Garantiutløpstest, er det nødvendig?

Artikkel, Nyttig informasjon
1. juli 2025

Av: Vigdis Margrethe Løver

Hva er det beste du kan gjøre for Teslaen din, når den nærmer seg 100 000 kjørte kilometer? Bilen synes kanskje å være i bra tilstand, men det aller lureste er nok å ta en garantiutløpstest. Det kan fort bli dyrt om bilen skriker etter hjelp, når garantitiden er utløpt. BestDrive kan ta testen – og Teslas Service Center fikser.


– Ja, det er faktisk nødvendig med en garantiutløpstest på Teslaen din, sier Ola Wølstad-Knudsen fra Årnes i Nes kommune. Han kjører rundt en Model 3 Long Range fra 2022. Rundt 95 000 km hadde han kjørt på nesten tre år, da det begynte å nærme seg stygt den magiske garantigrensen på 100 000 kilometer. Men siden bilen hans egentlig var ganske ny, så tenkte han at det nok ikke var nødvendig allikevel.

Skumle knirkelyder
Men plutselig begynte det å knirke gruelig i forstillingen. Hans søkte litt på nettet og fant ut at det kom vann inn på et lager i forstillingen som vasker ut fettet. Han tenkte at det kunne være kjekt å få sjekket dette ordentlig – og sendte melding i appen, med ønske om service hos Tesla. Garantiutløpstesten ble han av klubben anbefalt å ta på BestDrive sin avdeling på Skjetten. BestDrive er for øvrig en av TOCNs 57 samarbeidspartnere, og dessuten én av de aller første.

BestDrive kan mer enn dekk
Det er vel dekk og felger som BestDrive er mest kjent for, men nå har deres verksteder også startet opp med å tilby Tilstandsrapporten – eller det vi gjerne kan kalle en garantiutløpstest på Teslaer. Da sjekkes hele bilen, inkludert hovedbatteri, motor(er), AC, ladesystemer og alle slitedeler – samt andre kritiske deler som vanligvis svekkes over tid. Denne testen utføres på flere av BestDrive sine verksteder rundt omkring i landet. Deriblant Tromsø, Bergen, Furuset (Oslo), Skjetten, Moss og Arendal. Les mer om denne nye tjenesten, nederst i artikkelen.

«Nesten ny bil» sa du?
– I fire og en halv time holdt BestDrive Skjetten på med feilsjekking, og det ble funnet flere feil som måtte repareres. Jeg skjønte jo fort at det var ganske så smart å få bilen sjekket skikkelig allikevel, selv om nybilfølelsen fortsatt var ganske sterk, forteller Ola.

Tesla sa: «Dette fikser vi»
Etter sjekken hos BestDrive, møtte han opp hos Teslas Service Center på Rud, hvor han hadde fått time pga. knirkingen. Samtidig presenterte han resultatet av garantiutløpstesten fra BestDrive. Overrasket ble han da Tesla sa at: «Dette fikser vi, så blir det bra». Selve reparasjonen skulle kun ta en times tid hos Teslas Service Center, men det gikk to timer før han fikk bilen tilbake.

Ola Wølstad-Knudsen er strålende fornøyd med Teslas oppfølging av tilstandskontrollen hos BestDrive. Ikke minst når de selv ønsket å bytte flere deler enn det rapporten pekte på nødvendigheten av. Foto: Vigdis Asbjørnsen (TOCN)

Ny verkstedtime
– Tesla hadde sjekket og fikset en del av det BestDrive hadde satt opp på listen, men de hadde også funnet ganske mye mer som de også ville reparere, så da måtte jeg bestille ny verkstedtime, forteller Ola. Da ble nedre fremre bærebruer og øvre bærearmer skiftet på begge sider, samt spindler og fôringer på begge sider bak. I tillegg foretok Tesla en firehjulskontroll, og alt uten at det kostet Ola én eneste krone. En heldagsjobb til 24 039 kr hos Tesla ble det registrert på fakturaen, men alle kostnader ble strøket ut, og det hele endte på null kroner. Det kan nesten ikke bli bedre, synes Ola.

Ola er kjempefornøyd
– Dette var helt fantastisk å oppleve – og morsomt å få så gode tilbakemeldinger fra Tesla. Det er det jeg kaller en super service av et godt verksted, sier en meget glad Ola Wølstad-Knudsen. Nå kan han trygt kjøre videre over 100 000-kilometergrensen – uten å måtte bekymre seg alt for mye.


Tilstandsrapporten – som en grundig garantiutløpstest


Tekst: Vigdis Margrethe Løver
Foto: Vigdis Asbjørnsen (TOCN)