På Tesla-tur med prinsesse Emma til Murmansk

Artikkel
27. juni 2018

Av: Vigdis Margrethe Løver

Det er ikke alle pappaer som tar femåringer med på en 3760 km lang kjøretur, men Kjetil Sandal fra Bergen er en av dem. Datteren Emma fikk være med tur/retur Bergen-Murmansk.

Midt i juni måned, 15. juni, startet ferden fra Bergen til Murmansk for Kjetil Sandal og datteren Emma på 5 år. Han hoppet på et Facebook-arrangement hvor det sto “Arctic Electric Rally mellom Kirkenes og Murmansk”. Det hadde jo vært gøy, tenkte han, som en ivrig Tesla-bilist. Men at arrangementet skulle ta slik av som det gjorde, var han ikke helt forberedt på. Arrangøren av elbilrallyet, miljøstiftelsen Bellona og Elbilforeningen, tok kontakt med ham da han hadde meldt sin interesse, og i Kirkenes sto pressen og fjernsynet klar med notatblokker og filmkameraer for å intervjue. Bellona ønsket å belyse behovet for flere hurtigladere i nord, og for å fortelle at en Tesla faktisk kan brukes over lange avstander, uten alt for mye planlegging.

De norske Tesla-sjåførene fra venstre: Silje Fines Wannebo, Anna Kireeva, Martin Dunsæd, Vladislav Nikiforov fra Bellona, Kjetil Sandal, Finn Helge Lunde, Rune Rafaelsen, ordfører i Sør-Varanger, Stig Gunnar Lyngmo og Laila Dagsvold.

Fire Tesla-eierne fra Norge stilte på startstreken i Kirkenes, sammen med Kjetil Sandal fra Bergen. Stig Gunnar Lyngmo og Laila Dagsvold kom fra Hammerfest, Finn Helge Lunde fra Kirkenes og Martin Dunsæd hadde tatt turen fra Oslo. Fra St. Petersburg startet det 6 russiske Teslaer, og alle bilene hadde som mål å komme vel fram til Murmansk.

Kirkenes-Murmansk er en tur på 223 km og kjøres på ca 3 timer. På rad og rekke dro Teslaene avsted sammen. Alt for å promotere elbiler og behovet for flere ladere i nord. Før avgang ble det åpnet en semihurtiglader; 32A, Type 2-lader. Kjetil forteller at hele arrangementet var godt tilrettelagt, og med folk som kunne snakke språket på grenseovergangen, så alle ble godt tatt vare på.

Vel framme i Murmansk ble de også, sammen med Bellona, Elbilforeningen, ordførere, presseoppbud og publikum, med på en åpningen av samme type semihurtiglader som i Kirkenes. Ønsket er at det skal bli flere semihurtigladere spredd rundt i nord, samt en hurtiglader. At det personlige bilskiltet til Kjetil, «LOL OIL», var med på å gi ekstra blest, begynner Kjetil å bli vant til nå. Et humoristisk spark mot sin tidligere arbeidsplass i oljebransjen og alle fossilbilene. Det synes han er en helt grei måte å profilere framtidens teknologi på.

Kjetil Sandal kjøpte sin første Tesla i 2015, en Model S 85D. Den ble byttet inn i Model X 90D våren 2017. På turen var det X-en som fikk kjørt seg både med oppakning og i kilometer.

Elbilturen endte opp i Murmask der alle ti deltakende Teslaer var med på åpningen av en ny hurtiglader. Bellona har vært en pådriver for å få satt opp denne ladeplassen.

– Hver eneste dag vi kjørte avsted, startet vi et nytt eventyr sammen, Emma og jeg, forteller Kjetil Sandal, og han passet på at dagene endte med en eventyrlig avslutning på et hotell eller lignende med aktivitetstilbud. Begge to elsker å bade, så det ble mange badedager på turen.

Badenymfen Emma trives godt i bassenget, og sammen med pappa Kjetil hadde de begge det kjempekjekt hver eneste dag de var på tur.

Emma var kartleser på turen, med fokus på den røde pilen (bilen) på kartet i bilen. Hun fikk med seg alt de passerte på veien, og hun lærte samtidig utrolig mange nye ting. Og oppdaget hun en spennende plass på kartet, en bro, en tunnel, en by eller noe annet, så ropte hun ut høyt og tydelig.

– Egentlig var det nesten som å ha en papegøye i baksetet, og vi har skravlet sammen om alt mulig hele veien. Ble hun trett, kikket hun litt på filmer på nettbrettet sitt. Ole Brumm og Bambi var gode å sovne til.

– Den eneste litt anstrengende opplevelsen vi hadde på turen vår, var da vi kjørte i ukjent og fint landlig terreng gjennom Finland. Jeg brukte god tid, og hadde til slutt meget lite strøm igjen. Vi kom trillende inn på en av Fortums ladere, men oppdaget at den virket jo ikke. Da ble gode råd dyre. Jeg ringte til Fortum, og etter en stund fikk vi liv i laderen og kunne fylle opp med den strømmen vi trengte. Ellers så var det flust av reinsdyr som krysset kjørebanen, og unike naturopplevelser sto i kø hele veien. «Pappa, nå kommer julenissens reinsdyr igjen» ropte Emma hver eneste gang. Ja, vi besøkte så klart julenissens eget nisselekeland i Rovanienmi i  Finland også, forteller Kjetil.

På hjemturen ble det litt mer avslappende med båttur fra Kirkenes til Bergen. Men, han var blitt fortalt at det var mulig å komme seg av båten med bilen og ta en avstikker til Nordkapp. Velvillig mannskap på Hurtigruta arrangerte det slik at Teslaen sto ytterst i båten, og dermed var det enkelt å få bilen ut. Normalt ville en bil som skulle helt til Bergen, hatt plass helt innerst på bildekket.

– Vi var nesten de eneste besøkende på Nordkapp, vi kjørte utenom stengte bommer med spesialtillatelse, og vi var på plass før turistbussene veltet inn på platået. Jeg fikk tatt flere fine bilder ute på platået, og filmene i panoramakinoen, laget av Caprino, var en opplevelse. Dessverre var det bare en svak sol som kunne skimtes gjennom skydekket, dessuten var vinden meget god, forteller Kjetil. Han ville uansett ikke vært denne opplevelsen foruten.
Med vingene oppe på Nordkapp-platået.
I Hammerfest ble Hurtigruten inntatt igjen, og hjemturen startet for alvor. Lørdag 30. juni er beregnet hjemkomst, og dermed er dette elbileventyret over for denne gang. Nå venter resten av verden på prinsesse Emma og Kjetil på nye spennende Tesla-eventyr. Sannsynligvis blir det på TOCN treff 1. juli, med utgangspunkt fra nylig åpnede Arna Superlader.

Fakta: Tesla i tur/retur Bergen til Murmansk 2510 km. I tillegg kom en avstikker på 250 km fra Hurtigruten for å få med seg et besøk på Nordkapp. Båten ble tatt igjen i Hammerfest.

Temperaturen i Finnmark var jevnt rundt ca 8 varmegrader på land og 4 grader i sjøen, overskyet med vindkast. Litt kjøligere enn i Sør-Norge.

Dette er bare begynnelsen på elbileventyret i nord, mener Bellona. De har satset på utbygging av ladere siden 2014, noe på samme måte som TOCNs eget ladefond.

Tekst: Vigdis Margrethe Løver

Foto: Kjetil Sandal

 

 

 

 

Legg igjen den første kommentaren