Rygge Supercharger er påbegynt

Artikkel
30. november 2017

Av: Roger Kolbu

Oppdatering 29. november 2017
Planering er gjennomført, og kabler er plassert ut. Ser ut til at vi kan regne med ferdigstillelse rundt medio desember?


Oppdatering 17. november 2017
En god del stedlige masser er fraktet bort, og fyllmasse i form av grus og stein/pukk er på plass i tomtas innkjøringsområde.

Oppdatering 15. november 2017
Skogbunnen er nå fjernet, og oppsamlingen av skogbunn, myr og løsmasse ligger klart for henting.

Oppdatering 11. november 2017
Vegetasjonen er ryddet, og området klart for fjerning av skogbunn, myr og løsmasse.


07. november 2017
Flere gode nyheter idag!
Etter å ha vært på plass og snakket med arbeiderne på Solli Supercharger i ettermiddag, gikk det en tanke gjennom hodet å kanskje benytte anledningen til å stikke innom området ved Circle K ved Rygge, der den nye, store ladestasjonen fra Tesla er planlagt plassert.

Og hva møtte meg der?

Hva? Er det mulig? Tre biler langs en relativt øde tilførselsvei, og i skogsområdet sto det tre arbeidere, én trefliskutter – alle i full gang med å rydde området som snart skal huse den nye og store superladeren til Tesla. Det føles jo unektelig som om julekvelden kom ekstremt tidlig i år!

Etter å ha kjempet meg over noen bløte diker og inn i buskaset, fikk jeg arbeiderne til å slå av maskineriet, og slå av en prat.
Joda, de hadde såvidt begynt arbeidet i går, og skulle jobbe i dag og i morgen med å rydde unna alle trær og hindringer, før det virkelig store arbeidet med å fjerne hele myra starter på torsdag. Det er rundt 2000 kubikkmeter med torv og bløt myr- og skogsmasse som skal fjernes, for så å bli erstattet med rundt 4000 kubikkmeter stein, løsmasse og sand.
– Området ser ikke fryktelig stort ut, men når man begynner å grave i det, ser man jo at det er masse torv, i realiteten en myr – og der er det mye fuktig masse.
Og på torsdag morgen MÅ vi være ferdige, for da kommer maskiner inn som skal begynne fjerningen av myra, kunne den svensktalende sjefen på plassen fortelle.

Arbeidet blir nok gjort med en eller to gravemaskiner samt et par dumpere. Hver lastebil tar 12 kubikk masse, og hengeren akkurat like mye – altså 24 kubikk pr. transport. Det blir mange turer, det!

Han kunne fortelle at det også skal planeres for industriområde bakom ladestasjonen, og at også dette arbeidet kommer igang ganske snart.

Det drøftes for tiden også om Rygge Flyplass kanskje skal åpnes igjen, da kapasiteten på Gardermoen er sprengt, kunne svensken avslutningsvis fortelle oss.

Tekst og foto: Roger Kolbu

Legg igjen den første kommentaren