Aktive tilbakekallinger vises nå i Tesla-appen

Artikkel
31. mai 2022

Av: Roger Kolbu

Nå og da gjennomfører Tesla proaktive oppgraderinger og bytte av enkelte komponenter. Dette går under samlebegrepet “recalls”, og dem er det gjennom tiden blitt noen av. Nå vises også disse i Tesla-appen, samt at du i mange tilfeller kan bestille servicetime for å få utført oppgaven.

Bytet av eMMC er den viktigste tilbakekallingen
Tesla er tilsynelatende blitt noe mer proaktive, ved å nå la eierne få et bedre innblikk i hvilke kostnadsfrie rettinger/oppgraderinger de tilbyr din bil.

Et eksempel er eMMC-problematikken, som omfatter alle eldre biler (Model S og X) med MCU1 infotainment-skjermen i bilen. Minnemodulen som sitter i denne, er liten (8GB), logger mye unødvendig data, og slites derfor dessverre altfor raskt ut.

Kontinuerlig overvåking
Tesla overvåker imidlertid kontinuerlig bilparken for tegn på utslitt/feilende minnebrikke, og kaller inn bilen for utbytting, straks bilens logger viser at minnet er i ferd med å bli korrupt.
Les mer om dette her: https://www.tesla.com/no_NO/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions

Bytt også SD-kortet samtidig!
Vi legger i den sammenheng til at når bilen kalles inn for bytte av eMMC, bør (les MÅ) også det andre minnekortet (et SD-kort for navigasjonen) byttes ut samtidig. Dette kortet viser også tegn til den samme problematikken, og når skjermen først er montert ut, er det fornuftig å ordne begge deler i samme slengen. Da slipper du kostnaden ved å senere få det utført, med dertil fakturering for ut/inn-montering av skjermen.

Kostnaden for samtidig bytte av SD-kortet, er ca. 300 kroner.


Skjermdumper: Roger Kolbu, TOCN