Model S: Utviklingen fra 2012 – fram til nå. Se endringene, år for år

Artikkel, Nyttig informasjon
5. august 2025

Av: Terje Choi Førsund

I denne artikkelen tar vi for oss de større endringene som Model S har vært igjennom siden lansering. Lengre ned i artikkelen kan du lese mer om batteriene og BMS.

Tesla jobbet lenge med sitt “WhiteStar” prosjekt, før lanseringen av Model S skjedde i USA i 2012. Allerede året etter ble den kåret til verdens beste bil av det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports, hvor den oppnådde 99 av 100 mulige poeng, den høyeste poengsummen noensinne i deres tester.

Model S har hatt en spennende ferd siden starten, både med interiør, teknisk, batterikjemi og design. Det var Franz von Holzhausen som stod bak det endelige, ikoniske designet. Mange vil si at Model S er nesten helt lik designmessig i år som da den kom for 13 år siden. Men for oss som er litt mer familiær med bilen, ser og vet vi at alt er byttet ut. Bilen har fått et mye strammere og mer sporty utseende.

 

2012 –
juni
Lansering i USA, kom til Norge høsten 2013. Ble levert i 3 varianter:

  • 60 (EPA 362 km, 0-100 km/t 5,9 sek)
  • 85 (EPA 426 km, 0-100 km/t 5,6 sek)
  • P85/P85+ (0-100 km/t på 4,4 sek)

I Norge var det mulig å bestille vinterpakken allerede i 2013.

Motor: AC induksjonsmotor (bak), RWD.

2014 –
oktober
Dual Motor AWD (85D, P85D). P85D: 691 hk, 0–100 km/t på 3,2 sek. (Ludicrous Mode).
Sub-Zero Weather Package: Oppvarmede seter, speil og vindusviskere.
Autopilot HW1: Adaptiv cruisekontroll, filholder (Mobileye).


Dual Motor AWD (85D, P85D):

  • Foran: Induksjonsmotor (~165 kW).
  • Bak: Induksjonsmotor (~350 kW for P85D).
  • P85D: 691 hk totalt
2015 –
april
70 kWh-batteriet ble introdusert som en erstatning for 60 kWh-modellen.
2015 –
juli
P90D: Erstattet P85D, 0–100 km/t på 3,0 sek. (Ludicrous Mode). 85-batteriet var tilgjengelig frem til februar 2016.
Bakdører: Forbedret hengseldesign.
Kunne leveres med de betydelig bedre setene kalt NextGen.
2016 –
mai
70-batteriet ble byttet til 75. Noen biler fikk et 85-batteri som var softwarenedjustert til 75 kWh.
2016 –
august
P100D: 100 kWh batteri, 613 km EPA, 0–100 km/t på 2,5 sek. (Ludicrous+).
Autopilot HW2: Teslas egen maskinvare, Enhanced Autopilot (Summon).
2017 –
august
Biler produsert etter august, fikk en oppgradert AutoPilot hardware 2.5 med en Tegra-chip for å håndtere video. Like før dette sluttet Model S å komme med bakhjulstrekk, til fordel for 4×4 som standard.

Samme sommer introduserte Tesla begrepet “uncorked”, noe som resulterte i bedre akselerasjon (ned fra 5,4 til 4,4 0-100km/h). Det ble også mulig å oppgradere en del eldre modeller.

2018 –
Q1
Panoramaglasstak med soltak, fases ut til fordel for helt glasstak (kunne dog spesialbestilles en periode)
Mediakonsollen ble oppgradert med MCU2 som var mye kraftigere enn den gamle MCU1. Nå ble det mulig med avanserte spill samt Netflix, YouTube m.m..
2019 –
april
Autopilot hardware 3.0 og klargjort for CCS-adapter.


Raven-edition:

  • Permanent magnetmotor (fra Model 3) – lengre rekkevidde og raskere akselerasjon.
  • Long Range+: 647 km EPA.
  • Adaptiv luftfjæring.
  • Modellnavn: Standard Range, Long Range, Performance.

Dual Motor:

  • Foran: Permanent magnet synkronmotor (PMSM, inspirert av Model 3).
  • Bak: Induksjonsmotor (bevart for høyeffektsytelse).
  • Long Range+: ~450 kW (600 hk), 647 km EPA pga. ~5 % bedre effektivitet.
  • Performance: 0–100 km/t på 2,4 sek.
  • Fordeler: PMSM foran økte effektiviteten (~93–95 %), reduserte energiforbruket ved lav belastning.
2021 –
januar
Plaid: 1020 hk, 0–100 km/t på 2,1 sek., 628 km EPA, tri-motor, karbonkeramiske bremser (tilvalg).
Interiør: Yoke-ratt, ble etterhvert erstattet av ordinært ratt.
Strammere design med nye lykter m.m..Tri-motor:

  • To PMSM bak, én PMSM foran.
  • Total effekt: 760 kW (1020 hk)
  • Hairpin-stator design i alle motorer, øker effekt-tetthet (~10 % bedre enn Raven).
  • Karbonomspunnet rotor, for høyere turtall og holdbarhet.
2025 –
juni
Rekkevidde: Long Range økt til 660 km EPA.

Eksteriør: Litt revidert ytre design samt frontkamera som Juniper.
Interiør: Stillegående kabin, Active Noise Cancellation, dynamisk ambient belysning.
Fjæring: Nye bøssinger, jevnere kjøring.
Programvare: Forbedret FSD-visualisering, Dolby Atmos-støtte.


Forbedringer: Finjustert hairpin-stator design, redusert energiforbruk ved høye hastigheter.
Egenskaper: Bedre termisk styring for vedvarende ytelse i Track Mode.

 

Tesla batteriteknologi og BMS

  • Juni 2012:
    • Batteri:
      • 60 kWh og 85 kWh (NCA, Panasonic, 18650-celler).
      • 60 kWh: ~362 km EPA-rekkevidde.
      • 85 kWh: ~426 km EPA-rekkevidde, netto ca. 81 kWh.
    • Lading:
      • 100–135 kW DC hurtiglading, 11 kW ombordlader (22kW for bilene med dobbeltlader)
    • Kjøling:
      • Væskekjølt batteripakke for termisk stabilitet.
  • Juli 2015:
    • P90D: 90 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 85 kWh, ~430 km EPA.
    • Ludicrous Mode økte effekten, men ingen endring i batterikjemi
  • August 2016:
    • P100D: 100 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 95 kWh.
      • Rekkevidde: 613 km EPA (Long Range).
      • Energitetthet: ~10 % forbedring fra 85 kWh pga. optimalisert NCA-kjemi.
    • Lading: Støtte for 150 kW Supercharging.
  • April 2019:
    • Raven-oppdatering:
      • Samme 100 kWh batteri, men permanent magnetmotorer økte effektivitet.
      • Long Range+: 647 km EPA pga. bedre termisk styring og lavere rullemotstand.
      • V3 Supercharging-støtte (CCS-adapteret begrenser effekten til ca 150 kW).
  • Januar 2021:
    • Plaid:
      • 100 kWh batteri (NCA, Panasonic, 18650), netto ca. 95 kWh.
      • Rekkevidde: 628 km EPA (noe redusert pga. høyere effektuttak,1020 hk).
      • Forbedret batteristyringssystem (BMS) for raskere lading og lengre levetid.
    • Lading:
      • 250 kW peak, 10–80 % på ~22 minutter.
  • Juni 2025:
    • Batteri:
      • Oppdatert 100 kWh (NCA, Panasonic, antatt 18650, men rykter om 4680-celler i testing).
      • Long Range: 660 km EPA (410 miles, +2 % fra 2023).
      • Forbedret energitetthet (~5 % økning) pga. optimalisert NCA-kjemi og BMS.
    • Lading:
      • Fortsatt 250 kW, men forbedret termisk styring reduserer ladetid marginalt (~20 minutter 10–80 %). Vil trolig økes til ca 325 kW når v4-laderne i Norge oppjusteres.


Foto: Tesla, Roger Kolbu (TOCN)