran og bak, elektrisk justering av bakre seterygg, god høyde under taket, ny infotainment-skjerm bak, kraftige USB-C-uttak (kan lade laptoper og andre strømkrevende dingser), full fargejustering av lyslister, akustisk glass – her er det duket for en behagelig reise, for både sjåfør og passasjerer.

Det siste sies dog med et lite forbehold; vi har jo ikke fått anledning til å prøvekjøre den ennå!

Bilens interiørlys i form av striper/lister, kan stilles inn i den fargen du måtte ønske. Foto: Terje Førsund

Tekniske data og mål

(klikk på bildet for større utgave)

“Launch”-logo på bakluka. Foto: Tesla

Her kan du se filmen fra vårt møte med den nye Model Y

(velg 4K-oppløsning i innstillingen for kvalitet)

Forbehold
Vi har her vurdert en pre-produksjonsmodell. Denne kom hvitt interiør, men de første bilene som blir levert, vil ha svart interiør. Launch-modellen, som blir den første som leveres, vil kun kunne konfigureres med svart interiør.

Når kommer bilene på norske veier
Launch-modellen, som er en fem-seters AWD Long Range, kan bestilles allerede fra i dag – fredag 24. januar. De første bilene meldes å skulle ankomme Norge i mars. Fabrikken i Berlin har, etter det vi forstår, nylig startet produksjonen av den nye typen, og de vil sikkert begynne litt rolig, før de etter hvert ramper opp produksjonen fremover.

Og til sist: Skal du bestille deg bil i dag, start gjerne fra denne lenken: https://www.tesla.com/no_no/modely/design?referral=tocn361652&redirect=no#overview. Da får du 5.000 kroner i rabatt, og TOCN en bonus vi kan bruke til vedlikehold av TOCN-bilen vår!


Tekst og bilder: Terje Førsund, Roger Kolbu og Vigdis Asbjørnsen


Gammel vs. ny modell:


Flere bilder: