Oppsummering fra treff hos NAF

Artikkel, Fotoalbum
20. januar 2017
Hos NAF

Av: Vigdis Asbjørnsen

Mandag var nærmere 20 medlemmer på besøk hos NAF der tema var garantiutløpstest samt bli litt mer  kjent med hva NAF kan gjøre for oss Teslaeiere.

8 biler som nærmet seg 100.000 km (eller mer), hadde i forkant av treffet vært inne på garantiutløpstest. En av bilene var også inne på EU-kontroll (Periodisk kjøretøykontroll)

naf

NAF

NAF fortalte først om seg selv.

De er landsdekkende og en av de viktigste medlemsfordelene er veihjelp. De har ellers en mengde tester man kan utføre på en bil, også på elbiler. NAF kunne også fortelle at de i fjor etablerte verksted på enkelte lokasjoner der de også gjør utbedringer.
TOCN har en indirekte kobling til NAF gjennom avtalen med Dekkmann

Hva NAF vet om Tesla

Hva vet NAF om Tesla generelt?  Det viser seg at  NAF flere steder i landet foretar teknisk kontroll (innkontroll) av biler vi Tesla-eiere leverer inn som innbytte til Tesla. De hadde derfor en god liste med sjekkpunkter, og er dermed godt igang med å bli kjent med hvordan bilene henger sammen. De innrømte det var krevende å holde tritt med den voldsomme utviklingen på elbilfronten, men de var helt tydelig på vei.
En del av sjekkpunktene er kanskje mest rettet mot salg av bruktbil til Tesla, men sjekklisten er omtrent som følger:

Interiør: informasjon om slitasje på ulike steder, blant annet på B-stolpen, skraper og skrammer i innvendige lister, om det var montert uorginale midtkonsoller, om det var dashbord kamera montert, eller om det var satt inn ekstra lys i bagasjerom foran eller bak.
Nyttig lærdom er at det er mulig å få byttet enkelte paneler og lister som har fått skade, og at faren ved å montere en uorginal midkonsoll kan være at man uforvarende kan skape  en  farlig situasjon. Bilen er i aluminium. Benytter man  for eksempel en stålskrue for å feste, kan dette føre til molekylvandring, der aluminiumet rundt skruen svekkes. Ved en oppbremsing, vil gjenstander som ikke er tilstrekkelig festet eller fastskrudd med stålskruer kunne løsne, og skape farlige situasjoner i kupeen.

Utvendige: Informasjon om bilen er foliert, om den er påsatt dekortape noen sted, om det er solfilm på bilen, og selvfølgelig om det er noen synlige skader i paneler eller lakk. Panoramataket var også et kontrollpunkt.  Ladeluken og ladekontakten var viktig å sjekke at var hel og tett. De hadde lært å lukke frunk på “Teslamåten”, se etter knekk på panseret, og fått vite hvor det var best å finne/plassere bombrikken. Felger må være originale, da det kan være vanskelig å vite om en  uorginal felg er sterk nok.

Lærdom herfra, er at enkelte folier kan forringe/svekke signal inn til bilen. Antar det her er snakk om folier i metall.

På den mer tekniske siden, foretar de avlesing av 12V batteri og visuell kontroll av det store batteriet. De sjekker stag, hjuloppheng, felger og bremser. Alle lykter sto også på sjekklisten i forhold til om de fungerte, om lykteglassene var fulle av vann, og om alle lykter var originale. Bilen har i USA 35W pærer i hovedlysene, men på grunn av EU-regler, kan ikke europeiske biler har mer enn 25W.  Enkelte eiere har falt for fristelsen til å bytte, noe som innebærer en litt større jobb da det er mer enn å bare bytte pærene som må gjøres.

Periodisk kjøretøykontroll

Biler levert i 2013 skal på sin første EU-kontroll i år. Man kan kanskje lure på hvorfor en elbil skal på  kontroll når elbiler ikke slipper ut eksos, men det er en del sikkerhetstester i en EU-test også.

EU-test for elbil inneholder fire ekstra elementer når man trekker fra avgass og støymålinger.

Disse er kontroll av:

  • Fremdriftsbatteri,
  • Ladekabler,
  • Kabler til fremdriftssysten
  • Ladekontakt/ladeluke

EU kontroll for elbil

Nyttig lærdom i forbindelse med EU kontroll, er at man kan få mangellapp på bilen om man glemmer å ta med seg ladekabel til kontrolltimen. Man slipper imidlertid dette kravet om man kan vise til at man benytter fast ladestasjon hjemme og ikke har løs ladekabel.

Et teknisk krav “vår” bil på EU-kontroll ikke ble godkjent på, var at det skal være mulig å felle inn speilene med manuelt press på dem. Alle speil skal i følge kravene gi etter ved 25 kg trykk.

Garantiutløpstest

Så over til den mer spennende biten: Hvordan hadde det gått på garantiutløpstestene?

8 biler var inne til kontroll tidligere samme dag. Det var  tre 85, tre P85  og to P85+.
Seks av bilene var registrert i 2013, to i 2014, så dette var et utvalg av de eldste bilene.

Resultatene kan sees lenger ned på siden, men alle av bilene kom ut med en eller annen anbefaling om utbedring. Som et sammendrag kan man si at det er en del standard feil som går igjen:

dørhåndtak, takluke, vann i lykter, spylerdyser, samt ulyder i forstillingen.

En interessant sak, var at den målte bremseeffekten på de ulike bilene varierte en del. Målingene ble foretatt med bilen på ruller, der man så hvor langt man kan presse hvert enkelt hjul før det begynner å glippe/slure. (Biler med nye vinterdekk og god mønsterdybde scorer dermed bedre enn de andre.) Alle bilene var innenfor akseptable verdier, men det er interessant å se forskjellene.


Første gang registrert Kjørelengde i km Type kjøreegenskaper unormale lyder annet
aug.13 82486 P85+ lys i dørhåndtak defekt
mai.14 83094 85 ulyd i forstilling, mulig foring i bærearm
aug.13 90940 P85 dørhåndtak kommer ikke ut
sep.13 94453 P85 lys i dørhåndtak defekt, feil i utvendig panseråpner, “car needs service”
nov.13 102884  P85+ ulyd i hjullager svakt lys i dørhåndtak
des.13 106180 P85 knirk i forstilling ved kjøring i fartshumper feil på horn
vannlekkasje i frunk- trenger ny pakning
jan.14 115454 85 instrument fryser sporadisk,
varsler for åpen luke
sep.13 173553 85 trekker litt til høyre ved bremsing
Første gang registrert Kjørelengde i km Type utvendige lys utvendige
speil
Vindusspylere/
viskere
takluke/panoramatak bremser Bremsevirkning foran Bremsevirkning bak
aug.13 82486 P85+ lys feil innstilt, dråper/vann i hovedlykt, ryggelys, stopplys, dugg i baklykt 300 300
mai.14 83094 85 dråper/vann i hovedlykt, dugg i ryggelys pynte eller tetningslist løs, skadet eller mangler 300 200
aug.13 90940 P85 dråper i ryggelys, tåkebaklys Dårlige viskerblad 250 280
sep.13 94453 P85 dråper/vann i hovedlykt feil innstilt spylerdyse “Vent”-funksjonen fungerer ikke som den skal(åpner for lite) Knirker under kjøring, hakker ved åpning  220/200 (v/h) 250
nov.13 102884  P85+ 300 300
des.13  106180 P85 hakker/stopper ved utfelling, løs tøybit feil innstilt spylerdyse noe dårlig tilpasning fremre pakning rust på bremseskiver 300 300
jan.14 115454 85 300 250
sep.13 173553 85 ikke ettergivende  300 300

Garantiutløp på en Model S er ved 100.000 kjørte km , eller ved 5 år (det som kommer først av disse to) Batteri og drivverk har 8 års garanti.

Garantiutløpstest er en test NAF utfører for å gi bileieren en god dokumentasjon på kjøretøyets tekniske tilstand. Dokumentasjon bileier benytter i forhold til en eventuell garanti eller et reklamasjonskrav overfor tidligere eier/selger

Periodisk Kjøretøykontroll (EU-kontroll) er en offentlig pålagt kontroll som tar sikte på at biler skal tilfredstille et definert krav til sikkerhet og miljø. Kontrollen er beskrevet som en vurdering av den tilstand bilen befinner seg i på kontrolltidspunket, og tar ikke sikte på å si noe om fremtidig bruk eller “kosmetiske” rustangrep.

Her kan du bestille EU-kontroll fra NAF.


Det har vært sagt tidligere at om en eier får utført modifikasjoner på bilen sin, vil eventuelle feil som oppstår og som kan dokumenteres at kommer på grunn av denne modifikasjonen ikke kunne gå på garantien. Om andre deler av bilen skulle få feil, gjelder selvfølgelig garantien for disse. Ved feil på grunn av en modifikasjon, vil eier være nødt til å betale for feilsøkingen.


Legg igjen den første kommentaren