To unge Tesla-eiere fra Oslo tok en skikkelig langtur nedover i Europa denne våren. Kristian Pezdan (24) og Zaneta Warsewik (22) gleder seg allerede til sin neste langtur i Tesla.
Kristian og Zaneta møtte ingen problemer på sin vårlige ferietur med Teslaen. Nærmere 12.000km, 7 euro i strømutgifter til bilen i løpet av 26 dager, er imponerende. På bakruta på sin nye Model S 100D, har de klistret merker fra nesten alle landene de var innom, og mangler kun fra et par av dem. Luxemburg og Belgia fikk raskt besøk av paret, ene og alene for å få med seg ekstra klistremerker. Bilen er godt synlig på veien med sine knallrøde felger. Man må jo prøve å skille seg litt ut i Tesla-verdenen mener Kristian.
Kristian Pezdan, opprinnelig fra Polen, har bodd i Norge de siste syv årene, og har blitt helt Tesla-frelst siden han fikk sin første bil for halvannet år siden. Teslainteressen har smittet over på familien, så nå er det hans mor som kjører rundt med Kristians første Tesla. Den kjøpte han i januar 2017 og er en 2014 Model S 85.
Han bruker Teslaen sin i jobben hver gang han skal på arbeidsoppdrag med lang reisevei. I byen kjører han en Nissan el-varebil som må lades litt oftere enn Teslaen. Siden han kommer fra Polen, har det blitt mange turer til og fra hjemlandet. Hele syv ganger sist år. Litt færre turer blir det dette året, tror han.
– Arbeidskollegaene mine syntes i starten at det var noe tull med elbil, de må jo lades opp hele tiden. Men når de har vært med meg på noen runder i elbilen, ser de faktisk litt annerledes på det. Ti minutters pauser i løpet av dagen, det må vi jo alle ha, forteller Kristian. På den lange ferieturen ble det heller ikke bare kjøring, men flere lange opphold på hotell, campingplasser – eller i bilen.
– Vi hadde med oss en skreddersydd madrass som kan brettes i fire passelige deler. Madrassen er 2 meter lang og 1 meter bred, og sammenbrettet passer den fint under hattehylla i bagasjerommet, forteller Kristian. Hele syv netter overnattet de i bilen sin i løpet av de 26 dagene, og de sov veldig godt, begge to.
Opplevelsene sto formelig i kø i løpet av turen, og Kristian kan snakke i timevis om alt han og Zaneta har opplevd.
– I Spania kjørte jeg 560 km på én lading. Egentlig bare for å teste hvor lang avstand bilen presterte på én lading. Men da jeg kom frem til laderen, faktisk var det 11 stykker på den plassen, så virket ingen av dem. Da måtte jeg kjøre halvannen mil ekstra hvor batterikapasiteten viste null, før vi fant en ladeplass som fungerte, forteller Kristian. Han anbefaler ingen å teste ut batterikapasiteten på langtur i utlandet. Det er alt for mye trøbbel om en ikke kan språket og må bruke tolk for å få forklart seg. Mye bedre å teste i Norge, så neste testtur er under planlegging allerede. Tur/retur Oslo-Trondheim på én lading.
– Vi tok en tur over Gibraltarstredet til Marokko, og der kjørte vi fem mil forbi en ladeplass for å spise en hyggelig middag. Men da vi satte bilen på lading, gikk sikringene for hele stedet, og vi ble litt engstelige for brann. Da ble det å kjøre de samme fem milene tilbake for å lade på en ordentlig ladeplass som tålte belastningen, og samtidig ha nok strøm til en overnatting uten lading, forteller Kristian.
I Marokko fikk han med seg to fartsbøter også, men teksten der er med marokkanske kråketær, som ingen her i landet forstår, så de skal i glass og ramme som minner. Teslaklubben i Marokko ønsket å gjøre noe ekstra for sine langveisfarende gjester, men på grunn av språkvanskeligheter, ble det ikke noen ekstra opplevelser i Afrika allikevel.
I byen Porto i Portugal, kom de til et hotell med 2 stk Tesla destinasjonsladere. Der kom hotelleieren løpende for å ta bilde av dem. Det var første gangen hotellet hadde besøk av en Tesla fra Norge. Og i Lisboa fant de et 150 år gammelt nydelig hotell helt ute på klippene, med veldig bra standard og rimelig overnatting. Da ble det en stans i kjøringen i fire dager, og paret fikk slappet godt av.
I Andorra, fjellene mellom Spania og Frankrike, traff de på You You Xue fra USA på hans Road Trip i Europa med Model 3. Dette var en uke før han kræsjet og måtte avbryte turen sin. En god og hyggelig snakk ble det, og Kristian synes det var storartet å kunne ta Model 3 i nærmere øyesyn. Model 3 er en liten bil, det går blant annet ikke an å sove i den, og det synes Kristian blir for lite. Model S er en passe størrelse, etter hans mening.
– Dette var sommerferien vår, og det handler jo ikke om kjøring hele tiden, mener Kristian. Erfaringene med Tesla på tur står i kø, og Kristian mener bestemt at det aller beste er å droppe rekkeviddekonkurranser i utlandet. Han likte også godt ladeopplegget ved laderne mange steder i syden. Der er det slik at en får lade en halv time av gangen. Dersom det kommer en annen bil som trenger strøm, må plassen overlates til den andre for en halv times tid, før en igjen kan koble seg på og lade videre den neste halvtimen. På den måten avvikles ladekøene på en god måte, og alle får nok strøm til å kunne fortsette reisene sine videre.
Nå ønsker Kristian Pezdan å teste ut Tesla Model X og kanskje dra med seg campingvogn på neste ferietur. Model X skal testes allerede førstkommende helg, så da blir det kjøring tur/retur Oslo-Trondheim.
God tur videre, ønskes fra alle oss i TOCN.
Tekst og foto: journalist Vigdis Margrethe Løver
Foto fra turen: Kristian Pezdan
Fakta:
26 dager på tur
13 land besøkt, inkl. Marokko i Afrika
11766 kjørte kilometer
205 Wh/km i gjennomsnitt
2411,4 kWh
12 kontroller på turen
2 stk fartsbøter på arabisk
7 overnattinger i bilen
35000 kr i kostnader på ferieturen totalt
2 intervjuer av media i to av de besøkte landene på turen
1000vis av drepte mygg
1 steinsprutskade
33% av alle europeiske land besøkt
Tesla 100D, inventory, fra september 2017
Og masse andre opplevelser