Nå og da gjennomfører Tesla proaktive oppgraderinger og bytte av enkelte komponenter. Dette går under samlebegrepet “recalls”, og dem er det gjennom tiden blitt noen av. Nå vises også disse i Tesla-appen, samt at du i mange tilfeller kan bestille servicetime for å få utført oppgaven.
Bytet av eMMC er den viktigste tilbakekallingen
Tesla er tilsynelatende blitt noe mer proaktive, ved å nå la eierne få et bedre innblikk i hvilke kostnadsfrie rettinger/oppgraderinger de tilbyr din bil.
Et eksempel er eMMC-problematikken, som omfatter alle eldre biler (Model S og X) med MCU1 infotainment-skjermen i bilen. Minnemodulen som sitter i denne, er liten (8GB), logger mye unødvendig data, og slites derfor dessverre altfor raskt ut.
Kontinuerlig overvåking
Tesla overvåker imidlertid kontinuerlig bilparken for tegn på utslitt/feilende minnebrikke, og kaller inn bilen for utbytting, straks bilens logger viser at minnet er i ferd med å bli korrupt.
Les mer om dette her: https://www.tesla.com/no_NO/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions
Bytt også SD-kortet samtidig!
Vi legger i den sammenheng til at når bilen kalles inn for bytte av eMMC, bør (les MÅ) også det andre minnekortet (et SD-kort for navigasjonen) byttes ut samtidig. Dette kortet viser også tegn til den samme problematikken, og når skjermen først er montert ut, er det fornuftig å ordne begge deler i samme slengen. Da slipper du kostnaden ved å senere få det utført, med dertil fakturering for ut/inn-montering av skjermen.
Kostnaden for samtidig bytte av SD-kortet, er ca. 300 kroner.