Meetup i Padborg 2017

Artikkel
11. august 2017

Av: Vigdis Asbjørnsen

Rundt 25 gamle og nye elbiler, deriblant 7 eksemplarer av Tesla, møttes i Padborg Park denne sommeren. Banekjøring, e-økoløp, glattkjøring og sosial hygge for hele familien sto på programmet.

Padborg Park er en av Danmarks tre racerbaner, og ligger helt syd på Jylland. Hit ble elbiler i hele Danmark, og faktisk hele Norden, invitert til kjøredyster den siste helgen i juli.

Entusiasten Lasse Sell som selv jobber på Padborg Park sto som medarrangør, sammen med ”FDEL” (Forenede Danske Elbilister), og ønsket alle velkommen.

Seks store racerbilløp blir holdt på Padborg Park hvert år. Ellers blir banen leid ut til arrangementer, slik som dette, som foreningen FDEL inviterte til for første gang denne sommeren. Entusiastene som møtte fram gledet seg til banekjøringen, og det var ikke bare mennene som kjørte rundt for å prøve bilen, damene var like ivrige.

– Jeg har selv kjørt 5000 runder på denne banen som er 2150 meter lang. Her gjelder det å holde bilen i det riktige sporet, bremse godt ned og kjøre pent i den første omgangen man kjører, slik at batteriene får varmet seg litt opp, før en drar på med fart, fortalte Lasse Sell.
Han kjører selv en Tesla Model S, og sammen med alle deltakerne gikk han hele banen rundt mens han forklarte hvordan bilene skulle ligge i banen for å kunne klare svingene i optimal fart.

Det å bremse hardt ned bør man også gjøre ute i den vanlige trafikken, fortalte Lasse Sell. Det ble mye banekjøring for mange av deltakerne denne helgen, og både bremser og dekk fikk kjørt seg skikkelig. Heldigvis for naboene, er elbiler av det stille slaget, så kjøringen kunne holde på til langt utover kvelden både fredag og lørdag.

Lørdag møttes helgens deltakere til flere utfordringer. Da var det e-økoløp som skulle prøves. 16 elbiler stilte til start. De fleste hadde med seg en kartleser, men et par stilte uten egen kartleser og måtte derfor orientere seg på kart og finne frem i beskrivende tekst av løypa på egen hånd. Ikke helt enkelt da løypa gikk over grensen til Tyskland, så en god runde langs grensen og opp igjen – langt ute på landet, før turen endte ved mållinjen i Padborg Park.

Her gjaldt det å holde forbruk i forhold til vekten på bilen, antall kilometer og hvor økonomisk en klarte å kjøre, samt å holde seg innenfor tiden på 2 timer og ett kvarter. De flinkeste klarte det veldig bra, men et par brøt løpet. Løypa var nemlig ikke så enkel å følge som det en skulle tro.
Kasper Svendsen fra Kolding kjørte en Citroen Saxo Electrique fra 1997, og han kom inn halvannen time etter de andre. En god ladestopp måtte til for at han skulle komme seg til mål, men han klarte det. Til tross for utfordringene underveis – og alene i bilen.

Tesla fra Aarhus Servicesenter hadde stand noen timer på lørdag ettermiddag. En Model S og en Model X ble vist fram for interesserte treffdeltakere. De ansatte fra Tesla kunne fortelle at med dagens 30 % påslag på nybilprisen for elbiler i Danmark, samt at det er varslet enda et påslag i 2019, gjør dette sitt til at salget av både av Model S og X – og den nye Model 3 – er litt usikkert. Elbilsalget sliter litt i dette landet inntil politikerne snur avgiftsutviklingen.

– Dette arrangementet her i Padborg synes vi var meget hyggelig å være med på. Flott å møte andre elbilentusiaster, og kjenne på den sosiale opplevelsen man får med fellesinteressen for elbiler, mente Marcel og Maria Garbow fra Aarhus. De hadde med seg barna sine og kom kjørende til treffet i hver sin elbil. Marcel i Model S, mens Maria kom i sin Nissan Leaf. De fikk prøve seg både i hurtigkjøring på banen samt glattkjøring i løpet av lørdag ettermiddag. Begge syntes det var en lærerik opplevelse, og gledet seg allerede til neste års arrangement.

Selv om det var det aller første arrangementet til ”FDEL” (Forenede Danske Elbilister), er arrangørene allerede i gang med planleggingen av neste års ”Meeting”. Invitasjonene går ut til alle elbilister som har lyst til å være med og bli kjent med andre.

Og det er bare å glede seg, for dette var et bra arrangement.


Tekst: Journalist Vigdis Margrethe Løver,
– eneste deltaker fra Norge, men som ble satt stor pris på av arrangørene. Vigdis Margrethe stilte frimodig i e-økoløpet for aller første gang, og endte på 12. plass – til sin egen store fornøyelse. Men det var GPS’en i hennes Tesla som viste veien gjennom Tyskland. Kartlesingen måtte hun gi opp halvveis i løpet.

Legg igjen den første kommentaren